Martijn Kregting - 12 juni 2024

De grenzeloze, autonome organisatie is in aantocht

De digitale transformatie van organisaties is de afgelopen jaren in een stroomversnelling geraakt. Daarbij is uitbesteden van IT steeds belangrijker aan het worden, al verandert volgens Gartner-analisten Irada Veliyeva en D.D. Mishra de wijze waarop bedrijven outsourcen op gebieden als ERP en infrastructuur. Zij gaan in dit interview verder in op uitdagingen voor zowel service providers als hun afnemers: zoals het structureel gebrek aan IT-talent en de volgende fase in digitale transformatie: autonomous business.

De grenzeloze, autonome organisatie is in aantocht image

In ERP-services is de adoptie en implementatie van cloud-ERP een no brainer, begint Irada Veliyeva. De grote verandering die de director analist van Gartner hier recent zag plaatsvinden, is dat technische implementatie steeds vaker slechts één onderdeel is van het selectieproces van bedrijven om een relevante service provider te vinden.

“Het gaat steeds meer om een transformationele aanpak: wat verandert er door het gebruik van cloud-ERP-diensten in je organisatie? Wat wij aanraden, is een evolutionaire roadmap. Zeker door de opkomst van cloud-ERP gaat het vaak niet meer om één project, maar heb je met regelmaat kleinere veranderingen, bijvoorbeeld een update elk kwartaal. Daar moeten ERP-service providers steeds meer rekening mee houden.”

Outsourcing

Ook op het gebied van outsourcing zijn er trends in de IT-sector waar service providers goed op moeten letten, voegt D.D. Mishra toe. Hij houdt zich onder meer bezig met (outsourcing van) infrastructuur-diensten en is betrokken bij hoogwaardige analyses van alle outsourcingdiensten. Business-veranderingen vinden volgens Mishra steeds sneller plaats, met een duidelijke impact op de IT-aanpak.

“Zo neemt de contractduur bij outsourcing af. Geen enkele organisatie tekent nog een contract voor tien jaar, dat is veel te lang in het licht van steeds snellere technologische veranderingen. Verder zie je steeds meer multi-sourcing contracten met best-of-breed service providers. Dat maakt zowel het contractuele stuk als het beheer complexer. Daarom wordt service integratie-management steeds belangrijker: dat brengt de beste elementen samen van een multisource-deal - best of breed – en een single source deal – namelijk eenvoud.”

Value for money

Daarnaast speelt kostenoptimalisatie en -efficiency een groeiende rol bij de wijze van outsourcing, vervolgt Mishra. “Omdat digitalisering steeds grootschaliger wordt en budgetten niet altijd meegroeien, leggen CIO’s steeds meer de nadruk op value for money om optimalisatie en efficiency te stimuleren.”

Tot slot ziet Mishra - zeker bij infrastructuur-diensten en door de opkomst van gen-AI - steeds meer automation. Ook hier mede uit kosten-, en efficiency-overwegingen en om de genoemde steeds snellere veranderingen te vertalen naar een flexibele en adaptieve IT. Maar ook omdat technologie waar mogelijk de kloof tussen vraag naar en aanbod van IT-talent moet opvangen. Meer doen met minder dus. Wordt momenteel zo’n 40 procent van alle IT-taken al geautomatiseerd, dat zal de komende jaren doorgroeien naar 60-70 procent.

Rol service providers

Mishra: “Dit zijn allemaal zaken waar IT-service providers zich (meer) in moeten bekwamen. En dan heb ik het nog niet gehad over een meer duurzame IT, iets waar veel service providers zich nog niet echt in onderscheiden. Tegelijkertijd verwachten steeds meer klanten dat providers duurzaamheid integraal in hun aanbod meenemen. En wat dacht je van de vele geld slurpende legacy-systemen die er nog staan.”

Organisaties kijken naar outsourcing-partijen om hen op dergelijke gebieden te helpen, zodat ze snel op- en af kunnen schalen, sneller kunnen innoveren, schetst Mishra. In het zo realiseren van betere business-uitkomsten wordt ook een structurele rol verwacht van service providers. “Dat zijn allemaal flinke uitdagingen waar service providers de komende jaren hun dienstverlening op moeten afstemmen. En het zijn geen losse uitdagingen die je een voor een kunt oppakken, ze zijn onderling allemaal verbonden.”

