Marco van der Hoeven - 31 augustus 2024

Debra Logan - Gartner: De hype voorbij

Meer dan ooit is het belangrijk voor de CIO om de brug te slaan tussen technologie en de business. Technologie, en niet alleen het alomtegenwoordige AI, heeft diepgaande impact op organisaties en business modellen. Distinguished VP Analyst Debra Logan van Gartner is hier dagelijks mee bezig, en zal daar ook tijdens IT Symposium met C-level executives over van gedachten wisselen.

Debra Logan - Gartner: De hype voorbij image

‘Sinds het laatste symposium denk ik dat we van het hoogtepunt van de hype naar de andere kant van de curve zijn gegaan’, zegt Debra Logan over AI. “Dat gebeurt altijd in de hype cycle. Wat het meest opviel, is dat er vorig jaar veel over AI werd gesproken, maar dat veel klanten afwachtten. Het lijkt erop dat het dit jaar is verschoven. Er is serieuze belangstelling, in elke branche. Tegelijkertijd zagen we de eerste mislukkingen en de eerste successen. Executive leiderschapsteams en besturen zien AI nu in hun toekomst.”

“Veel van hen willen leren, en op directie- en bestuursniveau hebben veel mensen er zelf mee geëxperimenteerd. Zoiets heb ik nog niet eerder gezien. Niemand in het bestuur heeft ooit gezegd: ‘Ik heb met Blockchain geëxperimenteerd’. Tegelijkertijd zagen we de escalatie van risico’s en de groeiende perceptie van risico’s na spraakmakende incidenten.”

Gegevens

Ze benadrukt dat Gartner probeert mensen duidelijk te maken dat er naast generatieve AI nog veel meer soorten AI bestaan. “Het is gewoon een andere analytische techniek die afhankelijk is van data. Je moet over de juiste data beschikken.” En de succesvolle casestudies zijn er. Een veelzeggende casestudy vertelt dat een bedrijf in de loop der jaren 500 miljoen dollar heeft gegenereerd met behulp van AI. Een andere klant van Gartner, een verzekeringsmaatschappij, ging van de perceptie dat ze er 7 miljoen dollar mee verdienden naar de ontdekking dat ze in werkelijkheid 24 miljoen dollar genereerden.

De belangrijkste uitdaging voor leidinggevenden op C-niveau die zich aandient, is van politieke aard. “We zien een kloof tussen leidinggevenden als CIO’s, CTO’s en Chief Innovation Officers – iedereen wil hier een stukje van hebben. Omdat AI-ready data cruciaal zijn, spelen de CDO’s zeker een rol. Het is echter sterk gepolitiseerd geworden.”

Talent

De andere grote uitdaging is de vraag hoe ze over waarde moeten praten. Daarnaast speelt het talentprobleem. “Dit gebeurt iedere keer, het is vergelijkbaar met de tijd dat enterprise-architectuur de trend was. Iedereen was toen enterprise architect. Nu zetten mensen AI op hun cv en proberen ze daarmee ervaring op te doen. Alle dienstverleners zoeken ineens de markt af naar het talent dat er is.”

“Maar wij adviseren onze eindgebruikers dat je voor een deel van dit werk geen PhD in data science nodig hebt. Je kunt mensen ook intern opleiden, want het gros van het talent gaat naar de techbedrijven en dienstverleners. Eindgebruikers worstelen met organisatiemodellen en individuele rollen. Bij data en analytics hebben we compliance-mensen en advocaten nodig, en veel organisaties missen die flexibiliteit. Het vergroten van AI-talent is mogelijk. Iemand die data en analytics al begrijpt, leert gewoon een andere techniek. Het advies dat ik mensen geef is om zichzelf te trainen en hun eigen talent te laten groeien.”

Bedrijfswaarde

Meer dan ooit is de rol van CIO om de kloof tussen technologie en business te overbruggen. “De verandering betreft meer de individuen die het werk doen. De CDO is verantwoordelijk voor data governance, wat noodzakelijk is voor AI, en niemand zal vechten over data governance. Ze moeten over de data praten, dus hun rol verandert niet, tenzij ze betrokken raken bij strategiediscussies, wat ze ook zouden moeten doen. CIO's en CTO's worden nu vaker betrokken bij strategiebesprekingen. Voor de CIO gaat het om AI-ready data en het adviseren van eindgebruikers wanneer ze bepaalde analytische technieken moeten gebruiken.” Maar het is niet alleen maar AI dat op de agenda van de CIO staat. “Bedrijfswaarde blijft een belangrijk onderwerp, net als talent.”

Het onderwerp diversiteit en inclusiviteit houdt ook verband met data en analyse. “HR is op dit gebied echter zeer slecht ontwikkeld. Iedereen zegt dat talent belangrijk is. Dit brengt het naar de voorgrond: waarom zouden we deze mensen niet voorzien van de juiste rekruteringsinstrumenten? Dit alles kan worden verbeterd door generatieve AI of gewone oude gegevens. Hebben we onze doelstellingen op het gebied van diversiteit, gelijkheid en inclusiviteit bereikt? Dit gaat niet alleen over er anders uitzien; het betekent veel dingen. Hoe volg je dat op?”

Uitdagingen

“Over het algemeen is de stand van zaken op het gebied van diversiteit en inclusie binnen data en analytics gemengd. Hoewel er veel gepraat wordt en er enige vooruitgang is geboekt, zijn er nog steeds grote uitdagingen. Bedrijven zijn zich meer bewust van de noodzaak van diversiteit en inclusiviteit, maar de praktische implementatie blijft vaak achter. Veel organisaties hebben doelen en initiatieven, maar ze worstelen met het meten van resultaten en het garanderen van duurzame vooruitgang.”

“Er wordt meer nadruk gelegd op het gebruik van gegevens om DEI-inspanningen te volgen. HR-afdelingen beschikken echter vaak niet over geavanceerde analysemogelijkheden, wat hun vermogen om datagestuurde beslissingen te nemen beperkt. AI en generatieve AI kunnen helpen de rekruteringstools te verbeteren en DEI-statistieken bij te houden, maar de acceptatie varieert. Sommige bedrijven hebben vooruitgang geboekt, maar andere zijn nog bezig met een inhaalslag.”

Transformatie

Een andere trend is dat infrastructuur en activiteiten steeds meer naar de cloud verhuizen. “Jongere mensen die deze velden betreden zijn niet zo geïnteresseerd in infrastructuuroperaties op locatie; het staat nu allemaal bij technologiebedrijven. Er is nogal wat consolidatie op het gebied van data en analyse. Ze denkt dat we ons nog steeds in de lange termijn-transformatie bevinden om data effectiever te gebruiken. “De slinger beweegt nog steeds in de richting van meer datagebruik en meer datademocratisering. Er is een manier om dat te doen, want je wordt geconfronteerd met het moeilijkste aspect: mensen ertoe aanzetten te veranderen. Het komt neer op: Wat betekent het om datagedreven te zijn?”

Registreer met 525 euro korting!

Dit artikel is gepubliceerd in de Gartner special in het kader van Gartner IT Symposium | Xpo 2024. De volledige agenda van het Gartner IT Symposium | Xpo is hier beschikbaar. Via deze webpagina kunt u zich ook registreren voor het symposium. Bespaar 525 euro door gebruik te maken van de code 'DutchIT'.

Axians 12/11/2024 t/m 26/11/2024 BN+BW