Martijn Kregting - 30 april 2024

Voorkom bevriezen van handhelds tijdens roamen

Laten we eens een praktisch probleem bij de kop pakken dat voor veel ergernis, verloren uren en verborgen kosten zorgt. Een klant van ons gebruikt handhelds in zijn magazijn. De handhelds bevroren als medewerkers door het magazijn liepen. Tientallen keren per dag per medewerker 5-10 seconden niet kunnen werken, kostte de klant veel geld. Geleidelijk aan bevroren de handhelds vaker en langer. De verliezen stapelden op, evenals de irritatie bij de medewerkers.

Voorkom bevriezen van handhelds tijdens roamen image

Het bevriezen gebeurde als een handheld overschakelde van één WiFi acces point naar een ander, ook wel bekend als roaming. Dus werd de WiFi-dekking gemeten; én de WiFi-leverancier ingeschakeld; én de leverancier van de handhelds. Er werd niets gevonden. De signaalsterkte was prima in het hele magazijn. De Wifi-hardware en -software was goed, terwijl ook met de handhelds niets mis was.

Active directory in de cloud

WiFi-clients, zoals de handhelds, authenticeren bij deze klant aan Active Directory. Een paar maanden voordat het bevriezen begon, was Active Directory verhuisd naar de cloud. Na de migratie werd AD getest en in orde bevonden. De paar milliseconden extra waren niet merkbaar voor gebruikers. AD was als één van de eerste diensten verhuisd, zodat andere diensten ook in de cloud kunnen authenticeren.

Verzadigde internetverbinding

Na AD verhuisde de klant steeds meer diensten naar de cloud. Alle cloud-diensten werden benaderd vanaf hun kantoren via een VPN die over hun internetverbinding liep, een die ze al jaren in gebruik hadden. Naarmate er meer diensten naar de cloud migreerde, begon het verkeer op de verbinding zich op te stapelen. Een paar maanden na het begin van de cloud migratie raakte de internetverbinding verzadigd voor periodes van 5-15 seconden. Denk aan een grote print-job van een cloud-dienst naar een kantoorprinter, of een Teams-vergadering met 20 deelnemers op kantoor.

Bij het verplaatsen van diensten naar de cloud had niemand er over nagedacht dat het applicatieverkeer van het lokale netwerk naar internetverbinding verplaatst zou worden. En of die lijn dat wel aan kon. Als een dienst verplaatst werd, werd alleen die dienst getest. Meestal waren in het weekend van de verplaatsing geen gebruikers actief op andere diensten. Hoe de verschillende diensten samenwerkten op kantoordagen, werd niet getest.

De Internet provider

De Internet provider heeft de verzadiging van de lijn nooit gezien. Die meten per 15 minuten het gemiddelde verkeer. Pieken die 5-15 seconden duren, middelen uit bij zo'n meting. Zelfs een piek van 1 tot 2 minuten zou niet opvallen. Maar als je device regelmatig 5-15 seconden bevriest, kun je niet doorwerken. En de irritatie is ook niet bevorderlijk voor je productiviteit.

De langetermijnoplossing

Als je je internetverbinding wil gebruiken voor verbinding met de cloud, dan moet je het verkeer regelen. Zodat verkeer dat belangrijk is voor je bedrijfsvoering prioriteit krijgt boven minder urgent verkeer. Zodat handhelds en andere interactieve applicaties niet bevriezen. Technisch heet dat Quality of Service (QoS). Vergelijk het met verkeerslichten en busbanen.

Waarschijnlijk is er ook meer bandbreedte nodig, maar meer bandbreedte is op zichzelf niet genoeg. Dan worden de pieken korter en hoger, maar ze verdwijnen niet.

De kortetermijnoplossing

Bandbreedte vergroten en QoS implementeren doe je niet op een achternamiddag. In dit geval gaat het een paar maanden duren. Dus is er een enkel WiFi access point geplaatst, speciaal voor de handhelds. Hierdoor roamen ze niet meer en is het bevriezen voorlopig opgelost.

Hoewel roaming niet de basisoorzaak is van het bevriezen, is het wel de aanleiding. Voorkomen van roamen is een workaround die snel geïmplementeerd kon worden, waarmee het onmiddellijke probleem verholpen is en de productiviteit weer omhoog gaat.

Conclusie: overzicht bij cloud-migratie

In de IT zetten we doorgaans specialisten in voor elk apart vakgebied. Maar een cloud-migratie is een complexe technische operatie die individuele disciplines overstijgt. Je manier van werken wordt drastisch gewijzigd als je naar de cloud verhuist; wijzigingen hebben bijeffecten die je moet kennen voor je de wijziging doorvoert.

In dienst nemen of inhuren van technische kennis met overzicht over de disciplines heen, is dan ook essentieel als je grote problemen wil voorkomen tijdens en na je cloud-migratie.

Hugo van den Berg is algemeen directeur van Sciante.

Axians 12/11/2024 t/m 26/11/2024 BN+BW