Ricardo Krikke, Gartner: van discovery en design naar develop en deploy
Ricardo Krikke is als Executive Partner bij Gartner een sparring partner voor CIO’s, om ze te adviseren bij de realisatie van hun strategische vraagstukken en verantwoordelijkheden. Een belangrijke vraag die zij hebben is hoe zij in de organisatie duidelijk kunnen maken wat zij bijdragen aan de business, en hoe ze dat vertalen naar de bestuursraad en stakeholders.
Ricardo Krikke, Executive Partner bij Gartner.
Transitie in het operating model is één van die onderwerpen die veel organisaties doormaken, veelal van een proces-geoptimaliseerde naar een service-gedreven manier van werken. Daarnaast staat kostenbeheersing, met name de afgelopen maanden, weer in toenemende mate op de agenda.
“Wij proberen daarbij vooral te bespreken dat het niet alleen om kostenbesparing gaat, maar ook om kostenoptimalisatie, het veranderen en verankeren van gedrag en het neerzetten van een continu-proces in plaats van reactief acteren op veranderde omstandigheden”, vertelt Krikke. “Vergeet daarbij de effecten van transformatieve verandering en andere manieren van inrichten niet, , waarmee je meer nadruk legt op de waarde die je als CIO creëert.”
Verschuiving bij gen AI
Een ander onderwerp op de agenda van de CIO is natuurlijk gerelateerd aan (generatieve) AI. Waar vorig jaar veel organisaties bezig zijn geweest met de stappen van discovery en design, zie je dit nu verschuiven naar develop en deploy. Krikke hierover: “Organisaties zijn dit jaar in toenemende mate bezig met het maken van die laatste stap, of in ieder geval de vraag: ‘Hoe doe ik dat?’. Ze zoeken reference cases, use-cases en ervaringen van andere klanten. Verder zijn veel bedrijven bezig met de automatisering en industrialisatie van processen, om ervoor te zorgen dat alles optimaal gerealiseerd wordt en data driven is.”
Krikke vat de vraag samen als: 'Hoe richt ik de organisatie in, met als doel meer tijd en ruimte te creëren in de IT-organisatie, om te helpen met de transitie naar een servicegerichte aanpak, dichter op de business?' "Dat zijn de dingen waar ik met mijn klanten over spreek.” Overigens kan het volgens Krikke bij andere Executive Partners net weer anders zijn. Dat heeft natuurlijk veel te maken met het profiel van de Executive Partner zelf.
“We kijken altijd goed of er een match is tussen de Executive Partner en wat we bij Gartner de Mission Critical Priorities en Klant-initiatieven noemen, ofwel: de uitdagingen van de klant. Een persoonlijke klik met de CIO waarmee je samenwerkt is daarbij essentieel. Uiteindelijk kun je alleen succesvol zijn als je een open, transparante en vertrouwelijke relatie kunt opbouwen, zodat je echt tot de kern van de problematiek kunt komen. Vaak liggen de uitdagingen een of twee lagen dieper, zoals op het gebied van cultuur of het duidelijk omschrijven van de strategie. Daarom is relatie, de bereidheid tot het delen van informatie en het voeren van een verkennende conversatie is voor mij erg belangrijk om het maximale uit mezelf én de brede Gartner research en organisatie te kunnen halen.”
Helpen bij uiteenlopende behoeften
Daarom vindt Krikke de functiebenaming ‘Executive Partner’ heel passend. "Want ik ga als partner van de CIO kijken hoe en waar ik precies kan helpen. De uitdagingen en behoeften zijn heel divers. Sommige CIO's zijn net begonnen of hebben net een nieuwe rol, anderen hebben al 25 jaar ervaring. Ieder CIO-profiel heeft een andere behoefte; wat ze met elkaar gemeen hebben is dat de rol van de CIO tegelijkertijd aan het verdiepen als aan het verbreden is en dat er voor iedere CIO dus wel iets te leren en te ontwikkelen valt.”
