E-Commerce in het 4.0 tijdperk: bezorgrobots en -drones
Door robots en drones te gebruiken voor aflevering van goederen wenden e-commerce-giganten en digitale en postorderbedrijven zich steeds vaker tot startups die zich specialiseren in robotica. Samen ontwerpen ze verbonden futuristische oplossingen voor één van de belangrijkste aspecten van klantenservice: bezorging.
Thuisbezorging vormt een groot probleem voor zowel klanten als retailers. Klanten willen hun aankopen steeds sneller, maar hoge verzendkosten schrikken hen af. Voor retailers is bezorging een belangrijke factor: automatische bezorging via robots en drones is slechts één van de oplossingen waarmee ze experimenteren.
Bezorgrobots: dru en starship, de sterren van dit moment
DRU, kort voor Domino's Robotic Unit, is nog een prototype, maar het zou goed kunnen dat deze robot op een zekere dag je pizza's bezorgt. DRU heeft vier wielen en is speciaal bedoeld voor transport over trottoirs en wandelpaden. Dankzij sensoren ontwijkt de robot eventuele obstakels, door GPS weet hij altijd waar hij is, en met zowel een koude opslag voor frisdrank als een warmhoudplaat voor pizza's verpietert de bestelling niet. Met de code die klanten na hun bestelling krijgen opgestuurd kunnen zij hun pizza en eventuele frisdrank uit de robot halen. DRU werd ooit ontworpen voor het leger door het Australische Marathon Robotics, maar door Domino's geschikt gemaakt voor commercieel gebruik.
Starship is een ander autonoom bezorgingsvoertuig. Het is ontworpen door het Estse Starship Technologies en is qua functionaliteit beperkter dan de DRU. In de VS, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland zijn al pilots gedaan met pakketjes tot 10 kilo en afstanden van maximaal 6 kilometer.
De Zwitserse postbezorgingsdienst gebruikt de bot echter al sinds september, en experimenteert op dit moment in drie steden met expresbezorging: aflevering op dezelfde dag, of zelfs binnen het uur – iets wat met menselijke pakketbezorgers niet lukt. Starship is een zelfbesturende robot die, zoals DRU, beschikt over sensoren en GPS en op afstand kan worden bestuurd als er zich een probleem voordoet.
Wetgeving houdt inzet van drones-as-a-service tegen
Drones worden al ingezet bij productie van goederen* en in de gezondheidssector (voor het afleveren van medicijnen in afgelegen gebieden), maar kunnen ook waardevol zijn voor vervoer van pakketjes naar klanten. Echter beperken regels over gebruik van het luchtruim en veiligheid inzet van deze technologie. Dat houdt innovatie niet tegen: Amazon's Prime Air-service en Google Wing zijn bekende voorbeelden uit Amerika, maar zij zijn zeker niet de enige spelers die het potentieel van drones willen benutten.
Voor postbezorgers en afleverspecialisten is het potentieel groot. De Franse postbezorgingsdienst GeoPost, één van Europa's grootste bezorgers van pakketten, heeft voor haar dochteronderneming DPDGroup de handen ineengeslagen met startup Atechsys. Hun systeem linkt een drone aan een afleverterminal, een opstijg- en landingsplatform, en een automatische trolley die het pakketje voor de deur aflevert.
De Australische postbezorgingsdienst test dit type technologie al langer voor bezorging van kleine pakketjes bij mensen thuis, zodat belangrijke zaken als medicijnen sneller bij mensen thuis zijn. Daarvoor wordt samengewerkt dat ARILabs, dat een drone ontwierp die op afstand kan worden bestuurd. De piloot kijkt via een HD-camera die op de drone bevestigd is, mee.
The sky is the limit
De Duitse pakketbezorger DHL ontwikkelde de Parcelcopter Skyport, een landingsplatform voor de DHL Parcelkopter, die in Beieren al getest wordt.
Ook de autoindustrie maakt gebruik van drones: Daimler lanceerde een elektrische Mercedes-Benz-bestelwagen, die drones vanaf het dak kan lanceren. Deze bezorgen vervolgens pakketjes in stedelijke gebieden. Onder de klanten van Daimler zijn FedEx en DHL.
In Nederland ontwierp Delf Aerial Robotis (DAR) een nieuwe slimme stad, RoboCity. Deze zal beschikken over een netwerk van autonome platforms voor drones, die door alle sectoren gebruikt kunnen worden. Zouden er in de nabije toekomst gigantische drone-netwerken kunnen zijn, vergelijkbaar met de mobiele telefoonnetwerken van nu?
Investeren in dronetechnologie?
Bedrijven zijn geïnteresseerd in de mogelijkheden van drones, maar zien de investering in deze technologie nog als een obstakel. Met flexibele financieringsoplossingen en services is het mogelijk om technologische ontwikkelingen versneld te implementeren. Niet het bezit van de apparatuur, maar het gebruik ervan staat daarbij centraal.
Auteur: Alexander Dors van Econocom Nederland