Hoe AI-integratie in de digitale cockpit transformatie stimuleert
Naarmate de autotechnologie vordert, sturen softwaregedefinieerde voertuigen en AI de transformatie aan om ervaringen in voertuigen opnieuw uit te vinden. Autofabrikanten die AI in digitale cockpits omarmen, willen gebruikersinteracties verbeteren, ervaringen personaliseren en hun merken onderscheiden, maar worden geconfronteerd met uitdagingen zoals gegevensprivacy, resourceplanning en naleving van regelgeving in deze reis naar intelligente voertuigontwikkeling. Canalys analist Ashwin Amberkar gaat in deze blog er nader op in.
Softwaregedefinieerde voertuigen en AI zijn twee belangrijke trends die de vooruitgang in technologie in voertuigen stimuleren. Veel autofabrikanten hebben strategieën en roadmaps aangekondigd, gericht op het bottom-up bouwen van de volgende generatie voertuigen op een nieuwe architectuur die hardware-softwarecomplexiteiten vermindert en hen in staat stelt om upgradebare systemen te bouwen gedurende de levensduur van een voertuig met innovatieve functies. Het midden van de jaren 2020 markeert een keerpunt, aangezien autofabrikanten nieuwe voertuigen willen lanceren die zijn uitgerust met centrale besturingssystemen die worden aangestuurd door AI en geavanceerde SoC-platforms. GenAI en grote taalmodellen (LLM's) zullen naar verwachting een cruciale rol spelen in deze transformatie. Deze technologieën zullen de spraakassistentie in de auto verbeteren en diensten aanbieden die naadloos integreren met de verschillende functionele domeinen van het voertuig, wat resulteert in meer gepersonaliseerde en intuïtieve gebruikersinteracties en een betere algehele rijervaring.
De rol van AI in de digitale cockpit
Het primaire doel van het integreren van AI in digitale cockpits is om de gebruikerservaring te verrijken. LLM's kunnen complexe, open vragen begrijpen en verwerken, wat zorgt voor een meer conversationele en menselijke ervaring. Hierdoor kunnen bestuurders eenvoudig informatie opvragen, functies bedienen en toegang krijgen tot entertainment. AI maakt diepgaande personalisatie mogelijk door gebruikersgewoonten en -voorkeuren te leren, op maat gemaakte aanbevelingen te bieden en instellingen intuïtief en autonoom aan te passen. Het integreert naadloos meerdere functionele domeinen, zoals navigatie, infotainment en veiligheidssystemen. Het kan het gedrag van bestuurders monitoren, realtime waarschuwingen geven en helpen bij het nemen van beslissingen, waardoor afleidingen worden verminderd en de verkeersveiligheid wordt verbeterd.
Autofabrikanten hanteren een veelzijdige aanpak voor de inzet van AI in digitale cockpits
Voor autofabrikanten is AI een belangrijke onderscheidende factor die merken onderscheidt in een drukke markt. Strategieën om AI-modellen in de cockpit te integreren, omvatten samenwerking met technologieleveranciers of het ontwikkelen van interne modellen die zijn afgestemd op specifieke doelgroepen en behoeften.
In-house AI-ontwikkeling zorgt voor geoptimaliseerde computerbronnen, realtimefunctionaliteit en gepersonaliseerde functies, maar het brengt hoge ontwikkelingskosten, een langere time-to-market en een behoefte aan aanzienlijke expertise met zich mee. Nieuwe generatie autofabrikanten zoals Li Auto, Xpeng en NIO lopen voorop met in-house AI-modellen. Li Auto's Mind GPT voedt zijn spraakassistent in meer dan 800.000 auto's. Xpeng presenteerde zijn nieuwe AI-assistent Xiao P, die conciërgeservices biedt via slim redeneren, plannen en een encyclopedie in de auto. NIO's NOMI GPT is geïntegreerd in de nieuwste modellen en biedt geavanceerde interacties en emotionele expressie.
