Marco van der Hoeven - 05 september 2024

Tomas Nielsen, Gartner: ‘Leading today, shaping tomorrow’

'Leading Today, Shaping Tomorrow.', is dit jaar het thema van Gartner IT Symposium|Xpo dat tussen 4 en 7 november in Barcelona plaatsvindt. Voorzitter Tomas Nielsen zegt hierover: “Het betekent dat CIO’s vandaag de dag leiding moeten geven op een manier die hun organisaties klaarstoomt voor de toekomst.” De rol van IT is fundamenteel veranderd, nu het leiderschap van CIO's een cruciaal onderdeel is van het vormgeven van die toekomst. Ze moeten dus verder kijken dan IT en een brede ondernemingsvisie bezitten.

Tomas Nielsen, Gartner: ‘Leading today, shaping tomorrow’ image

“Als we een stap terug doen, zien we dat we vóór 2019 al spraken over de digitalisering van het bedrijfsleven", stelt Nielsen. "Daar was toen al veel belangstelling voor. Maar de gecombineerde impact van COVID en AI, of generatieve AI, heeft het voor veel meer bedrijven daadwerkelijk op de voorgrond geplaatst. De impact van veranderingen wordt op de korte termijn vaak overschat en op de lange termijn onderschat. En wat we volgens mij nu zien is aandacht voor het hele digitaliseringstraject, dat jaren geleden is ingezet.”

Een vergelijkbare trend ziet hij bij Gen AI, met de transformatie van ondernemingen naar digitale bedrijven. “Niet digitaal in de zin van volledig digitaal zonder iets fysieks, maar een situatie waar technologie alomtegenwoordig is in elk onderdeel van elke onderneming. Technologie wordt gebruikt om de waarde van een breed scala aan bedrijven te vergroten. Dat zien we overal.”

Business units

Dit alles zorgt voor een verschuiving in de rol van IT, merkt Nielsen. “IT bevond zich voorheen in de backoffice, maar wordt nu veel meer een facilitator van digitalisering. We gebruiken daarvoor de term ‘distributed digital delivery by design’, waarbij technologie binnen de business units wordt gedaan. Sommige van mijn collega’s hebben onderzoek gedaan waaruit blijkt dat steeds meer executives volledige FTE’s in hun afdeling inzetten voor digitaal werk en IT-delivery.”

Dit verandert volgens Nielsen de rol van IT, omdat het niet langer een monopolie heeft, maar met deze gedistribueerde organisaties moet samenwerken. "Dit verandert ook de manier waarop het IT-bedrijfsmodel eruit moet zien, omdat het oude model van ‘u vraagt, wij leveren’ niet langer werkt."

Nielsen ziet dan ook grote veranderingen in bedrijfsmodellen ontstaan. “IT raakt steeds meer de strategie. De transformatie van IT om bedrijfsbrede digitale levering mogelijk te maken is een typische vraag aan de CIO met alle gevolgen van dien. Ja, je moet nog steeds een datacenter runnen en indien nodig een grootschalig ERP-systeem kunnen neerzetten. Maar tegelijkertijd moet je daarbovenop ook iets anders doen. In veel opzichten zie je dat de rol van IT niet meer zo eenvoudig te omschrijven is als vroeger.”

Profiel CIO

Wat betekent dit voor het profiel van de CIO? Nielsen: “Het is niet alleen de CIO, maar ook de executive twee, drie lagen daaronder. Naarmate IT steeds meer gedistribueerd raakt, moet je steeds vaker met extra middelen werken. Ik ben begin jaren negentig begonnen in de IT. Mijn eerste werk was COBOL-programmeren op een mainframe. We werden in een kamer geplaatst en het project duurde zes tot negen maanden voordat we iets gedaan hadden. Nu kan het meeste van wat we toen deden waarschijnlijk als een dienst van het internet worden gehaald.”

IT-mensen moeten dus de technische aspecten kennen, maar ze moeten volgens Nielsen ook handig zijn in het orkestreren. “Bij Symposium gaan sommige van de sessies die we hebben eigenlijk over de toekomst van bedrijfsapplicaties en hoe ze in de toekomst moeten worden gebouwd. Vroeger hadden we het over ‘kopen versus bouwen’. Misschien moeten we het nu hebben over kopen versus blenden versus bouwen. Het is niet alleen kopen of bouwen; de orkestratie wordt belangrijk. Als je nadenkt over de implicaties voor iedereen in de IT, bestaat de binaire keuze om iets te kopen of te bouwen misschien niet meer. Het moet meer om geleidelijke veranderingen gaan. Het landschap is veel gevarieerder.”

