Redactie - 11 november 2024

5 redenen om bedrijfsprocessen te digitaliseren

Met de snelle opkomst van AI neemt onze samenleving weer een nieuwe stap richting grootschalige digitalisatie. De afgelopen jaren waren beleidsmakers nieuwsgierig naar de beloften van AI, en Generatieve AI in het bijzonder. Ze geloven dat werknemers hun werk sneller, beter en efficiënter kunnen uitvoeren door gebruik te maken van tools zoals ChatGPT en Copilot. De impact van digitalisering zal echter afhangen van de juiste intentie. Hoewel de output van sommige werknemers een boost zal krijgen van AI en de nieuwe digitaliseringsgolf, zijn er ook bedrijfsprocessen die verbeterd kunnen worden met of zonder AI.

5 redenen om bedrijfsprocessen te digitaliseren image

Hoewel digitalisering noodzakelijk is om mee te kunnen in het huidige landschap, stellen bedrijven dit toch vaak uit. Enerzijds omwille van budget en tijd, anderzijds omdat vaak externe deskundigen nodig zijn voor implementatie. Ontdek in dit artikel vijf redenen waarom digitalisering meer gaat opleveren dan je verwacht, volgens Praveen Das Haridas (foto), technisch hoofd voor India en Europa bij ManageEngine, een divisie van Zoho Corporation en een leverancier van IT-beheeroplossingen voor bedrijven.

1. Verbeter Asset Management

Organisaties willen vaak een sterke CMDB creëren, maar het ontbreekt hen aan de nodige tools om met die inventaris om te gaan. Digitalisering maakt efficiënter asset tracking en beheer mogelijk. Door gebruik te maken van digitale tools, zoals ManageEngine Asset Explorer en andere oplossingen die zijn verrijkt met AI, kunnen organisaties het gebruik van assets, onderhoudsschema's en levenscyclusbeheer monitoren en voorspellen, wat uiteindelijk leidt tot minder stilstand en een hogere productiviteit.

2. Verbeterde inzichten in gegevens

Door de digitalisering van bedrijfsprocessen kunnen organisaties diepere en meer gedetailleerde inzichten in gegevens te krijgen. Deze geoptimaliseerde analyses stellen bedrijven in staat om weloverwogen, onderbouwde beslissingen te nemen, de operationele efficiëntie te verhogen en proactief te reageren op marktveranderingen. Bij ManageEngine zien we dagelijks hoe deze data-gedreven aanpak bedrijven helpt om concurrerend te blijven en uitbreidingsmogelijkheden optimaal te benutten.

3. Kostenefficiëntie

Digitale workflows stroomlijnen bedrijfsactiviteiten en verminderen de noodzaak van handmatige tussenkomst, waardoor het aantal fouten wordt geminimaliseerd. Dit resulteert in aanzienlijke kostenbesparingen, omdat processen sneller en nauwkeuriger worden, waardoor operationele kosten dalen. Hiervoor zijn geautomatiseerde tools beschikbaar met functies zoals automatische detectie van assets, softwarelicentiebeheer en gedetailleerde rapportage. Bedrijven kunnen inefficiënte processen verminderen en kosten besparen door beter inzicht en controle over hun IT-omgeving.

4. Verbeterde Samenwerking

Digitale tools faciliteren communicatie en samenwerking tussen teamleden, ongeacht hun locatie. Dit leidt tot beter teamwork, snellere probleemoplossing en een meer samenhangende werkomgeving. ManageEngine ondersteunt dit door functies te bieden zoals gecentraliseerd IT-beheer, realtime monitoring en rapportage, en geïntegreerde communicatieplatformen. Deze tools zorgen ervoor dat teamleden eenvoudig toegang hebben tot de benodigde informatie en middelen, waardoor de samenwerking beter en efficiënter verloopt.

5. Schaalbaarheid en Flexibiliteit

Wanneer een bedrijf groeit, zijn er flexibele en schaalbare IT-oplossingen nodig, die zich eenvoudig kunnen aanpassen aan de veranderende behoeften. Met functies zoals cloudgebaseerde services, geautomatiseerde workflows en realtime monitoring, kunnen bedrijven snel opschalen zonder grote investeringen in nieuwe infrastructuur.

Door: Praveen Das Haridas, technisch hoofd voor India en Europa bij ManageEngine, een divisie van Zoho Corporation