Uitdaging of kans

Overigens geldt volgens Mishra dat elke bovengenoemde uitdaging ook een kans is. Hetzelfde geldt voor externe invloeden zoals economische ontwikkelingen, geopolitieke veranderingen zoals oorlog en pandemieën. Het zijn aan de ene kant zaken die de digitale transformatie beperken, maar tegelijkertijd stimuleren ze die transformatie.

“De coronapandemie is een goed voorbeeld. In de eerste paar maanden wilde iedereen IT-kosten beperken, voorgenomen vernieuwingen op een laag pitje zetten. Maar al snel werd duidelijk dat de situatie niet houdbaar was voor bedrijven, tenzij ze juist sneller digitaal transformeerden: met locatie-onafhankelijk werken, meer in de cloud werken. De vraag naar IT-ondersteuning steeg zo enorm dat service providers een luxeprobleem hadden: het aanbod kon de vraag niet aan.”

Duurzaamheid en IT-talent

Als het gaat om kansen, wil Veliyeva het al genoemde onderwerp van duurzaamheid benadrukken, dat steeds meer beslissingen van de CIO meebepaalt. “Dit leidt onder meer tot een groeiende cloud-adoptie, wat gemiddeld energie-efficiënter is dan legacy- en on prem systemen. Zo kunnen CIO’s de impact van IT op de CO2-footprint van hun organisatie beperken.” Ook het gebrek aan IT-talent vormt een kans voor service providers, meent Veliyeva. “Met de toename van IT-bestedingen komen er meer mogelijkheden om de productiviteit van IT’ers te verbeteren.”

Maar technologie kan niet alles oplossen en de IT-bestedingen groeien niet snel genoeg om de gewenste mate van automation en efficiencyverbetering mogelijk te maken, merkt de Gartner-analist. “In 2023 zag je dan ook dat de externe IT-bestedingen sterker groeiden dan de interne bestedingen. De reden? CIO’s leunen steeds meer op de expertise van IT service providers in plaats van zelf deel te nemen aan de ‘oorlog om IT-talent’. Er zal zo een nieuwe balans ontstaan, maar dit gaat jaren duren.”

Het gebrek aan IT-talent is aan de andere kant wel een kans om automation te stimuleren, meent Mishra. “Je kunt niet voor alles mensen inzetten, en dat zie je terug in een verschuiving van mens naar technologie op gebieden zoals monitoring en updating. Misschien kun je ook de efficiency van creativiteit verbeteren met gen-AI, maar dat blijft voor nu iets menselijks.”

Organisatorische veranderingen

Alle bovengenoemde ontwikkelingen leiden ook tot steeds ingrijpender organisatorische veranderingen. Mishra schetst er een paar. Zo ziet hij een toename van crowd sourcing, waarbij organisaties steeds meer decentraal opereren. “Her en der zie je al ‘grenzeloze organisaties’ ontstaan in plaats van brick & mortar-bedrijven, met een bijpassende IT-omgeving. De afgelopen jaren hebben de meeste organisaties in meer of mindere mate geleerd zo te opereren. Dat helpt ook om IT-talent meer optimaal in te zetten: opnieuw: more with less.”

Iets dat nog niet echt plaats heeft gevonden, is het ontstaan van ‘autonomous business’, als opvolger van de digital business. Wat je hier volgens Mishra ziet, is dat het merendeel van de IT autonoom geregeld wordt. “Gartner heeft voorspeld in zijn Future Labs dat op dit gebied tussen 2025 en 2040 een grote versnelling zal plaatsvinden. Denk aan autonome winkels zonder personeel, fabrieken zonder medewerkers aan de productielijn. Alles wordt autonoom geregeld, mede door de inzet van gen AI-toepassingen.”

Dit zal een enorme en disruptieve impact hebben op de werkgelegenheid: mensen zullen hun talenten op hele andere manieren in kunnen zetten, voorziet Gartner. “Je ziet nu al dat veel IT service providers hun IT-talenten aan het herscholen zijn”, licht Mishra toe. “Maar het zal zeker voor hen en ook voor elke CIO een nieuwe en uitdagende worsteling worden, voordat het het ‘nieuwe normaal’ wordt.”

Axians 12/11/2024 t/m 26/11/2024 BN+BW