Redactie - 14 januari 2018

Trends voor 2018

2018, het jaar waarin bedrijven nog steeds de uitdaging staan om een digitale onderneming te worden. Markten veranderen, de concurrentie neemt toe en de verwachtingen van de klant zijn nog nooit zo hoog geweest. Bedrijven evolueren van een verticale integratie waarin alles binnen de organisatie plaatsvindt, naar een omgeving waarin zij moeten vertrouwen op een extended enterprise om effectiever zaken te doen. Informatie is de kern van deze verschuiving en daarbij is het de taak van het digitale tijdperk om deze inhoud beter te beheren, gebruiken en beveiligen.

I. AI binnen de onderneming: De opkomst van data-gedreven besluitvorming

Net nu de cloud de hoofdpijler binnen elk bedrijf is geworden, is de volgende grote trend dat kunstmatige intelligentie (AI) en meta-lerende (ML) systemen verschuiven van een academisch streven naar een praktische en zakelijke tools die in elke industrie wordt toegepast.

De impact hiervan zal enorm zijn, omdat AI een probleem oplost waar alle organisaties mee te maken hebben: hoe meer gegevens je hebt, hoe moeilijker het is om hier mee te werken. Voor bedrijven met AI/ML-applicaties geldt dat hoe meer data zij hebben, hoe meer waarde deze data voor hun kan toevoegen. Organisaties die AI/ML-applicaties gebruiken kunnen nu dus verschuiven van een data-ondersteunde naar een data-gedreven besluitvorming. Werkstijlen verschuiven van herhaling naar automatisering en door middel van personalisatie wordt er een meer een geavanceerde gebruikerservaring gecreëerd. Industrieën met de meeste data, zoals de automotive, robotica en life/health sciences sectoren, kunnen het meeste baat hebben bij de resultaten van AI/ML-applicaties. Vandaar dat je waarschijnlijk volgend jaar een toename zal gaan zien in zwaar data-gedreven industrieën die intelligente beslissingen nemen op basis van hun data via AI.

II. Niet één AI-bedrijf: een veranderend partnerecosysteem

Naarmate de acceptatie van AI in het bedrijf toeneemt, zijn we er inmiddels van overtuigd dat AI niet volledig eigendom is van één enkele speler. In plaats daarvan bouwen providers zoals Microsoft en Amazon meer open architecturen, terwijl anderen – zoals Salesforce en Google – AI democratiseren om de voordelen van AI aan elk bedrijf te kunnen bieden. De dagen waarin concurrentie alleen gebaseerd was op exclusiviteit zijn voorbij. We gaan nu een tijd in waarin concurrentie gebaseerd is op productwaarde en waarbij klanten de beste technologieën van meerdere leveranciers gebruiken en integreren. Het partnerecosysteem komt hierdoor in beweging, doordat aanbieders concurrenten en tegelijkertijd partners zijn. Door deze behoefte aan veranderende en groeiende partnerschappen, zullen technologiebedrijven in 2018 hun business development-functies verdubbelen.

III. Uitbreidende regelgeving: GDPR en nog veel meer

2018 wordt het jaar van de GDPR, maar de GDPR is nog maar het begin van de strengere regelgeving. Regulatie heeft een trickle-down effect. Zelfs als een bedrijf vandaag niet in een gereguleerde industrie opereert, is het zeer waarschijnlijk dat het klanten, partners of leveranciers heeft die dat wel doen. Uiteindelijk zullen alle bedrijven worden beïnvloed door hetzelfde niveau van regelgeving waar hun meest gereguleerde klanten mee te maken hebben. Vooral voor technologiebedrijven betekent dat een strakkere regelgeving en dat ze steeds meer verantwoordelijk zijn voor de gegevens van hun klanten. Ze moeten laten zien hoe ze coderingssleutels beheren, of hoe het beleid van hun gegevensbewaring wordt gehandhaafd en waar hun gegevens worden opgeslagen. Rondom deze tijd volgend jaar zal je een toename zien in het aantal aanbieders van cloud-services en het aantal klanten die gebruik maakt van externe compliance beoordelingen – zoals Geman C-5 – om hun naleving van deze reguleringen te bewijzen.

Door David Benjamin – SVP en General Manager van Box EMA

Axians 12/11/2024 t/m 26/11/2024 BN+BW