ARP maakt organisaties klaar voor het Next Never Normal
Het nieuwe normaal komt er niet, want de manier waarop we werken is voorgoed veranderd. Dat zegt dienstverlener ARP. Het helpt organisaties nu om zich voor te bereiden op die nieuwe situatie. Een gesprek met Jef Beenkens, Business Unit Manager Workplace & Mobility, en twee consultants uit zijn team: Anouk Offermanns (foto) en Noël Brouwers (foto).
Jef Beenkens schetst de veranderingen die hij ziet. “In 2019 was al duidelijk dat thuiswerken de toekomst zou gaan worden. Maar we dachten dat dat nog zeker tien jaar zou duren. Toen kwam corona. Iedereen zat ineens thuis en moest anders werken en leven. Dat werken gebeurde ook steeds meer continent-overschrijdend, waarbij tijdzones en taalbarrières werden overwonnen. Ineens hadden mensen bijvoorbeeld een videovergadering met hun Amerikaanse CEO, wat daarvoor ondenkbaar was. De veranderingen binnen organisaties waren enorm, maar ook in het leven van mensen. Werk en privéleven moesten veel meer in harmonie samengaan. Onze kijk op de fysieke werkplek is ook veranderd. Werk is wat we doen, niet waar we zijn.”
Leven, wonen, werken en reizen
Hij spreekt over een ecosysteem, waarbij mensen hun dagen opdelen in de vier thema’s leven, wonen, werken en reizen. Hij geeft een voorbeeld waaruit blijkt hoe die vier thema’s samenhangen. “Er is een personeelstekort. Dat lijkt raar, want er zijn niet ineens minder werkende mensen. Het komt door een nieuwe, jonge generatie die anders kijkt naar die thema’s. Ze willen geen 40 uur per week werken, omdat ze de balans tussen werken en leven zoeken. Ze eisen dat organisaties ze daarin faciliteren. Traditionele organisaties kijken bij een sollicitatiegesprek nog of een medewerker wel bij hen past. Maar zij hebben straks een probleem, want jongere generaties kijken vooral andersom: of een bedrijf wel bij hen past. Dat verandert het speelveld. Het is voor werkgevers onder andere belangrijk om hun medewerkers op IT-gebied op een goede manier te ondersteunen. Daarbij gaat het niet meer om de laptop of telefoon die iemand ter beschikking krijgt, maar om de functionaliteiten die daarbij horen. Kunnen ze overal en nergens werken, terwijl de functionele werking van een device overeind blijft? En is er een as-a-service-concept waardoor ze 24/7 bediend kunnen worden?”
Hij noemt de organisaties die daarin mee kunnen gaan 3N-organisaties, wat staat voor Next Never Normal. “Aan het einde van de coronapandemie snakten we er allemaal naar dat alles weer terug naar normaal zou gaan. 3N-organisaties zijn een stap verder. Ze weten dat dat normaal niet meer terugkomt.”
Brouwers merkt dezelfde ontwikkelingen op als Beenkens: “De lijnen vervagen. We hebben het daarbij ook wel eens over de digitale nomad. Medewerkers willen op vakantie in Spanje aan de rand van het zwembad met hun notebook kunnen werken. De mindset van om acht uur aankomen en om half vijf vertrekken is echt aan het verdwijnen.”
Organisatiescan
Die visie vertaalt ARP in oplossingen en vooral projecten. Beenkens: “We helpen organisaties door ze te ontleden. Dan komen we met een advies en dat zetten we om in oplossingen en projecten. Ook wel Workforce Enablement. Dat is een systeem waarbij we een organisatiescan maken, om inzicht te krijgen in welke van de drie elementen people, places en technology er nog zwakke plekken zitten en op welke gebieden organisaties al goed bezig zijn. Daar komt een adviesrapport met verbeterpunten uit.”
Offermans vertelt hoe trajecten rondom Workforce Enablement er in de praktijk uitzien. “Vaak zitten we om tafel met een IT-manager of facilitair manager. Maar we kijken niet alleen naar wat zij het beste bij de organisatie vinden passen. Het gaat om de eindgebruikers. Zij zijn de motor van de organisatie. Tevreden medewerkers zorgen namelijk voor tevreden klanten. Dus moeten ze hun werk goed kunnen doen. We willen dus dat die groep er echt bij betrokken wordt. Soms liggen hun wensen in lijn met die van het management, maar zeker niet altijd. Dat laatste is helemaal niet erg: dat levert goede gesprekken op. Uiteindelijk adviseren we wat een organisatie nodig heeft om bij het punt te komen waar ze naartoe willen en helpen we hen tijdens die reis.”
Beenkens merkt dat er daarin wel iets verandert. “We zitten steeds vaker met een informatie-, HR- of change-manager om tafel, zeker op plekken waar ze al wat verder zijn op het pad van de 3N-organisatie. Daar snappen ze dat ze medewerkers echt anders moeten faciliteren, met eigenlijk een soort HR-menukaart waaruit ze kunnen kiezen. Wij helpen klanten om te kijken vanuit het perspectief van de medewerker.”
Totaalpakket
Goede oplossingen qua devices, security en infrastructuur, zijn nog altijd belangrijk, verduidelijkt Beenkens. “Je moet bij video-vergaderen bijvoorbeeld nadenken over de vraag wat er gebeurt als je iemand een document laat zien of toestuurt. Waar blijft dat? Wie kan erbij? Tegelijkertijd is ook aangetoond dat de geluids- en beeldkwaliteit doorslaggevend zijn voor de focus in meetings en voor de snelheid van de besluitvorming. Voor organisaties is het cruciaal om beeld, geluid en security op orde te hebben. Daarom werken we intern met veel verschillende teams en extern met veel verschillende partners samen. Dat totaalpakket is de kracht van ARP.”
Het team heeft zich gespecialiseerd in AV-oplossingen. Brouwers: “We komen bij organisaties allerlei verschillende type ruimtes tegen. Standaardisatie bestaat niet, want je hebt te maken met heel veel variabelen. Welk type mensen werkt er? Hoe is de akoestiek? Hoe is het kantoor gebouwd? Een raadszaal van de gemeente is natuurlijk totaal iets anders dan een vergaderzaal van een commercieel bedrijf. We komen daarom altijd op locatie om de sfeer te proeven en combineren onze specialismes. Zo komen we tot een advies op maat.”
Klant-event
Op 20 januari organiseert ARP een event voor klanten in het AFAS Experience Center in Leusden. Daarin zal het gaan over het ecosysteem voor het hybride werken. Beenkens: “Het draait dan om het thema ‘always on’, omdat de thema’s leven, wonen, werken en reizen altijd door gaan. We helpen klanten en potentiële klanten dan onder andere om hun gebruikelijke manier van denken, met controlemechanismes, los te laten. Vertrouwen is de basis.” Verschillende sprekers, waaronder bekende trendwatchers, zullen die dag op het podium staan.