Redactie - 04 februari 2019

Visie: Hoe selecteer je de juiste innovatiepartner?

Zeven op de tien managers vindt dat hun organisatie het leven niet zeker is zonder innovatie. Dit blijkt uit het onderzoek ‘Peilstok van de Nederlandse innovatie’ uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Markteffect in opdracht van ilionx en QNH Consulting. Ook zijn de managers het er grotendeels over eens dat innoveren met partners tot de grootste successen leidt. Sterker nog, slechts 7 procent van de organisaties innoveert alleen. Maar hoe vind je de juiste partner om jouw innovatie tot een succes te maken?

De wereld om ons heen verandert dermate snel dat als je als organisatie niet meebeweegt in processen, aansturing, mensen en techniek, je al snel de boot mist. Het is niet voor niets dat we diverse bedrijven die lang het straatbeeld bepaalden, zoals de Free Record Shop, The Phone House en Mexx, hebben zien verdwijnen. Verandervermogen is nu meer dan ooit cruciaal voor het voortbestaan. Maar alleen is ook maar alleen. Daarom maken veel bedrijven gebruik van partners. Er wordt per traject gemiddeld met drie partners samengewerkt, blijkt uit het onderzoek.

Wie zijn deze partners?
Partners kunnen zowel medewerkers, scholen, klanten als IT-partners en adviesorganisaties zijn. Hoewel organisaties een sterke voorkeur hebben voor het betrekken van hun medewerkers bij innovatie en ik dit ook van harte toejuich, is dit niet altijd mogelijk in verband met personeelstekorten of vanwege het ontbreken van specifieke kennis. Het succes van innovatie hangt voor een groot deel af van de partnerkeuze. Zeker bij de keuze voor een externe partner, waar meestal ook budgetten een grote rol spelen, wil je niet halverwege het traject tot de conclusie komen dat je beter voor een andere partij had kunnen kiezen. In het onderzoek deelden managers daarom drie belangrijke eigenschappen die je helpen bij het kiezen van de juiste innovatiepartner.

1. Knowledge is power

De belangrijkste eigenschap van een partner is kennis, volgens de deelnemers aan het onderzoek. Hierbij gaat het niet alleen om kennis van de juiste technologie, maar ook juist om kennis van verandertrajecten, het in kaart brengen van de behoeften, het uitstippelen van het traject en het meekrijgen van de mensen. Aangezien medewerkers innovatie na innovatie meemaken treedt er soms een zekere innovatiemoeheid op. Hoe houd je de mensen betrokken en enthousiast? En hoe zorg je ervoor dat de hele organisatie aansluit op nieuwe innovaties? En dat de innovatie ‘landt’ in de praktijk? Afhankelijk van of de externe partner een organisatieadviesbureau is, een universiteit of een tech startup, kan deze partij de juiste kennis inbrengen die in de organisatie nog mist. Het is van groot belang dat organisaties zorgvuldig bij zichzelf te rade gaan waar de kennislagunes zitten, zodat de juiste partners gevonden kunnen worden.

2. Say yes to new things
Een andere belangrijke eigenschap die managers van hun partners verwachten is creativiteit. Vaak kunnen mensen van buitenaf met een frisse blik de organisatie in kijken en komen ze met interessante vragen en creatieve ideeën. Juist die frisse blik is van grote toegevoegde waarde. Waarom gaat dit altijd zo? Is het niet klantvriendelijker om…? Wat voegt het toe?  Is het niet gek dat jullie dit zeggen en dat doen? Vervolgens verwacht je van een partner dat deze komt met creatieve oplossingen voor gesignaleerde problemen. De standaardoplossingen kun je zelf wel bedenken. Laat toekomstige partners daarom voorbeeldcases aandragen om zo inzicht te krijgen in hun creativiteit. Herhalen ze elke keer het kunstje of zijn ze echt innovatief en creatief?

3. Experience is a good teacher
De top drie van belangrijke eigenschappen van innovatiepartners wordt afgesloten met ervaring met innoveren of innovatietrajecten. Uit het onderzoek onder managers blijkt namelijk ook dat in een heel groot deel van de organisatie niet duidelijk is hoe er geïnnoveerd kan worden. Een partner met ervaring geeft vertrouwen en kan een leidende en coachende rol spelen in de weg naar succes.


Duurzame partnerships zorgen voor het beste resultaat
Het kiezen van de partner met de juiste eigenschappen per traject is belangrijk voor succes. Misschien nog wel belangrijker is het aangaan van duurzame partnerships. Deze preferred partners kennen je organisatie als geen ander en kunnen daardoor makkelijker meedraaien in innovatie-trajecten. Met deze partners behaal je de benodigde successen, maar eindigt het niet na afronding van een traject. Een van de grootste nadelen van werken met partners kan vertrekkende kennis zijn. IT-partners, universiteiten en adviesbureaus die gaan voor een duurzaam partnership zijn niet bang hun kennis goed over te dragen. Denk bijvoorbeeld na over het maken van een ‘kennispot’ waarin beide partijen investeren om de learnings en kennis rondom innovatie goed in de organisatie te borgen. Alleen samen kom je vooruit.

Sjoerd Hobo is Directeur Midden QNH

Axians 12/11/2024 t/m 26/11/2024 BN+BW