Managed Sourcing 2.0: nóg slimmer, nóg scherper en nóg bestendiger
Voor Protinus IT is 2017 een jaar van vernieuwen, verbeteren en verscherpen. Het IT-bedrijf uit Houten werkt al sinds de oprichting in 2010 volgens het concept van 'managed sourcing', maar gaat dat model nog verder aanscherpen. “We noemen het Managed Sourcing 2.0”, vertelt directeur Vincent Verbiesen. “Willen we doorgroeien, dan moeten we onze formule nog slimmer en bestendiger maken. De behoefte aan wendbaarheid wordt in de snel veranderende ICT-wereld alleen maar groter.”
Het doel van Protinus IT is klanten wendbaar maken in de wereld van ICT en ze laagdrempelig toegang geven tot de 'best-of-breed' IT-bedrijven in Nederland. Protinus doet dat volgens de zelf bedachte formule van 'managed sourcing': een slimme manier van IT-sourcing en -contracting, waarmee (middel)grote organisaties – zowel publiek als privaat – de inzet en inkoop van ICT kunnen optimaliseren. “Wij zijn daarmee gestart in 2010”, vertelt Verbiesen. “De afgelopen jaren hebben we bewezen – voor de markt, maar ook voor onszelf – dat de formule klopt en bestendig is. Maar we hebben ook gemerkt dat managed sourcing nog veel beter kan. We moeten blijvend naar onszelf kijken en van onszelf leren. 2017 is een jaar van vernieuwing, zelfreflectie en verbetering.”
Managed Sourcing 2.0
Managed sourcing is een nieuwe vorm van marktbenadering binnen de IT. Protinus IT helpt eindgebruikers met pre-selectie en pre-sourcing, zodat ze op elk gewenst moment de beschikking hebben over de hoogste vorm van kennis en expertise binnen elk deelgebied van de IT. Protinus maakt producten en diensten direct beschikbaar en bestelbaar, zowel online als offline. Belangrijk is vooral dat Protinus niet 'aan de lat' staat bij leveranciers, zodat de grootzakelijke klanten profiteren van een blijvende keuzevrijheid en op elk gewenst moment kunnen inspelen op elke behoefte binnen hun organisatie. “Managed Sourcing 2.0 betekent dat we een jaar lang ultra kritisch naar onszelf kijken en onderzoeken hoe we onze formule nog beter kunnen maken”, legt Verbiesen uit. “Waar kunnen we scherper worden; zitten bijvoorbeeld overal in onze organisatie de juiste mensen op de juiste plaats? En we gaan onze automatisering nog eens helemaal opnieuw beoordelen.”
Aanleiding voor de vernieuwingsslag is dat de IT-wereld 'mega' aan het verschuiven is, zoals Verbiesen het noemt. “De markt, onze klanten hebben daar verschrikkelijk veel uitdagingen door. Er zijn enorm veel overnames bij vendoren en resellers, en ook bij distributeurs verandert ontzettend veel. Dat komt allemaal door de verschuivingen binnen de ICT; software defined en cloud worden bijvoorbeeld steeds belangrijker. Software heeft een heel andere rol dan vijf jaar geleden. Security heeft een 180 graden shift gemaakt. Als gevolg daarvan weten klanten vaak niet goed wat ze moeten kiezen. Vooral in de grootzakelijke – zowel private als publieke – segmenten waarin wij ons begeven worden eindgebruikers gedwongen een keuze te maken voor de lange termijn. Maar als ik een gemiddelde ICT-manager vraag naar zijn behoeftes over vier jaar, dan is het antwoord dat hij zijn behoeftes over één jaar nog niet eens overziet.”
Wendbaarheid
Klanten van Protinus IT hebben behoefte aan wendbaarheid. “De ICT-markt heeft het klanten bepaald niet gemakkelijk gemaakt de laatste jaren, eerdere moeilijker”, vindt Verbiesen. “Bij veel vendoren is de keuze die je nu maakt gelijk de keuze voor een heel lange termijn. Je zit eraan vast. Maar wil je succesvol zijn en blijven, dan moet je flexibel zijn en blijven. Wendbaarheid, dat is de vraag vanuit de markt die wij willen beantwoorden. Protinus IT is daarom continue bezig om de markt te scannen op nieuwe en innovatieve technologische ontwikkelingen. Ons model van pre-sourcing, instant sourcing en managed sourcing is erop gericht klanten snel, makkelijk en vrijblijvend toegang te geven tot de beste IT partners op hun eigen deelgebied, maar ook bijvoorbeeld start-ups die dingen doen die heel nieuw en vernieuwend zijn. Wij helpen klanten om los te komen van standaard leveranciers en vaste contracten.”
Klanten willen in deze tijd van digitale transformatie snel kunnen schakelen en reageren op nieuwe ontwikkelingen. Verbiesen: “Vooral in het traditionele kanaal van broadline resellers en grote distributeurs krijgen innovatieve ontwikkelingen en initiatieven maar moeilijk een platform. Dat komt door de macht van bepaalde vendoren. Kom je ineens binnen met een 'gek' merk, gebaseerd op nieuwe technologische ideeën, dan hebben de meeste van onze concurrenten gelijk problemen met zulke leveranciers. Protinus niet, en dat komt doordat wij niet vastzitten aan vendoren. Daardoor kunnen wij nieuwe, vaak heel specialistische partners relatief snel en makkelijk ontsluiten naar onze klanten. Onze klanten hebben op deze manier direct toegang tot innovatieve ideeën en nieuwe marktontwikkelingen of technologische ontwikkelingen. Dit is wat wij anders doen dan de rest van de markt.”
Nieuw pand
Protinus wil de groei van de afgelopen jaren stevig doorzetten', op het gebied van zowel Infrastructure ,Software, Human Skills en Practices, vertelt Verbiesen. “We zijn sterk vertegenwoordigd binnen de centrale overheid, lokale overheid, educatie en zorg (cure en care) en dat willen we nóg verder uitbouwen. Maar we willen ook nieuwe markten verkennen en ontwikkelen, zoals de provinciale overheid, de bouwsector en finance. Per segment gaan we ons bestaande portfolio en dienstverlening uitbouwen.”
In de vernieuwingsslag is een rol weggelegd voor een nieuw pand dat Protinus onlangs betrok in Houten. “Die nieuwe locatie heeft een prachtige waarde, die we ten volle willen uitnutten”, besluit Verbiesen. “Het pand, met veel glas, past goed in de partnergedachte van Protinus, omdat het heel open en transparant is. We stellen het open voor al onze klanten, partners en fabrikanten; iedereen in het kanaal kan en mag het gebruiken. Het moet een echte 'place to be' worden, daarom hebben we bijvoorbeeld ook terrassen ingericht. We willen meer bedrijvigheid creëren. Ik zou graag zien dat in ons pand de hoogst-gespecialiseerde IT-partners in Nederland en de 'best-of-breed' softwareontwikkelaars gezamenlijk voor de beste contracten en oplossingen zorgen voor onze klanten. Zonder partners is Protinus niks. Daarom wil ik ze dicht bij me hebben, om succesvol zaken te kunnen doen en klaar te zijn voor wat alle ICT-ontwikkelingen ons en onze klanten in de komende jaren gaan brengen.”
Door: Marco van der Hoeven