AI

Dit alles komt aan bod op het ITSymposium, dat hij als voorzitter zal organiseren. “AI is niet alleen de hype van vorig jaar: het staat nog steeds hoog op de agenda. Niet alleen als op zichzelf staand onderwerp, maar ook in termen van integratie. Vorig jaar spraken we over AI in de CIO-agenda en een deel van het onderzoek in de keynote van het symposium. Dit jaar hebben we meer onderzoek gedaan naar hoe je de AI-ambitie van een bedrijf kunt beschrijven. Wat wil je bereiken? Dit is waar we het meer zullen zien groeien in verschillende industrieën en toepassingen. Wat zijn de gevolgen van AI, en waar speelt het eigenlijk een rol?”

Nielsen wil niet zeggen dat een fenomeen als gen AI al volwassen is, maar het begint te komen. "We zien dat er nog meer vragen rijzen. Hoe maak je bijvoorbeeld de business case voor Gen AI? Hoe bereid je je data voor op AI? Het gaat erom dieper in AI te duiken, niet alleen te zeggen dat het geweldig klinkt, maar ook te begrijpen wat het betekent. We geven workshops met CEO’s over de mislukkingen, risico’s en bedreigingen van AI. We hebben dit jaar extra ervaring opgedaan die ons ertoe aanzet verdere stappen te zetten. Je moet weten wat het doet, wat de gevolgen zijn. Hoe ziet de toekomst van de mensheid eruit met AI?”

De event-voorzitter wil wel benadrukken dat er naast AI natuurlijk gewoon nog andere thema’s zijn. “In Europa hebben we nog steeds te maken met de aanhoudende oorlog in Oekraïne, wat betekent dat cyberveiligheid een cruciaal onderwerp blijft. In Scandinavië hebben we bijvoorbeeld cyberaanvallen en GPS-storingen gezien, dus cyberbeveiliging blijft cruciaal. Ook duurzaamheid is een belangrijk thema.”

Tijd nemen om te luisteren

En wanneer is ITSymposium voor hem geslaagd? “Ik vind het een succes als ik mensen zie komen, en de tijd nemen om te luisteren. De eerste mijlpaal is wanneer de conferentie uitverkocht is, wat we de afgelopen jaren steeds hebben gezien. En dan niet vanuit commercieel oogpunt, maar vanuit een validatieoogpunt. Wanneer de conferentie uitverkocht is, geeft het aan dat het programma interessant genoeg is voor de CIO’s. De tijd van managers is kostbaar, dus is het voor mij een groot succes om een ​​conferentie te houden waar CIO's zeggen: ‘Ja, ik heb het druk, maar het is waardevol om vier dagen in Barcelona door te brengen".

Het tweede succescriterium is wanneer Nielsen mensen zie rondlopen, leren en met elkaar omgaan. "Hoewel ik niet wil zeggen dat ik verdrietig word als ik mensen op hun telefoon zie werken, voel ik me vooral succesvol als ik zie dat deelnemers volledig betrokken zijn bij de presentaties, aandacht besteden aan de sprekers en niet alleen maar e-mails beantwoorden.”

Het derde succescriterium is voor de event-voorzitter wanneer klanten na afloop contact opnemen en zeggen: "Die en die heeft je presentatie gezien. Kun je hetzelfde komen doen voor ons team?" Dit geeft aan dat CIO's de inhoud waardevol genoeg vonden om deze terug te willen brengen naar hun bredere leiderschapsteam. Mijn succesindicatoren voor het evenement zijn dus: mensen die aanwezig willen zijn, volledig betrokken willen zijn terwijl ze daar zijn en de kennis terug willen brengen naar hun teams.”

Registreer met 525 euro korting!

Dit artikel is gepubliceerd in de Gartner special in het kader van Gartner IT Symposium | Xpo 2024. De volledige agenda van het Gartner IT Symposium | Xpo is hier beschikbaar. Via deze webpagina kunt u zich ook registreren voor het symposium. Bespaar 525 euro door gebruik te maken van de code 'DutchIT'.


Axians 12/11/2024 t/m 26/11/2024 BN+BW