HP Benelux-directeur Koen Van Beneden ziet hybride werken als hét topic
Koen Van Beneden (foto) is benoemd tot Managing Director van de nieuw gevormde HP Benelux-organisatie. Daarvoor was hij verantwoordelijk voor België en Luxemburg. In zijn eerste interview in zijn nieuwe functie vertelt de Belg over de wereld van hybride werken, de overname van Poly, duurzaamheid, diversiteit, maar ook over de bijzondere manier waarop hij ooit kennis maakte met HP.
Koen Van Beneden werkt bijna 15 jaar voor HP. Hij begon er met inside sales, wat opvallend is omdat hij niet lang daarvoor als ingenieur afstudeerde. “Na mijn studie deed ik in België een Solar Car project en ik was verantwoordelijk voor de bedrijvenrelaties. Eén van de sponsoren die ik aan boord haalde was HP. Zo leerde ik het bedrijf kennen. Ik kwam er als verkoper aan boord, wat inderdaad een beetje tegen de natuur van een ingenieur is. Maar ik voelde meteen de klik, de combinatie van innovatie en sales, een bedrijf waar ik graag voor wilde werken."
Na een jaar ging hij zich bezighouden met productmanagement van het computing portfolio en drie jaar later werd hij manager van dat team. Drie jaar daarna werd hij general manager van de pc-business in België en Luxemburg en in 2020 werd hij aangesteld als managing director van diezelfde Belux-regio.
Nu doet hij dus een nieuwe stap omhoog: hij wordt managing director van de nieuw gevormde Benelux-organisatie. Dat HP nu voor een structuur met een Benelux-organisatie kiest, is niet iets waarover resellers zich zorgen hoeven te maken, zegt Van Beneden. “Integendeel, ze houden hun zelfde contactpersonen en krijgen evenveel aandacht. Ze kunnen hun speelveld nu juist wat eenvoudiger verbreden, waar veel partners al mee bezig zijn. Misschien haal je als Nederlandse partner nu wel een Belgische klant binnen.”
Hij is merkbaar enthousiast over zijn nieuwe functie. Juist omdat er in de markt veel gebeurt en HP als bedrijf ook volop in ontwikkeling is. HP onderscheidt zich volgens hem onder andere met innovatie-business. Hij noemt 3D-printen, industrieel printen en microfluidics.
Innoveren en anderen helpen te innoveren, het zit in ons DNA. Het Agoria Solar team sponsoren we nog steeds, evenals het Solar Team van de TU Delft. Vorig jaar heb ik een Silicon Valley tour gedaan met relaties en politici uit Belgie waarbij we tevens de HP Garage hebben aangedaan. De innovaties van vroeger, en de innovaties van vandaag. Het is nog steeds de motor van HP. Ik ben zoals je hoort enthousiast over mijn nieuwe rol, maar vooral ook over HP.
Hybride werken
De belangrijkste pijler is het hybride werken. “Ik denk dat wij als één van de weinige bedrijven op technologisch vlak vrijwel alles in huis hebben wat nodig is voor het hybride werken. Een CIO heeft daarvoor onder andere pc’s, service over die pc’s, peripherals zoals video en audio, accessoires en bijvoorbeeld printers nodig. Zowel voor op kantoor als voor de thuiswerkplekken. Omdat we dat allemaal afdekken kunnen we, samen met de klant, een groot deel van het verhaal schrijven.” Doordat HP zo’n breed aanbod heeft, kan het aan allerlei klantwensen voldoen. “Willen ze remote working? Thin clients? Of een traditionele aanpak met notebooks? Wij kunnen meespelen.”
