Crayon: “Toepassingen met AI zijn eindeloos”
Dit interview is onderdeel van een Protinus IT interviewserie
Partners zijn onmisbaar voor Protinus IT. De specialist in Managed Sourcing verbindt de juiste partijen met elkaar en gaat zo IT-uitdagingen te lijf. Samen met haar zorgvuldig samengestelde partnernetwerk zorgt zij ervoor dat eindklanten kunnen meebewegen met ontwikkelingen in de IT. In deze serie interviews, die tot stand kwam in samenwerking met Protinus, komen zeven partners aan het woord die ieder hun eigen specialisme en kennis van de markt belichten. Welke trends en ontwikkelingen zien ze en welke adviezen hebben ze voor eindklanten? Dit keer is het de beurt aan Crayon. Lees ook het eerdere interview met Noventiq terug. Binnenkort verschijnen er ook nog artikelen over onder meer CHG-MERIDIAN en OSP.
Steeds meer data- en AI-projecten komen van de grond. Dat merken Bart Bijman (hoofdfoto) en Michiel van Egmond van Crayon. Los daarvan zien ze ook dat organisaties steeds meer moeite hebben om hun IT-uitgaves onder controle te houden.
Dat Crayon bij de vijf grootste Microsoft-partners ter wereld hoort, is veelzeggend. Het is een enorm bedrijf. Het is in 46 landen actief met ruim 4000 medewerkers, waarvan er 3700 consultant zijn. Bart Bijman, sinds vorig jaar managing director van Crayon in de Benelux, vertelt dat het bedrijf vier pilaren heeft: licentiemanagement, cloud, ‘data en AI’ en IT-kostenoptimalisatie. “Onze klanten zijn vooral grote corporates, enterprises en overheden. In samenwerking met channelpartners zoals hosters bereiken we daarnaast ook het MKB-segment.”
Je eigen data gebruiken
Dat ‘data en AI’ een populair onderwerp is, is een understatement. Bijman ziet de gevolgen daarvan. “Er is heel veel marketing op dat gebied, iedereen springt graag op de trein.” Crayon gaat een stap verder dan het geven van workshops of het doen van assessments, legt hij uit. “Door tien jaar ervaring en een groot Europees delivery-team begeleiden wij onze klanten richting productie zodat ze waarde uit hun data kunnen halen.”
Michiel van Egmond, verantwoordelijk voor direct sales en marketing, merkt dat er vergeleken met een jaar geleden iets is veranderd bij bedrijven. “Toen hadden ze interesse in het onderwerp en wilden ze er met ons over in gesprek. Nu hebben we veel projecten opgestart. Er zijn concrete businesscases waar we samen mee aan de slag gaan.”
Dat soort projecten ontstaan eigenlijk altijd vanuit de business, vertelt Bijman. “Hoe kun je gebruik maken van je eigen data om efficiënter te gaan werken? Dat is waar veel bedrijven nu mee zijn begonnen. We gaan daar samen met klanten mee aan de slag. Vervolgens vertalen we de wensen van de klant in een prototype waarmee we - door middel van intensieve samenwerking - kunnen valideren of de oplossing aan de verwachtingen voldoet. Als de klant hier tevreden over is nemen we het model vervolgens in productie.”
Businesscases
Bijman geeft een voorbeeld van een soort project. “Denk aan een bouwbedrijf dat meedoet aan een tender. Dat kan data gebruiken om de eigen ervaring optimaal te vertalen naar de inschrijving. Bij de echt grote bedrijven weten de verschillende divisies vaak niet van elkaar welke relevante projecten ze in het verleden deden. Door data goed te gebruiken kun je zo’n aanbestedingsproces dertig procent efficiënter doen. Dat bespaart veel tijd en geld. Daarnaast maak je meer kans op de gunning. Ook zal het niet meer voorkomen dat je tijdens het project voor de derde keer het wiel uitvindt, omdat je nu weet wat je als bedrijf al eerder hebt gedaan.”
Maar er zijn nog veel meer mogelijke businesscases, zegt Bijman. Contractmanagement bijvoorbeeld. “Met AI kun je snel zien waarin contracten van elkaar verschillen. AI wordt in hoog tempo slimmer in het zien van allerlei verbanden en het interpreteren daarvan. In teksten, maar ook in afbeeldingen. Het aantal mogelijke toepassingen is echt eindeloos.”
Michiel van Egmond
Zoals Bijman al zei: veel partijen springen op de trein van data en AI. Volgens Van Egmond onderscheidt Crayon zich van velen van hen. “We hebben tien jaar ervaring op dit gebied, beschikken over een center of excellence in Oostenrijk en hebben 200 specialisten in heel Europa. In totaal staat de teller op meer dan 300 succesvolle AI-projecten. Anderen zijn nog lang niet zo ver. Afhankelijk van de sector en waar een klant naar op zoek is, hebben wij altijd de juiste expertise om een oplossing te bouwen.”
Michiel van Egmond over Protinus: “We werken al heel wat jaren prettig met Protinus samen en doen regelmatig gezamenlijk mee aan tenders. Met die klanten, vaak overheidsorganisaties, gaan we meestal ook in gesprek over IT-kostenoptimalisatie. Zo helpen we ze bij het terugdringen van hun IT-kosten. Het is een fijne samenwerking met Protinus, we vullen elkaar erg goed aan.”
Besparingen
Los van data en AI ziet Crayon ook dat bedrijven steeds vaker worstelen om hun IT-uitgaves onder controle te houden. Bijman: “Met de opkomst van de public cloud schaf je makkelijker iets aan en worden de kosten vloeibaarder. Je kunt heel snel een nieuwe testomgeving opzetten, maar schakel je die na gebruik ook weer uit? Vaak gebeurt dat niet, waardoor je betaalt voor dingen die je niet gebruikt. Dat geldt ook voor softwarelicenties die via een marketplace worden aangeschaft. Bedrijven missen vaak de controle. Daar helpen we ze bij. We kunnen gemiddeld ongeveer dertig procent besparing realiseren.”
Van Egmond vult hem aan: “Onze achtergrond van software asset management komt daarbij heel goed van pas, omdat er vaak sprake is van aangeschafte licenties die door blijven draaien. We adviseren klanten ook bij het bepalen van het juiste contract dat ze met de verschillende vendoren afsluiten. Ook kijken we of de processen beter kunnen, bijvoorbeeld als het gaat om wie er binnen een organisatie software aan kan schaffen. Anders loop je het risico dat je op de korte termijn wel bespaart, maar dat het op de langere termijn opnieuw misgaat. Door de inzet van onze managed services zorgen we ervoor dat onze klanten op een structurele en procesmatige manier grip houden op hun IT-uitgaven.”
Plan en doel
Van Egmond sluit af met een belangrijke tip voor klanten die van toepassing is op data en AI, maar ook op het optimaliseren van de uitgaves. “Zorg dat je een plan en een doel hebt. Het gebruik van Microsoft Copilot kan bijvoorbeeld veel toevoegen als je medewerkers weten hoe ze ermee om moeten gaan. Maar als dat niet zo is, is het alleen maar een extra kostenpost. We zien vaak gebeuren dat klanten vijf of tien licenties aanschaffen, zonder een structureel plan dat daarachter zit. We gaan graag samen met de klant op zoek naar de juiste businesscases die daadwerkelijk van toegevoegde waarde zijn voor de klant.”