Bij de Volksbank willen ze het verschil maken, juist op de IT-afdeling
De Volksbank – moederbedrijf van SNS, ASN Bank, RegioBank en BLG Wonen – hecht veel waarde aan sustainability. De IT-afdeling speelt daarin een belangrijke rol. CTO Sebastiaan Kalshoven praat dan ook met veel passie over dat onderwerp. Hilde Krens, initiatiefnemer van het lesprogramma Eurowijs, is al even enthousiast.
Bij de Volksbank vinden ze dat bankieren om meer gaat dan alleen geld. ‘Beter voor elkaar’ is de slogan. Dat vertaalt zich onder andere in het investeren in duurzame bedrijven en projecten. Ook opent het bedrijf, tegen de trend in, nieuwe fysieke kantoren, omdat het persoonlijk contact heel belangrijk vindt. Die aanpak blijkt te werken. Drie van de vier bankmerken die onder de Volksbank vallen zijn volgens recent onderzoek van MarketResponse de drie klantvriendelijkste banken van Nederland. Samen maken zij de missie ‘Bankieren met de menselijke maat’ van de Volksbank waar.
Kalshoven stapte begin vorig jaar over van een andere bank naar de Volksbank, juist vanwege die waarden. “In de IT kun je echt het verschil maken en ik wilde voor een bedrijf werken met hetzelfde streven. De mensen zijn hier stuk voor stuk erg purpose-gedreven. Ik wil deze bank, die staat voor duurzaamheid, maatschappelijke impact en een menselijke maat, aan de technische kant verder helpen.”
Social enterprise
Samen met zijn team doet hij dat op verschillende manieren, zo legt hij aan de hand van een aantal voorbeelden uit. “Op de IT-afdeling kijken we kritisch naar het hergebruik van onze oude datacenter-hardware en laptops. Recent hebben we de laptops massaal vervangen. We werken samen met ICT vanaf Morgen, een social enterprise voor technisch talent met een afstand tot de arbeidsmarkt.” Bij dat bedrijf wordt ICT-apparatuur gerefurbished en krijgt het een tweede leven of wordt het verantwoord afgevoerd. “Het is heel mooi om te zien dat de mensen die daar werken verder worden geholpen in de maatschappij.” Voor het verwerken van gebruikte telefoons werkt de Volksbank samen met Closing the Loop, een circulair bedrijf dat zich inzet voor ‘zero waste ICT’. Daarnaast ondersteunt de Volksbank universiteiten en hogescholen met afgeschreven netwerkapparatuur en servers uit haar datacenters.
De onlangs aangeschafte nieuwe laptops werden in samenwerking met HP verantwoord aangeleverd, met een zo klein mogelijke ecologische voetafdruk. Ook spant de Volksbank zich in voor minder stroomverbruik in de eigen datacenters en selecteert het externe datacenters mede op basis daarvan. Kalshoven: “Bij alles wat we doen maken we afwegingen. Die zijn voor de mensen in het bedrijf niet altijd zichtbaar, maar ze dragen wel bij aan ons doel.” Hij noemt nog een voorbeeld, dat wél heel zichtbaar is. “Binnenkort stappen we over op Ecosia als onze standaard zoekmachine. Dat is een bedrijf dat zijn verdiende geld investeert in projecten om bomen te planten.”
Gratis lesprogramma
Een heel concreet voorbeeld van wat de Volksbank onder sustainability verstaat is Eurowijs, een gratis lesprogramma voor basisschoolkinderen. Hilde Krens is al sinds 2013 de Initiatiefnemer daarvan. “Het begon ooit met het geven van gastlessen tijdens de ‘Week van het geld’. Dat zijn we gaan uitbouwen met het lesprogramma Eurowijs dat ik heb ontwikkeld”, vertelt ze. “We richten ons daarbij vooral op de lagere groepen van het basisonderwijs, waar nog heel weinig voor bestond. Maar er is ook een programma voor de groepen 6, 7 en 8 en we hebben themawerkbladen voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs. De lessen kunnen worden gegeven door de eigen leerkrachten of als gastles door onze medewerkers. Per jaar geven we 700 tot 1000 van die gastlessen. We worden op meer dan de helft van de basisscholen ingezet. Op de website Eurowijs Kids kunnen kinderen alles vinden wat ze willen weten over geld, ook als ze bijvoorbeeld een spreekbeurt willen geven.”
Het is niet alleen opvallend dat het programma gratis is, maar ook dat er op de website Eurowijs Kids nauwelijks iets over de Volksbank staat. “Het is echt niet bedoeld om kinderen rekeningen bij ons te laten openen”, benadrukt Krens. “We willen gewoon dat zoveel mogelijk scholen dit oppakken en het is heel gaaf om te zien dat dat lukt. Niet elk kind krijgt van huis uit een goede financiële opvoeding, terwijl dit echt een kwestie is van: ‘Jong geleerd, oud gedaan’.”
“Juist nu betalen steeds makkelijker wordt, is het heel belangrijk dat je kinderen daar goed in opvoedt”, vervolgt ze. “Omgaan met geld zou volgens ons eigenlijk vast in het curriculum moeten zitten, maar zolang dat niet zo is, hebben wij een belangrijke rol. We leren kinderen rekenen met geld, maar gaan ook in gesprek over de keuzes die je ermee hebt: sparen, uitgeven, aan een goed doel besteden… Het gaat daarnaast, afhankelijk van de leeftijd, onder andere ook over eerlijk delen, geld verdienen met klusjes doen, hoe contactloos betalen werkt en wat rijk zijn eigenlijk is. Bij de iets oudere kinderen behandelen we ook belangrijke thema’s als online fraude en geldezels.”
Kalshoven gaf al een paar gastlessen, net als veel van zijn IT-collega’s. “Het is erg leuk en het werkt heel goed. Je krijgt er gewoon energie van. Los van Eurowijs geeft iemand anders van mijn team ook securitylessen aan jongeren, wat ook heel belangrijk is.”
Multi-cloud-strategie
Kalshoven is heel blij met zijn overstap naar de Volksbank. Niet alleen omdat de cultuur bij hem past, maar ook omdat hij met het bedrijf op IT-gebied naar innovatie streeft. “We zijn de afgelopen tijd technologisch sterk vernieuwd. We hebben nu een duidelijke hybride multi-cloud-strategie en we kiezen voor nieuwe tools, technologieën en devices. We doen veel met het analyseren van data, bijvoorbeeld om klanten beter te kunnen adviseren, om een eventueel probleem bij een klant snel te kunnen signaleren, maar ook voor de validatie van onze investeringen.”
“Ik weet dat er veel jonge IT’ers zijn die willen bijdragen aan een duurzame wereld. Ik kan ze echt aanraden om bij de Volksbank te solliciteren”, zegt hij. Krens knikt instemmend. “Als je hier werkt mag je bijvoorbeeld ook twee dagen per jaar in de tijd van de baas vrijwilligerswerk doen”, vertelt ze. “Dat kan een gastles voor Eurowijs zijn, maar ook iets voor een ander goed doel. Je merkt echt dat onze pay-off ‘Beter voor elkaar’ hier bij iedereen in het DNA zit.”