Redactie - 16 februari 2016

Challenger Tele2 wil zakelijke overstap versoepelen

Challenger Tele2 wil zakelijke overstap versoepelen image

Tele2 zet begin 2016 nieuwe en vernieuwde diensten in de markt om te groeien in mobiele, zakelijke telefonie. Klanten kennen hen voornamelijk van vaste telefonie, maar nu vast en mobiel steeds verder geïntegreerd worden, is de uitbreiding een logische keuze. ‘We willen het vooral heel makkelijk maken om over te stappen, iets wat in de huidige markt bijna ondenkbaar is voor bedrijven’, aldus Fedor Hoevenaars, managing director Tele2 Zakelijk.

Traditioneel komt Tele2 uit de hoek van vaste telefonie en daar wint de speler nog steeds marktaandeel, vertelt managing director van Tele2 Zakelijk Fedor Hoevenaars. ‘De grootste uitdaging op het gebied van vaste telefonie is dat bedrijven lange tijd niet investeerden in telefoniecentrales. Die zijn sterk verouderd en dat wordt een probleem als medewerkers willen werken met chat en conference calling. Ook kan vaste telefonie vaak niet geïntegreerd worden met mobiel.’

Geen eigen infrastructuur opzetten

Bedrijven die hun vaste telefoniecentrales willen vervangen, zullen eerst moeten inschatten hoeveel gebruik ze maken van hun telefoniediensten. ‘Als je geen groot callcenter hebt, dan is het waarschijnlijk niet handig om een eigen infrastructuur op te zetten. Als je via de cloud een shared service afneemt, hoef je het onderhoud van de servers niet zelf te doen, maar laat je het over aan de experts.’  

De toekomst van Tele2 zit in mobiel en dat blijkt óók uit de ontwikkelingen op het gebied van vaste telefonie: ‘Medewerkers willen één telefoon en daar willen ze alles mee kunnen doen. Dat wordt dus lastig als oude telefoniecentrales mobiel en vast niet kunnen integreren.’ Bedrijven die nog twijfelen, worden ook weerhouden van een combinatie van vast en mobiel door de hoge prijzen die traditionele spelers hanteren voor datagebruik.

Grote telecomspelers proberen de status quo in de telecommarkt te handhaven door prijzen hoog te houden en additionele applicaties aan te bieden. Maar de basis, connectiviteit, wordt er niet door bevorderd. Het frustreert Hoevenaars. ‘Daarom ben ik bijvoorbeeld blij met de afschaffing van roaming, want dat haalt de lucht uit de markt en stimuleert gebruikers om overal mobiel internet en telefonie te gaan gebruiken.’

Challenger met disruptieve dienst

Hoevenaars omschrijft Tele2 als een challenger en de nieuwe dienst die in 2016 wordt gelanceerd disruptief. ‘Connectiviteit is de reden waarom we ’s ochtends opstaan’, vertelt hij. Opschudding van de markt is nodig, want die connectiviteit, daar dragen de traditionele telecomspelers te weinig aan bij: ‘Er zit weinig beweging in de markt. Niet alleen door de prijs voor data, maar vooral omdat de overstapdrempel te hoog is.’

Het veranderen van telco is vergelijkbaar met het overstappen van bank. Alleen de gedachte aan alles wat je moet aanpassen en moet doorgeven aan anderen, weerhoudt menigeen om over te stappen naar een bank die beter past. Datzelfde geldt voor overstappen van telecomprovider: sims, toestellen, instellingen. Alles moet veranderd worden. Dat is wellicht voor een consument nog te overzien, maar voor een bedrijf met 350 medewerkers wordt dat een flinke uitdaging.

‘Daarom bieden we vanaf 2016 de dienst ‘warm welkom’. We helpen je op je werkplek met het vervangen van alle toestellen, sims en instellingen. De IT-afdeling hoeft niet meer na te denken hierover en zo willen we de drempel weghalen’, vertelt Hoevenaars. Dit is geen eenmalige actie om het zakelijke aanbod in 2016 een boost te geven: ‘Het is onderdeel van de dienstverlening om klanten te ondersteunen en is zeker niet tijdsgebonden.’

Niet meer dan één toestel

Naast het verlagen van de overstapdrempel investeert Tele2 vanaf 2016 ook in shared services, om de overstap naar een nieuwe telefooncentrale voor vaste telefonie en internet te vereenvoudigen. Onderdeel daarvan is ook de integratie tussen vast en mobiel, zodat werknemers niet meer met meer dan één toestel hoeven rond te lopen. Zo moet Tele2 vanuit het marktaandeel in de vaste telefonie door kunnen groeien naar een grotere speler in de zakelijke mobiele telefonie.

Tele2 wil met de (ver)nieuwe diensten vooral grootzakelijke klanten bedienen, maar dan vooral spelers met een belangrijke voetprint in Nederland. ‘In Nederland ligt onze kracht en daar willen we ons dan ook op focussen. Maar we stellen ons netwerk wel beschikbaar aan wereldwijde providers. En onze klanten vullen hun abonnementen aan met diensten in het buitenland, zodat een volledig portfolio ontstaat’, aldus Hoevenaars.

Lagere prijzen voor mobiele data

Naast alle nieuwe diensten blijft Tele2 bij de lagere prijzen voor zakelijke mobiele data-abonnementen. Hoevenaars: ‘Connectiviteit blijft bij ons centraal staan en wij faciliteren de communicatie tussen mensen. Onderdeel daarvan zijn normale dataprijzen, zodat je niet wordt beperkt in je gedrag. Daarom lanceren we dit kwartaal ook ons eigen 4G-netwerk, zodat we datagebruik kunnen stimuleren en de conventies in de markt kunnen doorbreken.’

Het moet voor Tele2 vooral niet moeilijker worden dan het is voor de klant. De klant moet niet teveel afgeleid worden van waarvoor hij een telecomdienst afneemt, namelijk connectiviteit. Je kunt zogenaamde gratis apps aanbieden of het moeilijk maken om over te stappen, maar uiteindelijk benadeel je alleen de klant ermee. ‘Wat mij betreft houden we het KISS model aan: Keep It Super Simple, en maken we het voor klanten heel makkelijk om over te stappen’, aldus Hoevenaars.

Verkada BW 10-04 tm 25-04-2025 DIC Security Day BW tm 1 juli 2025
Jamf Cybersec 2025 2 BW + BN