Infradax ontzorgt klanten met Dell back-up appliance IDPA
IT-dienstverlener Infradax en Dell Technologies merken dat klanten anders naar back-up en dataprotectie zijn gaan kijken. Zij komen daarom met één totaaloplossing voor de klant: de IDPA van Dell. Deze samenwerking is uniek in Nederland, zeggen de twee directieleden van Infradax: CTO Jeroen Mullens en Sales Director Rik van der Veen.
Sinds 2020 heeft Infradax zijn eigen IDPA (Integrated Data Protection Appliance). Jeroen Mullens geeft aan dat het hebben van een IDPA een belangrijke stap voor Infradax is. “De IDPA is geen back-up target, maar een all-in one dataprotectie-oplossing. Het is hardware en software ineen”, zegt hij. “Infradax is de enige partner in Nederland die hiervoor volledig gecertificeerd is en die een IDPA beschikbaar heeft voor Proof of Concepts en demo’s. Want zien is geloven”, voegt Rik van der Veen toe.
“De IDPA is makkelijk en snel te installeren”, begint Mullens zijn opsomming van de voordelen. Hij is het technisch geweten van Infradax en is erg enthousiast over wat de IDPA aan mogelijkheden biedt. “Met de slimme software is het mogelijk om dagelijkse taken te automatiseren en de beheerlast omlaag te brengen. Het systeem is door in-place upgrades ook erg schaalbaar en de extra capaciteit die nodig is, is direct beschikbaar. De appliance heeft een geïntegreerde Data Domain met de beste datareductie-techniek die er in de markt is. Long term retention data wordt automatisch naar de cloud getierd en datarecovery naar de cloud is ook mogelijk. De IDPA ondersteunt ook vrijwel alle applicaties, hypervisors en file systems en biedt daarnaast naadloze integratie met VMware-omgevingen.”
Sneller uitrollen
Van MKB-bedrijven tot grote enterprise-klanten, de IDPA kan voor iedereen interessant zijn, vindt Mullens. “De meeste klanten worstelen ermee om dataprotectie-oplossingen te implementeren. Het duurt vaak te lang. Met een IDPA kun je zo’n platform sneller uitrollen en daarna ook de beheerkosten omlaag brengen.”
De integratie van hardware en software maakt het voor klanten interessant, geeft Van der Veen aan. “Er is een grote vraag naar all-in-one appliances en hyperconverged infrastructuren. Hiermee geven we daar volop gehoor aan. We waren al langer op back-up gefocust, dat kun je gerust een specialisme noemen, maar deze toevoeging is absoluut een belangrijke. Klanten zijn erg geïnteresseerd in deze technologie. Deze oplossing past ook heel goed bij het bedrijf dat Infradax wil zijn.”
De IDPA past ook bij veranderingen die de twee zien in de manier waarop klanten met back-up en dataprotectie omgaan. Van der Veen: “Dat gaat voor bedrijven nu een stuk verder dan je data ergens neerzetten en er een kopietje van hebben. Het gaat om het veilig opslaan, inclusief alle security-eisen.” Mullens: “Door het nieuws rondom de data hack bij de Universiteit Maastricht merken we dat bedrijven ook echt willen investeren in dataprotectie en dat de importantie ervan is doorgedrongen. Het was altijd een beetje een ondergeschoven kindje, maar nu neemt de urgentie toe.”
Doorgroeien
Infradax heeft als bedrijf de afgelopen tijd een aardige reis doorgemaakt. Het heeft zich de laatste jaren echt weten te positioneren als de IT-lifecycle specialist. Vandaaruit werden de activiteiten steeds breder, met als rode draad dat klanten hun IT-kosten in hun datacenter kunnen reduceren door systemen efficiënter in te zetten. Van der Veen en Mullens vormen sinds begin vorig jaar samen met Managing Director Tjeerd van ’t Veld de driekoppige directie van het bedrijf, nadat oprichter Rob Smit een stap terug deed. “Het gaat goed met ons”, geeft Van der Veen aan. “Natuurlijk is dit voor iedereen een spannende tijd. We merken dat veel bedrijven grote investeringen nu uitstellen. Daarentegen zien wij dat de bedrijven hun support willen verlengen, tijdelijke capaciteit nodig hebben of kijken naar een refurbished alternatief. En juist dat zijn punten waarop Infradax zich al jaren onderscheidt in de markt.”
Infradax blijft flink doorgroeien. “We hebben in 2020 al 10 nieuwe mensen aangenomen en werken inmiddels met een team van 37”, zegt Van der Veen. “De financiële cijfers van 2019 waren ook heel positief. We hebben écht een topjaar gehad.” De groei komt zowel door een uitbreiding aan activiteiten bij bestaande klanten als de komst van veel nieuwe klanten. Van der Veen: “Daarbij valt het op dat de klanten steeds groter worden. Waar we in het verleden veelal aan de onderkant van het MKB zaten, is dat verschoven naar de bovenkant, met daarbij een aantal enterpriseklanten. Daartegenover staan ook bedrijven met relatief weinig werkplekken maar een grote IT-omgeving die cruciaal is voor de bedrijfsactiviteiten.”
Dataprotectie als dienst
Het bedrijf breidt ook het soort activiteiten verder uit. Mullens: “Naast de projectdiensten die we al jaren aanbieden, doen we steeds meer as-a-service. Het is een transitie die in de hele markt zichtbaar is. We hebben een platform ontwikkeld waarbij we, ook in samenwerking met Dell, dataprotectie als dienst aanbieden. Het gaat dan zowel om back-up-as-a-service als disaster-recovery-as-a-service. Klanten worstelen soms met de manier waarop ze back-up-data het pand uit krijgen en op een veilige manier in de cloud kunnen zetten. We willen de diensten aanbieden waarmee we ze op dat gebied helemaal ontzorgen, zodat ze er geen omkijken meer naar hebben.”