Soms gaat het om samenwerken rondom een uitdaging of probleem (partner with me). Bij een nieuwere CIO kan het veel meer inhoudelijk zijn (equip me of coach me) of richting geven aan wat Krikke zie gebeuren (challenge me). "Het kan ook gaan over sparren over een positie of communicatie met het bestuur, persoonlijke ontwikkeling of personele elementen, zoals hoe om te gaan met teamleden of wat voor profiel een nieuw teamlid zou moeten hebben en waar je die persoon kunt vinden.”
Orchestrator
Het belangrijkste is om vragen stellen, om uit te dagen, stelt Krikke: ‘Je zegt dit nu wel, maar is dat wel waar? Leg dat eens uit. "Soms moet je ook de rol van bijvoorbeeld de CFO of de CEO innemen en op die manier kijken of het verhaal goed in elkaar zit. Als je een lastige vraag krijgt, heb je daar dan ook antwoord op? Veel gesprekken met klanten gaan over wat er ook in de dagelijkse operatie gebeurt en hoe de Executive Partner en Gartner dit zien. Dan kunnen we een beroep doen op onze analisten met specifieke diepgaande kennis op een bepaalde domein. Ik zie mijn rol als orchestrator, interpretator en vertaler van de problematiek bij de klant en de interne organisatie. Het gaat om verbinding en samenhang en om het inschakelen van de juiste mensen.”
Business cases
Dat laatste ziet Gartner terugkomen in de ontwikkelingen rondom operating modellen richting service en een agile manieren van werken. Er is sprake van toenemende democratisering en franchising van IT, waarbij IT van iedereen binnen de organisatie wordt en waarin IT ook een educatieve rol kan en moet spelen.
Krikke: "Je hebt een CIO nodig die outcome-based stuurt op basis van de strategische doelen van de organisatie. Bij projecten moet je de juiste mensen in je team halen en hen de vrijheid geven om samen met de business de doelstellingen te realiseren. Dit betekent dat je voorwaarden moet scheppen voor de rest van de organisatie, zowel richting de IT-organisatie als richting de business.”
Change management vaak sluitstuk
Change management blijkt nog steeds het sluitstuk van veel projecten. “Het wordt vaak pas aan het einde van het project aangepakt. Terwijl bij agile of IT-projecten de verandering al begint bij het neerzetten van de waarde die het voor de gehele organisatie gaat realiseren. Communicatie en change management beginnen eigenlijk al voordat je daadwerkelijk begint met het project.”
Gartner-onderzoek toont volgens Krikke ook aan dat waar CIO's nauw samenwerken met business leaders, deze organisaties veel succesvoller zijn in het realiseren van hun doelen. Dit is in tegenstelling tot organisaties waar de CIO nog steeds als een leverancier wordt gezien. “Als CIO heb je niet alleen een rol tussen de business leaders, maar ook in het vertalen van de businessstrategie naar de rest van de organisatie. Je bent de leverancier van digitale services en producten binnen je organisatie, en die mensen zijn jouw klanten.
“Het landschap waarin we ons als Executive Partners bewegen, is met de meer complexe rol van de CIO enorm gegroeid. De rol van de CIO richting de business wordt nog steeds prominenter en dominanter, en de CIO staat steeds meer in het centrum van de businessstrategie en krijgt een plaats aan de tafel van het bestuur. Er is geen activiteit of project meer te bedenken waar IT geen rol in speelt. Dat vraagt om een CIO met een brede visie en een goed begrip van de business, een servicegerichte manager en een orchestrator. Iemand die sterk is in delegeren en mensen ruimte geven. Ik en mijn collega’s staan klaar om deze CIO’s hierbij te helpen met de laatste onderzoeken en inzichten vanuit het Gartner ecosysteem”
Registreer met 525 euro korting!
Dit artikel is gepubliceerd in de Gartner special in het kader van Gartner IT Symposium | Xpo 2024. De volledige agenda van het Gartner IT Symposium | Xpo is hier beschikbaar. Via deze webpagina kunt u zich ook registreren voor het symposium. Bespaar 525 euro door gebruik te maken van de code 'DutchIT'.