De cloud blijft maatwerk, zeker voor TTNL
Partners zijn onmisbaar voor Protinus IT. De specialist in Managed Sourcing verbindt de juiste partijen met elkaar. Samen met haar zorgvuldig samengestelde partnernetwerk zorgt Protinus ervoor dat eindklanten kunnen meebewegen met ontwikkelingen in de IT. In deze reeks interviews staan acht security- en cloudpartners van Protinus in de spotlights. Welke trends en ontwikkelingen zien ze en welke adviezen hebben ze voor eindklanten? Dit keer is het de beurt aan Derk-Jan Boon en Michel Luxembourg van TTNL. Lees hier de eerdere case van Schippers IT, MyDigitals, TwentyNice en Adfinis. Binnenkort verschijnen er ook artikelen over Equinix, Infinity en Insight.
TTNL helpt klanten bij de eerste stappen naar de cloud, maar ook als ze jaren geleden vooropliepen en nu meer controle over hun data willen. Derk-Jan Boon en Michel Luxembourg geloven heilig in hybride cloudmodellen.
Ongeveer zes jaar geleden veranderde TTNL van een - onaardig gezegd - dozenschuiver, naar een bedrijf dat kennis toevoegt en als echte dienstverlener helpt met allerlei vraagstukken. “Dat was een serieuze omslag”, vertelt CTO Derk-Jan Boon, die precies op dat moment bij TTNL in dienst kwam. “Het vroeg een andere manier van werken en denken en andere expertises.” De omschakeling bleek een succes. “Al snel gingen we klanten op een betrokken manier dagelijks begeleiden, in plaats van alleen tijdens losse projecten.”
Specials
TTNL heeft datamanagement in zijn DNA en begeleidt, zeker de laatste jaren, vaak bij cloudtransities. Daarmee helpt het klanten uit allerlei sectoren. Boon, die zich in zijn loopbaan al heel lang met cloud bezighoudt, gelooft in hybride oplossingen. “Ik heb veel over de voor- en nadelen van cloud gesproken tijdens presentaties of seminars. Soms biedt het vooral mogelijkheden en soms moet je het gewoon niet willen.” Met die insteek begeleidt TTNL ook zijn klanten. “We bieden ze de mogelijkheden van de grote cloudproviders, maar ook de veiligheid van een eigen omgeving die wij hebben neergezet en ook hosten. Dat is heel succesvol. Een belangrijk verschil met vroeger is dat we veel kritischer naar ons portfolio van vendoren en producten kijken. Dat is minder breed. Het moet passen bij onze eigen kennis en kunde én bij de vraagstukken die we bij onze klanten zien.”
Trajecten zijn eigenlijk altijd maatwerk, vertelt CCO Michel Luxembourg. “We houden van specials, daar zijn wij het beste in. Je moet niet bij ons zijn als je alleen een simpel VM’etje uit de muur wilt halen. We hebben intensief contact. Je bent bij ons nooit een nummer, je kunt altijd bellen.” Hij maakt onderscheid tussen een paar soorten klanten. “Sommigen hebben alles zelf on premise staan en komen naar ons toe voor het beheer. Anderen hebben hun productie op eigen locatie staan en maken gebruik van ons platform voor uitwijk. Tot slot zijn er klanten die volledig gebruik maken van ons platform en helemaal ontzorgt willen worden.”
Overzicht kwijt
Boon ziet een belangrijke ontwikkeling. “De partijen die er heel vroeg bij waren met cloud en kozen voor de hyperscalers vanwege het gemak, hebben nu vaak problemen met governance, data management en controle. Ze zijn het overzicht totaal kwijt en willen hun belangrijkste bedrijfsprocessen weer zelf doen. Maar data terughalen uit de public cloud blijkt vaak heel lastig en kost ook nog eens geld. Er is meestal een heel sterke lock-in.”
Michel Luxembourg (TTNL) over Protinus: “We werken nu acht jaar samen met Protinus. Samen doen we inmiddels mee aan alle tenders voor IBM Software en Red Hat en ook aan veel infrastructuuraanbestedingen. Protinus is echt fantastisch goed in het schrijven van aanbestedingen. Hun model van managed sourcing, waarbij ze partners in kunnen schakelen die sterk zijn op een bepaald vlak, werkt heel goed. Wij weten alles van de vendoren die we voeren en hebben daarvoor de hoogst mogelijke partnerstatussen. Dat vult elkaar perfect aan.”
Luxembourg ziet de laatste paar jaar nog een andere ontwikkeling. Klanten maken een heel duidelijk onderscheid. “Voor testomgevingen en DevOps kiezen ze voor de public cloud. Productie hebben ze vaak in een eigen private cloud en op ons platform staan.” Dat is een logische afweging, vindt hij. “Ik maak weleens de vergelijking met vervoer als je op reis bent. Als je twee dagen naar New York gaat, dan neem je daar de taxi, als je twee weken gaat, dan kun je beter een auto huren en als je een jaar blijft, dan koop je er waarschijnlijk één. Zo is het met cloud eigenlijk ook. Bijna al onze klanten nemen wel iets af bij de hyperscalers, maar ze komen uiteindelijk toch uit op een hybride oplossing.”
Goud
Luxembourg adviseert klanten en andere bedrijven die voor cloud kiezen, om te starten met een assessment. “Je moet weten waar je aan begint. Welke data is het echte ‘goud’ en moet je dus ook bij je houden? Met een goed onderzoek bepaal je ook wat je aan de businesskant wilt bereiken.”
Ook Boon heeft een advies: “Bedrijven die hun infrastructuur in de public cloud willen laten draaien, moeten ook de vraag stellen wat ze kunnen veranderen om het betaalbaarder te maken. Dus: hoeveel kun je uitzetten en op welk moment? Kun je makkelijk op- en afschalen? Als je die vragen niet goed stelt, dan is de kans heel groot op een onbeheersbaar traject met veel onverwachte kosten.” Boon sluit af met misschien wel zijn belangrijkste tip: “Denk heel goed na over je exit-strategie. Zoals ik al zei: data terughalen uit de cloud blijkt vaak heel lastig.”