Infinity IT krijgt steeds specifiekere vragen over cloud
Partners zijn onmisbaar voor Protinus IT. De specialist in Managed Sourcing verbindt de juiste partijen met elkaar. Samen met haar zorgvuldig samengestelde partnernetwerk zorgt Protinus ervoor dat eindklanten kunnen meebewegen met ontwikkelingen in de IT. In deze reeks interviews staan acht security- en cloudpartners van Protinus in de spotlights. Welke trends en ontwikkelingen zien ze en welke adviezen hebben ze voor eindklanten? Dit keer is het de beurt aan Jordan Peters en Wilbert Kandt van Infinity IT. Lees hier de eerdere case van Schippers IT, MyDigitals, TwentyNice, Adfinis, TTNL en Equinix. Binnenkort verschijnen er ook een artikel over Insight.
Infinity IT groeide in zes jaar tijd razendsnel. Het bedrijf richt zich op innovatieve IT-oplossingen en heeft veel specifieke kennis. Op die manier is het een one-stop shop voor alles wat te maken heeft met slimmer hosten, beter beveiligen en sneller applicaties bouwen. Ook bij cloudtransities. Goed omgaan met data is de grootste uitdaging, zeggen oprichters en eigenaren Jordan Peters (CEO) en Wilbert Kandt (COO).
Peters en Kandt richtten Infinity IT in 2017 op. “We vonden dat de IT te veel in silo’s werkte”, zegt Peters. “Wij wilden complete oplossingen leveren die het verschil maken in bedrijfsprocessen en die passen bij de toekomstvisie van klanten. We vragen dus niet: ‘Hoeveel capaciteit heb je nodig?’, maar ‘Waar wil je naar toe?’”
Dat liep al snel uit de hand. Ze begonnen met zijn tweeën, maar bereiken dit jaar al de grens van 50 medewerkers. Het bedrijf heeft onder meer grote zorginstellingen, de Rijksoverheid en internationale offshore-bedrijven als klant. “We zijn een one-stop-shop en doen alles vanuit een innovatieve en creatieve insteek, met ook heel veel technische kennis”, zegt Peters. Kandt: “We snappen wat klanten nodig hebben en weten wat er mogelijk is. Nadat iets is neergezet, blijven we de klant bijstaan. We verkopen, figuurlijk gezien, niet alleen een fiets, maar we onderhouden hem en leren de klant ook hoe hij ermee moet fietsen.”
Spiegel
Veel vragen van klanten hebben met de cloud te maken. Kandt: “Soms komen bedrijven naar ons toe die voor hun gevoel naar de cloud moeten. In de coronatijd is dat aantal flink toegenomen. Maar we zien daarnaast ook steeds meer bedrijven die precies weten wat de cloud allemaal kan leveren. We krijgen dan heel specifieke cloudvragen.”
Alles simpelweg naar de cloud migreren is zelden of nooit een goed idee, geeft Peters aan. “Je moet niet alles zomaar met een lift-and-shift naar de cloud overbrengen. Dan maak je enorme kosten en is er ook technisch gezien een groot afbreukrisico. Die spiegel houden we klanten altijd voor.” Kandt: “We leveren vaak de voordelen van de cloud, maar blijven het zelf hosten, waardoor klanten nét wat flexibeler kunnen zijn en meer controle hebben.”
Veiligstellen van data
“De grootste uitdaging van dit moment is dat klanten veel data hebben, die ze ook uitwisselen via onder meer Teams”, zegt Peters. “Dat zorgt voor een risico op datalekken. Daar hebben we mooie orkestratie-tools voor. Dat onderwerp wordt met de NIS2-regelgeving straks alleen nog maar relevanter.” Alles draait om data en daar speelt Infinity IT op in, legt hij uit. “We zitten met onder andere Dell in een samenwerking die ‘Open Data Fabric’ heet. Daarmee werken we aan een platform waarmee je onderling data kunt uitwisselen en daar analyses op kunt doen, zonder dat je hele grote data lakes hoeft te bouwen, wat duur is en voor vertraging zorgt.”
Rondom data is er volgens Kandt nóg een grote uitdaging. “Je ziet steeds vaker dat eerst de backup-kopieën worden aangevallen en daarna pas de organisatie zelf. Dan zijn er dus geen herstelmogelijkheden meer. Om organisaties beter te beschermen tegen dat soort cyberaanvallen, leveren wij de oplossing ‘Cybervault’. Daarbij worden de kroonjuwelen niet alleen immutable opgeslagen, maar wordt er ook een air-gap toegepast. Daarnaast worden de backup-kopieën gescand op kwetsbaarheden en is er een aparte uitwijkomgeving beschikbaar. Op die manier heeft een indringer niet door dat er nog ergens anders een backup kopie veilig staat opgeslagen.”
Kandt ziet ook een belangrijke ontwikkeling op het gebied van werkplekken: “Vroeger werd de inrichting van werkplekken van een eindgebruiker door de ICT-afdeling bepaald en zoveel mogelijk dichtgezet. Nu zie je dat er meer wordt gekeken naar hoe een gebruiker wil en kan werken. Werkplekken worden dynamischer én efficiënter. Iemand logt in met hetzelfde device als zijn of haar collega, maar heeft andere mogelijkheden.”
Jordan Peters (Infinity IT) over Protinus. “Ik kende Protinus al toen we Infinity IT begonnen en ging meteen langs. Toen waren we nog erg klein, maar in de jaren daarna ontstond er een goede samenwerking, waarbij wij ook met mooie opdrachten naar Protinus komen. Andersom krijgen wij regelmatig de vraag of we iets dat in een groot mantelcontract staat kunnen leveren. Het is een wisselwerking die prima bevalt.”
Moderner worden
Voor iedereen die een cloudtransitie overweegt heeft Peters een belangrijke tip. “Cloud moet geen doel op zich zijn. Je moet nadenken over waar je jezelf over een bepaald aantal jaar ziet en waar je nu op IT-gebied tegenaan loopt. Breng ook je data goed in kaart. Dat is de perfecte basis om je cloudtransitie gestalte te geven.” Kandt: “Je moet een hybride cloudtransitie echt zien als het ideale moment om je organisatie en processen te moderniseren en te automatiseren.”
Infinity IT deed meerdere projecten waar het trots op is. Peters pikt er één uit. “Bij de Rijksoverheid hebben we een software defined datacenter neergezet, dat aan de strengste compliancy- en veiligheidsvereisten voldoet. Hierop hosten we een innovatief platform waarmee ze op een veilige manier no-code applicaties kunnen bouwen. Daarop bouwden ze al meer dan 300 applicaties. Dan spreek je over kostenbesparingen van boven de 95 procent.”
Kandt noemt een ander voorbeeld. “Een grote internationale importeur met meer dan 3500 werkplekken die al in de cloud zat, wilde veranderen van managementoplossing. Bij drie andere bedrijven hoorden ze dat ze elke werkplek één voor één moesten migreren en dat dat twee uur per medewerken zou kosten. Dat zou veel impact hebben. Wij zagen een mogelijkheid om de hele werkplek zonder problemen te migreren. We bouwden een applicatie waarmee we de migratie in vier minuten per werkplek konden doen, zonder dat medewerkers er iets van merkten. Het was precies wat ze zochten. Ze spreken over het IT-project van het jaar.”