DCspine tackelt kennisgebrek cloud
Zowel in grote bedrijven als in het Midden- en Kleinbedrijf vindt een kleine 80 procent van de beslissers dat gebrek aan kennis een hindernis is bij cloudgebruik. DCspine schiet te hulp. “Onze techniek maakt het eenvoudig om multicloud platformen in te richten en wij ondersteunen onze partners met onze kennis”, zegt algemeen directeur van DCspine Jan Michiel Berkel.
Workloads verdelen over de eigen serverruimte en publieke clouds; applicaties die verspreid over meerdere clouds staan. Het komt steeds vaker voor. Maar het is niet eenvoudig; als gevolg daarvan nemen bedrijven onnodige risico’s door zeer gevoelige data via het internet van en naar de cloud te transporteren. Bovendien lopen bedrijven de kans dat applicaties tijdelijk niet bereikbaar zijn of slecht functioneren door de beperkte kwaliteit van internetverbindingen.
Jeroen Verheijen, zichzelf omschrijvend op LinkedIn als ‘Cloud Connectivity Enthusiast’ (zeg maar de Product Developer van DCspine) legt uit waar die moeilijkheden zoal uit bestaan. “Het begint ermee dat elke cloudaanbieder zijn eigen regels heeft om een directe verbinding te maken. Dat geldt voor de grote aanbieders Google, Azure en Amazon, maar ook de meer specifiekere zoals Oracle of SAP. Dan wordt het dus lastig als je van meerdere cloud-aanbieders gebruik wilt maken, zoals service providers doen. Daarbij komt dat elke klant van de service provider zo zijn eigen wensen en eisen heeft ten aanzien van bandbreedte gebruik, redundantie en latency. Voor IT-service providers, system integrators en managed service providers wordt het dan al snel complex om goede, schaalbare oplossingen te bouwen. Maatwerk ligt op de loer, maar service providers weten dat dit op langere termijn niet houdbaar is. Het kost handen vol geld om maatwerk te onderhouden.”
Onder controle
De sterke groei van de cloud en vraag naar flexibele en schaalbare oplossingen was 3 jaar geleden aanleiding om een platform te maken, waarmee je heel eenvoudig al die verbindingen kan leggen. “We hebben een vertaalslag gemaakt om de verschillende koppelingen met cloudaanbieders en service providers te uniformeren en af te leveren op meer dan zeventig datacenters in Nederland en België.”
“Het mooie is dat wij ons netwerk, dat wij overigens software defined inrichten en beheren, volledig in eigen beheer hebben en dus alles onder controle hebben. Dat betekent dat wij altijd een connectie kunnen garanderen, maar vooral ook dat wij schaalbaar zijn. Flexibiliteit, gebruikersgemak, schaalbaarheid, gegarandeerde verbinding en kennisondersteuning; dat zijn de grote voordelen die wij onze partners bieden”, stelt Berkel.
Internet niet veilig
Verheijen begrijpt de keuze om via internet te koppelen met een cloudprovider, maar legt uit waarom dat niet altijd een goed idee is: “Hoe meer workloads en applicaties de cloud in worden gebracht, hoe afhankelijker je wordt van een betrouwbare connectiviteit om met de cloud te verbinden. Er worden eisen gesteld, zoals geen enkele interruptie van de dienst (bijvoorbeeld mininale packet loss en latency) die het Internet niet kunnen bieden. Internet is een mooi medium: maar veel verkeer over het publieke internet is kwetsbaar voor beveiligingsincidenten. Het is een gedeeld medium en dat heeft zo zijn risico’s.”
Managed service providers en system integrators hebben traditioneel ervaring met inkopen van glasvezelverbindingen voor hun klanten. De directe koppelingen naar de public cloud zijn vergelijkbaar, maar vragen extra expertise. Bedrijven en organisaties kloppen als eerste aan bij hun managed service provider of system integrator als zij performanceverlies ervaren of vragen hebben omtrent veiligheid van hun data. “Met ons aanbod kunnen de MSP’s en SI’s nu op een eenvoudige en betaalbare manier gegarandeerde en veilige verbindingen als dienst leveren, zodat hun klant de optimale voordelen van de cloud kan benutten. Bovendien maakt het het leven van de service provider eenvoudiger om een groot aantal verbindingen naar de public cloud te eenvoudig te beheren. Daar is het ons om te doen”, licht Verheijen toe.
Hulp nodig
Bedrijven willen niet dat hun gegevens in verkeerde handen vallen. Vooral voor de overheid en binnen de zorgsector spelen deze voorwaarden een belangrijke rol. Overigens heeft de retail ook een probleem als een verbinding hapert. Een haperende verbinding kan direct omzet kosten, en reputatieschade als gegevens op straat komen te liggen. “Je moet niet afhankelijk willen zijn van internet. Dit is alleen op te lossen via een veilige verbinding zoals wij die hebben gebouwd.”
Maar de IT-dienstverleners hebben hulp nodig om hun klanten op dit vlak tevreden te kunnen stellen. Niet in de laatste plaats omdat vaak de juiste kennis ontbreekt om aan de verlangens van hun klanten tegemoet te komen. “Klanten zien het belang van de public cloud voor hun bedrijfsvoering, alleen hebben ze vaak nog een goede verbinding nodig.”
De meeste verbindingen met de cloudproviders verlopen momenteel met een capaciteit van enkele honderden megabits en naar een beperkt aantal cloudaanbieders. “Dat is niet voldoende voor de toekomst”, stelt Berkel. “Zeker als organisaties komende jaren grotere hoeveelheden data naar de cloud gaan brengen.”
Portal
In een aantal simpele stappen kun je via de portal van DCspine de juiste verbindingen tot stand brengen. “Wij bieden veel opties. Het is aan onze partners om samen met hun klanten te bepalen welke opties voor hen geschikt zijn. Zo zorgen we samen voor de beste oplossingen in de praktijk. Het mooie is dat we ook een eenvoudig businessmodel hebben voor onze partners; geen hoge investeringen of rigide volumecontracten bij de start, maar opschalen op basis van de behoefte van de klant”, zegt Berkel.
Nieuwe partners krijgen uitgelegd hoe alles werkt en zij weten bij wie ze terecht kunnen als ze vragen hebben. “Ze beschikken over een self service portal, maar als ze er niet uitkomen, dan weten ze dat er altijd een team klaar staat om ze terzijde te staan. Ze moeten zich natuurlijk wel verdiepen in het onderwerp van veilige en gegarandeerde cloudconnnectiviteit en in welke diensten we allemaal aanbieden. Maar wij zorgen voor de juiste verbindingen en expertise die op dat vlak nodig is.”
Verheijen vult aan: “Vaak wordt in eerste instantie alleen naar de kosten van een verbinding gekeken, maar vergeet niet dat het ook veel kost om die goed te onderhouden; en ook om de kennis te onderhouden. Mensen moeten naar het totale plaatje kijken: de total cost of ownership. Dan springen wij er heel gunstig uit als het om de prijs in combinatie met de dienstverlening gaat.”
Auteur: Teus Molenaar