Teus Molenaar - 14 augustus 2023

Wim Nagels, DPD Benelux: ‘Wij zijn een databedrijf dat pakketjes aflevert’

Kijken wat IT kan betekenen voor de bedrijfsdoelstellingen en nieuwe kansen creëren. Daar kan Wim Nagels, CIO bij DPD Benelux, over meepraten. “Wij komen met onze voertuigen in vrijwel elke straat. “We zouden de kwaliteit van de lucht kunnen meten en die gegevens verkopen”, geeft hij een voorbeeld. “En tegelijk moeten we ervoor blijven zorgen dat de bestaande automatisering niet hapert.”

Wim Nagels, DPD Benelux: ‘Wij zijn een databedrijf dat pakketjes aflevert’ image

Wim Nagels, CIO DPD Benelux.

Nagels vertelt ‘de IT-wereld te zijn ingerold’. Zijn ouders hadden een bedrijf dat schrijfmachines onderhield en herstelde. Als vanzelf werden typemachines opgevolgd door pc’s. Zo begon hij in 1997 als helpdesk engineer bij het reinigingsbedrijf Diversey Belgium.

“Vervolgens heb ik managementrollen op mij genomen. Doorgegroeid naar EMEA-niveau en uiteindelijk zelfs de verantwoordelijkheid voor een wereldwijde functie. Ik heb veel gereisd; twee van de vier weken was ik wel onderweg. Na een paar jaar vond ik dat toch wel te veel en heb ik een baan dichter bij huis gezocht. En gevonden: Sinds 2019 werk ik bij DPD. Mijn eerste ervaring met de logistiek. Een zeer dynamische wereld”, schetst hij kort zijn loopbaan.

Het werk van de Vlaming bleef niet onopgemerkt. Hij is diverse malen gelauwerd. In 2012 is hij door Data News uitgeroepen tot ‘IT Manager van het jaar bij grote bedrijven’. Destijds was Nagels IT Director EMEA bij de wereldwijde leverancier van plastic-grondstoffen A. Schulman. Data News prees hem voor zijn enorme inzet bij het realiseren van de volledige IT-integratie en vereenvoudiging van de bijzonder heterogene infrastructuur van de groep.

Hij was finalist bij de verkiezing van ICT & Digital Coach of the Year 2021 door headhuntersbureau Amon. En finalist bij de verkiezing CIO of the Year 2021 door Data News. Sinds 2020 is hij bestuurslid van de brancheorganisatie Beltug (zie ook kader onderaan), omdat hij waarde hecht aan kennisdeling door CIO’s en IT-managers.

Te reactief

DPDgroup, oorspronkelijk Deutscher Paketdienst, is een internationaal franchisenetwerk van pakketvervoerders. Het overkoepelende bedrijf heet Geopost. Het zwaartepunt van de vestigingen ligt in Europa, maar er zijn ook depots en samenwerkingsverbanden in andere werelddelen. DPD vervoert jaarlijks ongeveer 1,3 miljard pakketten naar wereldwijde bestemmingen.

Elke landenvestiging werkt zelfstandig, het heeft een eigen profit & loss verantwoordelijkheid. Dat geldt ook voor de IT-inrichting. “Elk land heeft een eigen CIO en bepaalt zelf hoe het de automatisering inzet. In België is dat bijvoorbeeld anders dan in Nederland.”

In 2019 begon Nagels als CIO voor België en Luxemburg; in 2022 is Nederland daarbij gekomen en is hij sindsdien CIO Benelux bij DPD.

“Toen ik begon in België trof ik daar een IT-afdeling die erg reactief opereerde. Daar heb ik als eerste aan gewerkt. Inmiddels is er een heel andere structuur en denken we actief na over hoe IT de business vooruithelpt.”

“Ik heb mensen verantwoordelijk gesteld voor bepaalde onderdelen van het IT-landschap. Iemand voor de bedrijfsapplicaties bijvoorbeeld, een ander voor de infrastructuur, een derde medewerker voor de databases, een vierde voor compliance, enzovoorts. Dat ging niet zonder slag of stoot. Sommigen zijn omgeschoold, anderen hechtten zo sterk aan de oude manier van werken dat we afscheid moesten nemen van elkaar.”

Strategisch is ervoor gekozen met het applicatielandschap dicht te zitten op wat gangbaar is op groepsniveau. “Dat doen we om zo compliant mogelijk te zijn. En dat werkt; op groepsniveau is België een van de meest compliant landen. Geopost streeft wel naar een zekere harmonisatie en standaardisatie, maar dwingt dat niet af.”

