Redactie - 23 december 2019

AI geeft richting aan 2020

AI geeft richting aan 2020 image

De afkorting AI behoeft sinds een aantal jaar geen uitleg meer, haast iedereen weet inmiddels wel wat het betekent. We kunnen er niet meer omheen. Het is niet meer enkel weggelegd voor de super techneuten, ook de gemiddelde consument krijgt er regelmatig mee te maken. Een chatbot op een website om vragen te beantwoorden, ter vervanging van het callcenter? AI. De voorspelling hoeveel een woonhuis over 10 jaar opbrengt, waarbij rekening wordt gehouden met veertien factoren? AI. Het is dan ook geen verrassing dat ook in 2020 de ontwikkelingen rondom AI worden voortgezet, waardoor AI zijn vleugels nog verder kan uitslaan. Lees verder en ontdek wat we in het volgende jaar kunnen verwachten.

Bots en hun adoptiereis

Anno 2020 kan het zomaar zo zijn dat de doorsnee consument meer met een chatbot praat dan met collega’s, familieleden of zelfs met zijn partner. De vraag naar een onmiddellijke reactie op welk moment wordt dan ook steeds groter. Door de geavanceerde contextuele mogelijkheden van chatbots, die elke ervaring kunnen personaliseren, krijgen chatbots naar alle waarschijnlijkheid de overhand als een van de meest favoriete digitale interfaces. Om de concurrentie bij te blijven, zullen veel bedrijven deze human-like AI-personages opnemen in hun diensten. Daarnaast wordt de implementatie van chatbots uitgebreid om te helpen bij werven, trainen en de algehele efficiëntie van werknemers, waardoor ze steeds meer verweven raken met alle facetten op de werkvloer.

Implementatie van AI verdubbelt in omvang en in alle bedrijfstakken

In 2020 bepaalt informatie de toekomst en blijft AI hét hulpmiddel om complexe uitdagingen op te lossen. De huidige grenzen van AI-toepassingen worden verder uitgebreid en het gebruik ervan verdubbelt in een breed scala aan industrieën. In de retail zien we dat AI cross-selling stimuleert en maximaliseert door hypergepersonaliseerde content aan te bieden door middel van intelligente aanbevelingen. Tegelijkertijd verhogen fabrikanten hun marges door middel van predictive maintenance waardoor machines langer meegaan en down-time wordt verminderd. In HR helpt AI voor het aantrekken en recruiten van nieuw talent, een stuk sneller en accurater dan een mens kan. Zo zijn er nog vele andere sectoren op te noemen die profiteren van AI. Het is verder zo dat deze sectoren afhankelijk zijn van meer en meer data van gebruikers. Zo blijft AI leren en innoveren, waarmee ook de organisatie groeit.

Gegevensbescherming

Hoewel er al regelgeving in werking is gesteld zoals de GDPR en de California Consumer Privacy Act (CCPA), blijven we nieuwe ontwikkelingen op het gebied van regelgeving zien. Het belangrijkste onderdeel is dat consumenten het recht hebben om te weten hoe en wat voor persoonlijk identificeerbare informatie (PII) er wordt verzameld. Ook moet er de mogelijkheid zijn om juridische stappen te ondernemen wanneer men schade oploopt bij inbreuken op gegevensbeveiliging.

Tot nu toe hebben de meeste organisaties hun activiteiten gericht op gestructureerde informatie, maar het is ook belangrijk dat ze kunnen identificeren welke PPI zich in tekstdocumenten bevindt. Met name gearchiveerde data zijn voor de meeste ondernemingen een belangrijk aandachtspunt. Oplossingen op basis van AI spelen een belangrijke rol bij het lokaliseren van gevoelige data en het beheer ervan door middel van geautomatiseerde workflows. Organisaties moeten interne data governance activiteiten opzetten om te bepalen wie er verantwoordelijk is voor databeveiliging en bedrijfsbreed beleid.

Cross-functionele teams stimuleren succesvolle inzet van AI

Cross-functionele teams zorgen ervoor dat organisaties impactvolle AI-projecten kunnen opzetten in 2020. Deze teams vertegenwoordigen de hele organisatie en bestaan uit mensen met businesskennis, IT-ervaring en gespecialiseerde AI-vaardigheden, zoals data-ingenieurs, datawetenschappers, vakspecialisten en projectmanagers. De rol van deze teams is om use cases te identificeren en een digitaal platform te beheren dat samenwerking stimuleert. Ook moet worden samengewerkt met de juiste leverancier die de juiste tools en expertise heeft. Het combineren van interne en externe middelen is noodzakelijk om krachtige AI-projecten op te zetten en uit te voeren die van toegevoegde waarde zijn.

Organisaties voorkomen vooroordelen AI

Zowel in de private als publieke sector erkennen organisaties de noodzaak om vooroordelen in AI aan te pakken. Met kwesties zoals voorspellende criminaliteit, moeten organisaties controles inbouwen in zowel de AI-technologie als in de processen van hun mensen. Een van de meest effectieve manieren om dit te doen, is om ervoor te zorgen dat datasamples robuust genoeg zijn om subjectiviteit te minimaliseren en betrouwbare inzichten op te leveren. Dataverzameling kan niet te selectief zijn en moet een afspiegeling zijn van de werkelijkheid, niet van historische vooroordelen. Organisaties moeten machines testen op vooroordelen, AI-modellen opleiden om vooroordelen te identificeren en overwegen om een HR- of ethiekspecialist aan te stellen om samen te werken met datawetenschappers. Alleen zo kan worden verzekerd dat culturele waarden een plek krijgen binnen AI-modellen.

Dat AI opnieuw een grote stap zet in 2020, staat als een paal boven water. Het afgelopen decennium kreeg AI vorm en verschillende succesvolle toepassingen bewezen de toegevoegde waarde van de technologie. In 2020, en zeker in het volgende decennium, zoekt AI de verfijning op en wordt het voor iedereen duidelijk welke enorme toegevoegde waarde AI kan bieden voor zowel organisaties als consumenten.

Door: Robert Hoeksema, Director Benelux bij OpenText

Axians 12/11/2024 t/m 26/11/2024 BN+BW