03 maart 2025

Downtime kost geld - Disaster Recovery-as-a-Service (DRaaS) is de oplossing

Downtime van IT-systemen en business applicaties leidt niet alleen tot financiële schade, het kan ook een negatieve impact hebben op de reputatie van een bedrijf en op productiviteit van medewerkers. Het is een concreet risico waar bedrijven rekening mee moeten houden - calamiteiten als brand, waterschade, onbedoeld of opzettelijk menselijk handelen, een hardwarestoring of een cyberaanval kunnen allemaal leiden tot downtime. Bedrijven zouden daarom Disaster Recovery-as-a-Service (DRaaS) moeten overwegen om de continuïteit te waarborgen.

Downtime kost geld - Disaster Recovery-as-a-Service (DRaaS) is de oplossing image

De echte kosten van uitval

Als systemen uitvallen, kan dit direct leiden tot substantiële financiële schade. Uit onderzoek blijkt dat de gemiddelde kosten van ongeplande IT-uitval zijn gestegen tot ongeveer 14.056 dollar per minuut. Voor grote ondernemingen kan dit zelfs toenemen tot 23.750 dollar per minuut. De resultaten van dit onderzoek tonen de grote financiële risico’s van systeemuitval aan, maar de echte kosten van uitval gaan veel verder dan direct omzetverlies.

Andere factoren waar organisaties rekening mee moeten houden zijn:

  • Productiviteitsverlies: als medewerkers geen gebruik kunnen maken van kritieke systemen of data, komt hun werk tot stilstand. Hoe langer dit duurt, hoe hoger het productiviteitsverlies. Dit kan uiteindelijk gevolgen hebben voor elk team binnen een bedrijf - ook voor teams die in eerste instantie misschien geen of weinig last hadden van de storing.
  • Reputatieschade: klantloyaliteit en betrouwbaarheid zijn nauw met elkaar verbonden. Er zijn vaak genoeg concurrenten om naar uit te wijken in het geval dat een vaste leverancier niet kan leveren, bijvoorbeeld door een storing. Een storing of langdurige downtime kan daarom genoeg zijn om het vertrouwen van klanten zo te schaden, dat ze naar een concurrent trekken. Dit kan impact hebben op toekomstige inkomsten van het bedrijf.
  • Herstel- en reparatiekosten: nadat een incident heeft plaatsgevonden, kan het veel tijd en geld kosten om data en systemen te herstellen en ervoor te zorgen dat alles weer online en toegankelijk is.
  • Compliance en juridische implicaties: voor bedrijven die actief zijn in gereguleerde sectoren, zoals de telecom- of energiesector, kan het kwijtraken of beschadigen van data of langdurige uitval leiden tot hoge boetes of zelfs tot rechtszaken. Om aan regelgeving te voldoen moeten deze bedrijven het risico op uitval beperken en ervoor zorgen dat ze in het geval van uitval snel kunnen herstellen.

Disaster Recovery-as-a-Service

DRaaS biedt een cloudoplossing waarmee organisaties in het geval van een incident hun data, applicaties en systemen snel kunnen herstellen. Zo kan de bedrijfscontinuïteit worden gewaarborgd met minimale impact door een incident. DRaaS helpt om zowel de financiële als de operationele risico’s van downtime te beperken:

