Redactie - 30 april 2020

Met webinars voor partners vult Axis nu een behoefte in

Met webinars voor partners vult Axis nu een behoefte in image

De coronacrisis zorgt voor uitdagingen bij elk bedrijf. De Zweedse netwerkcamerafabrikant Axis Communications heeft zijn fysieke evenementen en andere ontmoetingen met partners omgezet in online webinars. En dat loopt uitstekend. De komende maanden staan er veel interessante onderwerpen op de planning.

Volgens Jan-Bart Mul (Manager Engineering & Training Middle Europe), zijn webinars zeker niet nieuw voor Axis, maar is alles nu in hoog tempo naar een heel ander niveau getild. “We doen al drie jaar aan webinars en hebben er een speciaal platform voor. We gebruikten het vooral voor partnerupdates of voor commerciële en technische uitleg over nieuwe solutions. Maar dat was bij lange na niet zo intensief als dat het nu is.”

Want nu is alles anders. “De evenementen liggen natuurlijk stil, waaronder ook Axis Inspire dat eind juni zou worden gehouden. Ook beurzen, trainingen, klantbezoeken en andere vormen van contact met onze partners zijn weggevallen. Maar we willen nog steeds onze informatie bij hen krijgen.”

Dus ging Axis in hoog tempo aan de slag met het opzetten van een serieus aantal webinars. In april werden er bijna tien gehouden, in mei volgen er minstens evenveel en ook voor de maanden daarna staat al het nodige gepland. Mul merkt dat zijn bedrijf daarmee een behoefte invult. “In de Benelux, maar ook in de andere regio’s, lopen die sessies heel goed. Over elk onderwerp houden we op twee momenten een webinar. Per webinar hebben we in het Nederlandse taalgebied gemiddeld ongeveer 60 deelnemers, dus ruim 100 per onderwerp. Daar zijn we absoluut tevreden mee. De reacties zijn ook heel positief.”

Meer dan een camera
Soms zijn de onderwerpen algemener, zoals een partner webinar die eind mei weer op het programma staat, waarin updates worden gegeven, of een sessie over het opbouwen van een totaaloplossing. Maar de onderwerpen bestrijken in veel gevallen ook heel specifiek een bepaalde oplossing, zoals de webinars over AXIS License Plate Verifier (4 en 8 mei), de Network Video Door Stations (6 en 13 mei), AXIS Camera Station 5 (6 en 7 mei) en de Body Worn Solution (12 en 14 mei). “Ze zijn stuk voor stuk interessant”, vindt Mul. “Het gaat in alle gevallen over meer dan alleen een camera. Bij de License Plate Verifier is er bijvoorbeeld een heel goede camera, maar de applicatie maakt de totale kentekenherkenning-oplossing echt onderscheidend. In de webinar gaan we onder andere in op praktijkvoorbeelden. De sessie over Network Video Door Stations is ook echt de moeite waard. Dat gaat over de integratie van videobewaking, tweerichtingscommunicatie, toegang op afstand en toegangscontrole in één apparaat. Het is geen nieuwe oplossing, maar we hebben wel nieuwe dingen te melden. Wel nieuw is de Body Worn Solution, waarover we op 12 en 14 mei gaan vertellen. Het wordt een kennismaking voor partners. Bijzonder aan die oplossing is vooral dat we die kunnen integreren met een groot aantal videomanagementsystemen (VMS) en bewijsmanagementsystemen (EMS). We gaan tijdens de webinar dieper in op die integraties.”

De webinars worden gegeven door verschillende Axis-specialisten. “Daarnaast vragen we onze sales engineers om mee te doen bij specifieke onderwerpen. Zij hebben veel applicatie- en productervaring die heel nuttig is voor partners. De webinars duren ongeveer een half uur. Daar is bewust voor gekozen, het is een tijdsduur die qua concentratie goed te behappen is. De presentaties zijn heel levendig gemaakt, met bijvoorbeeld video’s en polls. Deelnemers kunnen via de chatfunctie in het platform vragen stellen. Via een link die ze toegestuurd krijgen kan iedereen die niet deel kon nemen de webinar alsnog bekijken, en kunnen deelnemers hem nog een keer terugkijken of aan collega’s laten zien.”

Audio
Er staat voor de maand juni en ook voor de periode daarna nog heel wat op het programma. “We gaan dan onder andere meer aandacht schenken aan netwerkaudio. We geven onze visie op de volgende stap op dat gebied. We gaan dat vanuit twee kanten benaderen, zowel solutions als design. Er komt dus een oplossingsgerichte webinar, en een die gaat over het ontwerpen van een oplossing. Maar er komen ook andere onderwerpen aan bod. We hebben er nog voldoende. We hebben een rondvraag gedaan in de organisatie, in alle landen, en gevraagd waar zij bij partners veel behoefte aan zien. Daar zijn ongeveer 70 onderwerpen uitgekomen. Uiteindelijk hebben we er 17 gekozen waarmee we verder zijn gegaan. We hebben dus niet gekeken naar waar we graag over willen praten, maar écht naar wat we in het veld zien en welke terugkoppeling we van partners kregen. We zullen die nieuwe onderwerpen snel presenteren op onze website. Daar kunnen partners zich aanmelden ook voor de verschillende sessies.”

Binnenkort kan Axis ook de classroomtrainingen online afnemen. “We zijn druk bezig om het learning management systeem online beschikbaar te maken zodat partners op die manier ook de trainingen kunnen volgen. Dan praat je echt over een opleiding, die kan bestaan uit verschillende online- en classroomtrainingen. Die trainingen zijn ook nodig voor het certificeren van de solution-partners. We willen dit systeem voor de zomervakantie ingericht hebben. Dan kunnen we, als dit nodig is, de classroom trainingen van augustus en september online aanbieden. Want ik ben bang dat we dan nog niet fysiek af kunnen spreken. Of alleen op anderhalve meter afstand, waardoor er aanzienlijk minder mensen in onze trainingsruimte passen. We denken dat we op deze manier klaar zijn om dat op een goede manier op te vangen.”

Outpost24 17/12/2024 t/m 31/12/2024 BN + BW