Marianne de Muynck, Gartner: digitale transformatie is een executive-verantwoordelijkheid
Al jaren speelt de discussie over de gewenste positie van de CIO als lid van het executive committee. Maar nog nooit is die vraag zo actueel geweest als nu. Dit is dan ook een van de thema’s waar Marianne de Muynck zich als Executive Partner bij Gartner mee bezig houdt. “De CIO types bevinden zich op een schaal met als twee uitersten: de CIO met technische verantwoordelijkheden en de CIO met bredere bedrijfsverantwoordelijkheden”, stelt De Muynck.
Naarmate de volwassenheid van het bedrijf evolueert krijgen CIOs een 'seat at the table' - met andere woorden: CIO’s behoren tot het executive committee. In minder volwassen bedrijven rapporteren CIO's aan leden van het executive committee. De volwassenheid - of maturiteit - van het IT-team gaat samen met de maturiteit van het bedrijf. Het is de taak van de CIO om het bedrijf bewust te maken van de waarde van technologie en als dusdanig een grotere rol te spelen in de waarde creatie voor het bedrijf.
Waar de CIO een 'seat at the table' heeft, is de impact op het leiderschapsteam meer vanzelfsprekend . Maar hoe krijg je en behoud je een 'seat at the table'? Het antwoord op deze vraag is heel belangrijk omdat alles wat met digitaal en AI te maken heeft geleid zou moeten worden vanuit de executive sfeer. “Zelf heb ik in mijn portfolio te maken met het hele spectrum van CIOs en de daarmee gepaard gaande problemen."
Voor de meer junior CIO’s geeft Gartnere naast technisch advies ook inzichten over hun leiderschap en coaching hoe zij een sterkere leider kunnen zijn in de toekomst. We hebben fundamentele research en tools om hun in hun evolutie te begeleiden.
Strategie
De Muynck: "In eerste instantie bepalen we samen met de CIO wat de huidige maturiteit van de IT organisatie is. Naargelang die maturiteit kan de Executive partner de CIO beter begeleiden naar het creëren van een organisatie die waarde creëert voor het bedrijf. In dit verhaal is IT/ bedrijfsstrategie een belangrijk onderwerp: wat is het streefdoel van het bedrijf en welke vaardigheden (mensen en tools) zijn daarvoor nodig?"
Vragen zoals: waar zitten de gaps en hoe kan de IT-afdeling die gaps helpen invullen door het leveren van technische oplossingen? Hoe werk je samen met het bedrijf om tot een IT strategie te komen die geïntegreerd is met de bedrijfsstrategie? Hoe ga je de impact van de strategie meten? Hoe ga je de strategie implementeren? Hoe communiceer je een strategie aan de board, het executive committee en alle lagen daaronder? Een goede strategie helpt het IT-team om van een kostenplaats te evolueren naar een afdeling die waarde levert voor het bedrijf.
Kostenoptimalisatie
Elke CIO heeft te maken met jaarlijkse budgetdiscussies. In minder mature ondernemingen wordt IT dikwijls gezien als een kostenplaats. Naarmate een IT organisatie meer volwassen wordt, evolueert de geleverde dienst van een technisch gedefinieerde dienst tot een waarde creërende dienst. "Wij werken samen met CIO's en hun financiële controller om beter inzicht te krijgen in hun kostenstructuur en om hun kosten te vergelijken met gelijkaardige ondernemingen of instellingen", schetst De Muynck. "We werken ook samen met onze klanten om een kostenoptimisatie-programma samen te stellen. Het kosten beheer is een continu proces van contract en prijsbeheer, standaardisatie en optimalisatie van IT en bedrijfsprocessen. Door het kostenbeheer goed aan te pakken creëren CIO's transparantie en als dusdanig meer vertrouwen bij de rest van het bedrijf."
De CIO's die wel een ‘seat at the table’ hebben, moeten continu verder werken voor die erkenning, en zij moeten proberen om deelverantwoordelijkheid te krijgen voor de bedrijfsresultaten. “Dus het resultaat van een digitaal programma, bijvoorbeeld met artificiële intelligentie, moet je kunnen meten zodat je krediet krijgt voor de nieuwe inkomsten en de dingen die gebeuren door het werk dat je doet.”
Dat is niet zo makkelijk, weet De Muynck. Je levert ergens een oplossing met AI die impact heeft, maar dat zit dan in de business. "Het is dus cruciaal dat de CIO kan meten wat de toegevoegde waarde is van zijn werk, zodat ze hun ‘seat at the table’ behouden en eventueel later een bredere rol kunnen gaan spelen.”
AI aan bod
Een van die technologieën die dit jaar uiteraard weer aan bod komen op het Symposium is AI, benadrukt De Muynck. “Bij mijn klanten is iedereen er echt mee bezig. Maar het is heel moeilijk om senior executives een duidelijk standpunt te laten nemen over wat eigenlijk hun ambitie is rond artificiële intelligentie. Ondanks het feit dat iedereen bezig is met AI en GenAI zien wij in ons dagelijks werk nog geen grote veranderingen. Dat hadden we ook niet verwacht, het duurt even voor bedrijven de opportuniteiten kunnen opschalen en een zichtbare impact hebben op bedrijfsresultaten. Ik denk wel dat mensen beseffen dat de technische evolutie razendsnel gaat en ze zich niet kunnen permitteren om niets te doen."
In het hele verhaal rond AI en GenAI is een belangrijk punt dat vaak naar voren komt de vraag hoe goed je datakwaliteit moet zijn om goede artificiële intelligentie te kunnen draaien. De Muynck: "Wij geloven niet dat die data perfect moet zijn, maar de data goed genoeg moet zijn om betrouwbare resultaten te verkrijgen.”
Symposium
“Tijdens het ITSymposium proberen we echt om de CIO's even uit hun dagelijkse sleur te halen", vervolgt De Muynck. "Ze kunnen kijken wat ze moeten doen om hun positie en rol te verstevigen, en het bedrijf waar ze werken vooruit te brengen. De technologische kant komt natuurlijk ook ter sprake in verschillende sessies tijdens het Symposium."
Gedurende het ITSymposium zullen digitale maturiteit en de relatie tot de winstgevendheid van een onderneming naar voren komen. “We hebben nieuwe research gedaan die aantoont dat er een correlatie is tussen bedrijven met een volwassen data- en analytics team en hogere winstgevendheid", schetst De Muynck. "Dat is een sterk overtuigend argument om aan je maturiteit te werken binnen het analytics team en over heel IT."
De Muynck stelt dat zij zelf ook CIO geweest is, en eigenlijk nooit tijd om naar het Symposium te gaan. "Maar toen ik er eenmaal was, merkte ik hoeveel goede informatie er was, en hoeveel goede sprekers. Niet altijd technologisch, maar juist sprekers die een stap terug doen en nadenken over de problemen in de wereld. En het is geweldig om contacten te leggen. Ik denk dat het goed is voor de mentale gezondheid van CIO's om even die break te nemen, al is het maar voor twee dagen. Het biedt de gelegenheid om nieuwe dingen te leren en andere mensen te ontmoeten.”