Rob Douben, Gartner: 'Steeds meer klanten komen bij ons voor hulp en inzichten'
Aan de vooravond van Gartner IT Symposium/Xpo 2024 kan Gartner Nederland en BeLux wederom terugkijken op een succesvol jaar. Steeds meer CIO’s en andere executives weten de weg te vinden naar Gartner voor strategisch advies over innovatie en technologie. De Redactie Dutch IT Leaders sprak hierover met Rob Douben, Regional Vice President Nederland en Ian Topliss, Managing Vice President bij Gartner.
“Het is wederom een sterk jaar geweest voor Gartner”, zegt Rob Douben, sinds januari is hij Regional Vice President Nederland. “Wij blijven met onze klanten samenwerken aan een breed scala aan onderwerpen. Veel van onze klanten willen hun kosten optimaliseren. We bevinden ons momenteel in wat we een ‘VUCA’-omgeving noemen, dus vluchtig, onzeker, complex en ambigu. Een van de voordelen van Gartner, dankzij onze omvang met meer dan 1.500 experts, is dat we diepgang kunnen bieden op alle technologiegebieden voor onze klanten.”
Hij vervolgt: “Niet alle klanten hebben dezelfde uitdagingen. Sommigen doen het goed in de huidige omstandigheden, dus wij helpen hen met hun strategie rond technologie, om hun bedrijf te laten groeien, en te innoveren. Maar ook voor klanten die moeten bezuinigen en efficiënter moeten werken, is Gartner toegerust om te helpen. Steeds meer klanten komen bij ons voor hulp en inzichten.”
CIO
Ian Topliss, Managing Vice President bij Gartner, is verantwoordelijk voor de verkoop in Centraal-Oost-Europa en het oostelijke Middellandse Zeegebied, evenals voor Nederland, België en Luxemburg. Hij voegt eraan toe: “De kernklant van Gartner is nog steeds de CIO. Dat zal zo blijven. Maar we hebben ons ook op andere gebieden onder de CIO gewaagd of zelfs rechtstreeks de CEO erbij betrokken als het bijvoorbeeld om data, beveiliging of software gaat.”
Daaromheen hebben we ook een aantal ontzettend sterke evenementen, niet alleen het symposium, maar ook rond onderwerpen als beveiliging of data. Het aantal mensen dat evenementen rond security en data bezoekt, is bijvoorbeeld vergelijkbaar met het aantal bezoekers aan het symposium in Barcelona.”
Zo had Gartner onlangs een groot data-evenement, waar ruim 5.000 dataleiders aanwezig waren. Een ander succesvol aankomend evenement gaat over beveiliging, dat nu veel gerichter en specifieker is voor dat publiek, terwijl het symposium nog steeds vooral voor de CIO en hun team is.
Strategie en kosten
Douben: “CIO’s opereren tegenwoordig in een iets ander klimaat dan vroeger. Ze moeten groeien, en er is allerlei technologie die hen daarbij kan helpen. Ze zijn volop aan het uitzoeken hoe ze die technologie kunnen inzetten. Als we het bijvoorbeeld over AI hebben, wat betekent dit dan voor de organisatie, en hoe kunnen we dit concreet vormgeven?
“Aan de andere kant zijn er executives die heel goed naar de kostenratio’s moeten kijken, omdat die fors zijn gestegen, en bijvoorbeeld de lonen omhoog gaan. Dat is waar een CFO naar kijkt. Dus waar doen we wat, met de beperkte middelen die we hebben? Dat is dus een belangrijk thema. In een wereld waar talent nog steeds schaars is, zijn mensen niet direct beschikbaar. Je moet je talent opbouwen en het talent vinden. Hoe doe je dat als leider, terwijl je waarde moet leveren aan je organisatie? Dat lijkt een terugkerend thema bij CIO’s.”
Prioriteiten
Topliss: “Een van de manieren waarop Gartner CIO's helpt, is met een tool die we hebben ontwikkeld: de Gartner Priorities Navigator. We kunnen dit doen voor CIO's, CISO's en CDAO’s. Voor CIO's hangt het af van de markt waarin de organisatie zich bevindt en waar de CIO zich op richt. Ze hebben te maken met uitdagingen op het gebied van effectieve leiderschapsontwikkeling, de cultuur van mensen binnen de organisatie, technologie, financiën en risicobeheer. Wij kijken hoe de CIO het bedrijf vooruit kan helpen in overeenstemming met de prioriteiten van de organisatie. ”
Douben: “De kern van wat Gartner doet is het helpen van leiders met bruikbare inzichten via experts, die zowel de analist als de uitvoerende partner kunnen zijn. Beide zijn relevant voor de propositie voor een CIO. Idealiter heeft de klant een partner waarmee hij kan samenwerken, de zogeheten executive partner, die deel uitmaakt van de totaaloplossing die wij bieden. De combinatie van de analist en de executive partner stimuleert betrokkenheid en creëert waarde.”
Leiders
Douben: “Ik wil benadrukken dat het in Barcelona niet alleen over AI gaat. Ik wil niet de indruk wekken dat alleen mensen die geïnteresseerd zijn in AI aanwezig zouden moeten zijn. Het thema is hoe je een leider kunt zijn op technologisch gebied. We bespreken veel verschillende uitdagingen die op je pad komen. AI is op dit moment uiteraard wel een integraal onderdeel van die uitdaging. Het heeft verreikende implicaties, onder meer voor security en andere IT-domeinen. De kernvragen van onze klanten beslaan echter een breed scala aan onderwerpen.”
Topliss besluit: “Het is ook interessant voor de CIO om zijn leiders mee te nemen als ze kunnen of willen, omdat deze onderwerpen nu aandacht krijgen op bestuursniveau. Het is niet iets waar ze uit zichzelf mee vertrouwd zijn, terwijl het cruciaal is om te begrijpen wat het voor hen betekent. Het gaat erom de hype rond een onderwerp te doorbreken en de werkelijke implicaties ervan in te zien.”
“Een van de dingen die we op het symposium zullen doen is het presenteren van de uitkomsten van ons onderzoek naar de CIO-agenda en de executive agenda voor 2025. Dat onderzoek is onlangs afgerond, en zal op het evenement voor de eerste keer worden gepresenteerd. We hebben ook een toolkit ontwikkeld voor het formuleren van een AI-ambitie voor ondernemingen. Met deze toolkit kan Gartner organisaties helpen stakeholders bij elkaar te brengen om dit te doen. AI is volwassener dan vorig jaar. Nu ligt de focus op wat we ermee gaan doen en hoe we verder willen.”
Registreer met 525 euro korting!
Dit artikel is gepubliceerd in de Gartner special in het kader van Gartner IT Symposium | Xpo 2024. De volledige agenda van het Gartner IT Symposium | Xpo is hier beschikbaar. Via deze webpagina kunt u zich ook registreren voor het symposium. Bespaar 525 euro door gebruik te maken van de code 'DutchIT'.