  • Kostenefficiëntie: het op locatie uitrollen van een complete infrastructuur voor disaster recovery kan kostbaar zijn, omdat er speciale hardware, bekwaam personeel en doorlopend onderhoud nodig is. Dit in tegenstelling tot DRaaS, waarbij een voorspelbare, schaalbare oplossing wordt geboden tegen een fractie van de kosten, omdat er gebruik wordt gemaakt van een gemeenschappelijke cloud infrastructuur.
  • Snelle hersteltijd: dankzij DRaaS kunnen bedrijven kritische functies snel herstellen, zelfs wanneer teams tegelijkertijd werken aan volledig systeemherstel. Door de recovery time objectives (RTO’s) - de totale hersteltijd na een incident - en recovery point objectives (RPO’s) - de hoeveelheid data die (niet) verloren gaat in het geval van een incident - te optimaliseren op basis van bedrijfsbehoeften, kan DRaaS mogelijk dataverlies beperken. Daarnaast kan het ervoor zorgen dat kritieke systemen binnen enkele minuten weer beschikbaar zijn.
  • Schaalbaarheid: DRaaS kan meeschalen met een bedrijf, zodat er niet voortdurend geïnvesteerd hoeft te worden in nieuwe hardware of IT-resources als het bedrijf groeit.
  • Focus op kernactiviteiten: dankzij DRaaS hoeven IT-teams minder tijd te besteden aan het beheren van complexe processen voor disaster recovery en hebben ze meer tijd voor andere taken. DRaaS-leveranciers kunnen automatisch de back-up- en herstel systemen testen en monitoren, zodat ze altijd paraat staan zonder dat ze voortdurend aandacht vereisen.
  • Verbeterde security: veel DRaaS-leveranciers bieden securitymaatregelen zoals encryptie en multifactor authenticatie om datalekken te helpen voorkomen en om ervoor te zorgen dat gevoelige data veilig blijft.

Waar moet je op letten bij het kiezen van een DRaaS-leverancier?

Bij het kiezen van een DRaaS-leverancier is het belangrijk om een oplossing te kiezen die aansluit bij de specifieke bedrijfsbehoeften. Enkele belangrijke factoren waar rekening mee gehouden moet worden, zijn:

  • Betrouwbaarheid en redundantie: bij het kiezen van een leverancier is het belangrijk dat deze beschikt over een robuuste infrastructuur met meerdere datacenters op verschillende geografische locaties, voor extra redundantie. Hiermee wordt het risico op langdurige downtime geminimaliseerd doordat er back-ups beschikbaar zijn op meerdere locaties in het geval van een regionaal probleem.
  • Snelheid van herstel: kies een leverancier met een bewezen staat van dienst op het gebied van snelle hersteltijden - idealiter binnen enkele minuten. Dit vermindert het risico op verstoring van de bedrijfscontinuïteit en helpt om het vertrouwen van klanten te behouden.
  • Eenvoud en gebruiksgemak: een van de belangrijkste voordelen van DRaaS is dat het disaster recovery vereenvoudigt. Een ideale DRaaS-oplossing is intuïtief en eenvoudig te beheren zonder dat er voortdurend toezicht nodig is. Zoek daarom naar leveranciers die gestroomlijnde interfaces, vereenvoudigde installatieprocessen bieden, met minimale configuratie op locatie. Hoe eenvoudiger de DRaaS-oplossing, hoe minder tijd teams kwijt zijn aan training en dagelijks beheer.
  • Geautomatiseerd en regelmatig testen: een DRaaS-oplossing moet regelmatig getest worden, zodat het altijd paraat staat in het geval van een incident. Ga daarom op zoek naar leveranciers die regelmatig geautomatiseerde testmogelijkheden bieden en failover-scenario’s simuleren. Idealiter biedt de leverancier flexibiliteit in de testschema’s, zodat tests de reguliere activiteiten niet verstoren.
  • Compliance: kies een DRaaS-leverancier die kan helpen om te voldoen aan wet- en regelgeving, zoals de AVG.
  • Kostentransparantie: duidelijke, transparante prijsafspraken helpen onverwachte kosten voorkomen. Sommige leveranciers kunnen extra kosten in rekening brengen voor bepaalde herstelprocessen. Het is daarom belangrijk om inzicht te hebben in eventuele verborgen kosten die te maken hebben met data-opslag, data-overdracht of opschalen.

Conclusie

Downtime is niet alleen erg vervelend, het kan een grote impact hebben op de financiële gezondheid, de reputatie en de productiviteit van elk bedrijf. Disaster Recovery-as-a-Service biedt een betaalbare, schaalbare en betrouwbare oplossing om organisaties weerbaarder te maken tegen onvoorziene uitval. Door te investeren in DRaaS kunnen bedrijven hun bottomline beschermen, de operationele continuïteit garanderen en het vertrouwen van hun klanten behouden.

Door: Daan Ruizendaal (foto), Regional VP EMEA North bij Pure Storage

Simac, Security Event - Fortinet 03/03 t/m 10/03 BN + BW
Simac, Security Event - Fortinet 03/03 t/m 10/03 BN + BW