Daarentegen werken veel traditionele autofabrikanten samen met technologiebedrijven om vooraf getrainde AI-modellen te integreren, wat zorgt voor snellere implementatie en lagere kosten. Deze aanpak kan echter de maatwerkmogelijkheden beperken en afhankelijkheid van externe leveranciers creëren. Voorbeelden hiervan zijn de samenwerking van Mercedes-Benz met Microsoft Azure, BMW met Amazon's Alexa LLM en Volkswagen met Cerence voor zijn IDA-spraakassistentie.
Kansen en uitdagingen voor autofabrikanten
Met GenAI-integratie kunnen autofabrikanten zich onderscheiden van de concurrentie, merkloyaliteit opbouwen en nieuwe inkomstenstromen benutten. Autofabrikanten kunnen nieuwe services, aangepaste stijlen en identiteiten van merken diep in hun voertuigen inbouwen, ervaringswaarde bieden en vertrouwen van gebruikers creëren. Verschillende SoC's worden gebruikt om verschillende productniveaus te creëren, met high-end SoC's die vlaggenschipmodellen aandrijven en meer kosteneffectieve opties voor instapvoertuigen, waardoor op maat gemaakte AI-mogelijkheden in voertuigsegmenten mogelijk worden en differentiatie wordt bevorderd.
Het is echter een uitdaging om AI in voertuigen te gelde te maken vanwege de kleine gebruikersbasis en de gefragmenteerde platforms, waardoor de complexiteit van het ontwikkelen van AI-apps toeneemt. Hoge ontwikkelingskosten en chipsets naar cloudconnectiviteit vereisen extra investeringen. Met onduidelijke bedrijfsmodellen is er geen grote drang om AI-functies zo snel te gelde te maken. Autofabrikanten moeten de installatiebasis blijven uitbreiden en gebruikers vertrouwd maken met AI-functies. Ze kunnen samenwerken met ontwikkelaars om nieuwe AI-compatibele apps en vaardigheden te integreren waarmee gebruikers zich kunnen identificeren, zoals apps van smartphones, wat de relevantie en gebruikerstevredenheid zal vergroten. Een effectieve prijsstrategie, inclusief proefversies en gelaagde plannen, kan tegemoetkomen aan verschillende gebruikersbehoeften.
Privacy
Nu autofabrikanten AI omarmen, moeten ze de veiligheid verbeteren door taken zoals bestuurdersbewaking en noodmeldingen te beheren, terwijl kritieke beslissingen bij de bestuurders blijven totdat AI volledig betrouwbaar blijkt. Continue vooruitgang in AI voor betere besluitvorming, gekoppeld aan fail-safe veiligheidsprotocollen en mens-machine-interfaces die de betrokkenheid van de bestuurder behouden, zijn essentieel voor vertrouwen en veiligheid. Autofabrikanten worden echter geconfronteerd met aanzienlijke uitdagingen bij AI-integratie, zoals het waarborgen van gegevensprivacy en -beveiliging, het beheren van computerbronnen en het naleven van veranderende regelgeving. De behoefte aan sterke encryptie, gegevensbescherming en flexibele nalevingskaders die zich kunnen aanpassen aan verschillende regionale vereisten is aanzienlijk, evenals het aanpakken van ethische overwegingen om ervoor te zorgen dat AI-systemen eerlijk, onbevooroordeeld en transparant zijn om het publieke vertrouwen te behouden en in overeenstemming te zijn met maatschappelijke normen.
Concluderend transformeert AI-integratie in digitale cockpits niet alleen de ervaring in het voertuig, maar revolutioneert het ook de auto-industrie. Autofabrikanten die AI succesvol inzetten, zullen hun merken onderscheiden, gebruikerservaringen verbeteren en nieuwe inkomstenstromen ontsluiten. De reis is echter niet zonder uitdagingen, waaronder zorgen over gegevensprivacy, planning van computationele bronnen en naleving van regelgeving. Door deze uitdagingen aan te pakken en het potentieel van AI te omarmen, kunnen autofabrikanten de toekomst van intelligente voertuigen vormgeven en een concurrentievoordeel op de markt veiligstellen.