Microsoft-georiënteerd

DPD-Benelux heeft ervoor gekozen het datalandschap naar de cloud te brengen. “Azure is bij ons de kern. Data groeit erg hard bij ons, dus hebben we een schaalbaar cloudplatform genomen. Wij zijn Microsoft-georiënteerd”, vertelt hij. “Overigens niet alleen wat betreft de cloud, ook met applicaties. En met de competenties van onze IT-medewerkers. Overigens kunnen we niet alles naar de cloud brengen, omdat we ook heel veel plc’s hebben.”

Vanuit het kostenmodel, zo vertelt hij, is er in België voor gekozen om met Snowflake te werken. “Wij willen niet betalen voor slapende data in de cloud”, luidt zijn toelichting. Snowflake is een cloudgebaseerd datalake en wordt aangeboden als SaaS-oplossing.

Voor de communicatieoplossingen werkt DPD-België met het van oorsprong Belgische Destiny. “Ik heb in de loop der jaren heel vaak gewerkt met de grote IT-integratoren”, legt Nagels uit. “Maar ik heb ook ondervonden dat het waarde oplevert om met kleinere, innovatieve bedrijven te werken. Zo ook met Destiny die destijds een challenger was op de markt. Ze hebben toch een iets andere houding naar klanten dan de grotere partijen. Er is meer mogelijk, ze geven goede support en service.”

Een bouwer

De afgelopen tien, vijftien jaar werkte Nagels bij bedrijven waar ‘IT een probleem was’. “Ik haal er dan een persoonlijke voldoening uit om de boel te reorganiseren, op te schudden en IT dienstbaar te maken aan de business. Wat dat betreft ben ik een bouwer.”

Bij zijn voorgaande betrekkingen had Nagels feitelijk geen contact met de klanten van het bedrijf. “Dat is bij DPD geheel anders. Dat komt omdat onze klanten IT nodig hebben om met ons business te doen. Wij integreren ook vaak met de ERP- of CRM-systemen van onze klanten. Ik zit ook vaak bij de klant aan tafel om te achterhalen wat zijn behoeften zijn, hoe hij data gaat aanleveren, en dergelijke. Daarmee krijg je het gevoel dat IT waarde toevoegt aan het bedrijf; IT is een cruciaal aspect in de communicatie.”

Datagedreven

Datagedreven is geen loos begrip bij DPD-Benelux, stelt Nagels. “Ik heb wel eens gezegd dat wij eigenlijk een databedrijf zijn dat pakketjes aflevert. Zonder data kun je niks afleveren. Wij zijn uniek in de markt dat wij een bericht sturen naar de ontvanger dat hij binnen een uur het pakje kan verwachten, terwijl de concurrenten een halve dag als speling geven. Daar zit best wel wat datacomplexiteit achter om dit te realiseren.”

Anderzijds zijn gegevens ook nodig om de bedrijfsprocessen te verbeteren. “Welke pakketjes vervoeren we, hoeveel, wanneer, wat zijn de piekuren, hoe snel moeten we uitleveren? Dat moeten we allemaal weten voor goede processen; en om de klanttevredenheid hoog te houden.”

Robotisering

Kunstmatige intelligentie gebruikt DPD-Benelux onder meer om geld te verdienen met data, zoals aan het begin van het artikel beschreven is, waarbij reeds in sommige landen de bussen worden gebruikt om luchtkwaliteit te meten. Ook wordt AI ingezet om piekvolumes te kunnen voorspellen.

Nagels is nu bezig te onderzoeken hoe robotisering is in te zetten. “Het is heel zwaar werk om een hele trailer leeg te maken”, stelt hij. “Er zitten vaak zware pakketten tussen. We willen daarom exoskeletten en robots inzetten om het onze mensen gemakkelijker te maken.”

Over Beltug

Met meer dan 2.200 leden uit 500+ organisaties is Beltug de grootste Belgische vereniging van CIO's & leiders in digitale technologie. We behandelen hun prioriteiten, zoals vendor en software asset management, 5G, hybrid IT, cyber security, artificial intelligence, de hybride werkplek, IoT, privacy, data governance en nog veel meer.

Beltug verdedigt de belangen van haar leden, neemt standpunten in en faciliteert het uitwisselen van kennis tussen de leden. Elk jaar organiseert Beltug meer dan 50 evenementen om ervaringen en vragen uit te wisselen. Beltug vertegenwoordigt de zakelijke ICT-gebruikers ook op het Europese en internationale niveau, in nauwe samenwerking met organisaties in andere landen.

Meer informatie op www.beltug.be.

Door: Teus Molenaar en Witold Kepinski

Axians 12/11/2024 t/m 26/11/2024 BN+BW