“Bedrijven kunnen niet meer ontkennen dat het hybride werken nu echt aan het gebeuren is”, vervolgt hij. “Vier jaar geleden vroegen we aan CIO’s hoe belangrijk ze thuiswerken en virtueel vergaderen vonden. Ze vonden het belangrijk, maar niet genoeg om veel in te investeren. Nu staat het bovenaan de prioriteitenlijst van elke CIO van elk bedrijf. Daardoor zie je ook leuke experimenten. Bedrijven zoeken naar hoe ze virtueel vergaderen natuurlijker kunnen maken en hoe ze ervoor kunnen zorgen dat mensen echt goed thuis kunnen werken. Op de CES zagen we ook dat het overal over het hybride werken ging, bij allerlei soorten producten: van toprange tot mainstream.”
Poly
De waarde die HP hecht aan het hybride werken blijkt ook uit de grote overname van fabrikant Poly, een klein jaar geleden. Van Beneden: “Tijdens de pandemie werd heel goed duidelijk dat werken er voorgoed anders uit zou gaan zien. Sommige bouwstenen daarvan konden we nog niet goed invullen. We zijn op zoek gegaan naar het juiste bedrijf met de juiste technologie voor zowel virtueel vergaderen als voor één-op-één audio-video-meetings. Poly was daarvoor duidelijk het meest geschikt. We passen cultureel heel goed bij elkaar. We zijn allebei ontdekkers. Beide bedrijven waren betrokken bij de eerste maanlanding in 1969. En qua producten vullen we elkaar perfect aan.”
Het gevolg van de overname wordt steeds beter zichtbaar, beschrijft hij. “We hebben nieuwe devices aangekondigd met een hogere kwaliteit van video en audio, door slimmere integraties en gebruik van meerdere camera’s. Tegelijkertijd zit ook Poly niet stil en komen zij ook met nieuwe aankondigingen. Ze denken na over welke randapparatuur er naast het device nodig is. Voor resellers is die samenwerking heel interessant. Ze kunnen daardoor hun business uitbreiden.”
Aan de kant van de resellers ziet hij de kanalen AV en IT steeds meer samenkomen. “Vroeger waren dat echt twee verschillende takken van sport. Maar nu zijn de devices voor video-vergaderen ook producten geworden die je van een afstand wilt kunnen beheren. Onze resellers zien die verandering ook. In ons kanaal is er veel belangstelling om dit op te pakken.”
Duurzaamheid en diversiteit
Een heel ander onderwerp waar HP veel waarde aan hecht, is duurzaamheid. “We zijn daar al heel lang mee bezig. We beseffen dat je hierin als grote technologiespeler echt veel impact hebt. We brengen dagelijks zoveel devices op de markt, dat één kleine keuze een groot verschil kan uitmaken als het om de totale footprint gaat. Ons productdesign-team werkt hard aan dat onderwerp. Ze zorgen ervoor dat er in al onze pc’s gerecyclede materialen zitten. Maar ook dat de kwaliteit zo goed is dan de pc een tweede leven kan krijgen. Of er voor zorgen dat we wat aan bebossing nodig hebben voor het produceren van papier, ook weer bijplangen met onze projecten op gebied van biodiversiteit. We werken op het gebied van circulariteit ook veel en graag samen met partners.”
Ook diversiteit en cultuur is voor HP erg belangrijk. “Dat begint natuurlijk op ons hoofdkantoor in de VS. We hebben de meest diverse board van alle technologiebedrijven ter wereld. Daarmee geeft het hoofdkantoor een voorbeeld, onder andere aan ons in de Benelux. We hebben bijvoorbeeld specifieke platformen waarmee we vrouwen helpen die een managersrol ambiëren. Daarnaast hebben we na de overname van Poly en de integratie van Nederland en Belux ook de teams die zich bezighouden met diversiteit, wellbeing en generatie-verschillen uitgebreid. Daardoor garanderen we dat de Belgische, de Nederlandse culturen beide worden vergtegenwoordigd. En dat we ook de elementen vanuit Poly gebruiken HP weer een nieuwe vibe te geven in Benelux.
HP begint het jaar met een duidelijk hybride missie, een gezonde vibe. “Samen met onze partners de klanten helpen met een professionele hybride werkomgeving met als fundament de technologie: dat is waar we komend jaar onze schouders onder zullen zetten”.