Martijn Kregting - 04 november 2024

Hans Verschoore, Accenture: ‘Observability is een must voor goed inzicht in je IT’

Monitoring en observability lijken vergelijkbare begrippen, maar er zit verschil tussen. Waar monitoring vooral helpt om vooraf gedefinieerde problemen met prestaties van toepassingen in beeld te brengen, biedt observability inzichten in problemen met prestaties die je als IT-team niet vooraf had kunnen bedenken. Zeker in een steeds complexere multi-cloud omgeving kan een observability-platform van Dynatrace op het juiste moment de juiste handvatten bieden en zo leiden tot kostenbesparingen, meer efficiënte systemen en meer ruimte voor innovatie. Reden voor de mondiaal actieve system integrator Accenture om op strategisch niveau met Dynatrace samen te werken, vertelt Hans Verschoore, partner cloud voor Private Cloud en Emerging Platforms & EMEA bij Accenture.

Hans Verschoore, Accenture: ‘Observability is een must voor goed inzicht in je IT’ image

“We helpen klanten om in deze multicloud-wereld waarde te creëren op basis van technologie”, begint Verschoore. “Voor Accenture omvat cloud daarbij een breed spectrum: publieke cloud, private clouds, de eigen datacenters van klanten, soevereine cloud-omgevingen, edge-omgevingen, 5G, software defined netwerken (SDN). Onze focus ligt op het ondersteunen van business transformatie met technologie. Het gaat dus nooit om het inzetten van technologie omwille van de technologie, maar om hoe we de beste technologie op het juiste moment kunnen inzetten.”

Om het nut van observability-platforms te duiden, schetst Verschoore eerst een breder beeld van de drastische veranderingen die de afgelopen jaren ook de inzet van IT hebben beïnvloed. Zaken zoals de coronacrisis, de energiecrisis, geopolitieke verschuivingen, sterk gestegen inflatie hebben er namelijk voor gezorgd dat bedrijven heel anders met hun business om moeten gaan.

“Kijk je bijvoorbeeld naar kostenbesparingen, dan voldoet de kaasschaafmethode niet meer. Een klein beetje optimaliseren werkt niet meer. De CEO, CIO, CFO, COO, ze moeten werken aan een total enterprise re-invention: door gebruik te maken van onder meer technologie tot een hele nieuwe manier komen om je business te doen.”

Total enterprise re-invention

Zo is gen AI een technologie die op veel vlakken een total enterprise re-invention kan faciliteren, schetst Verschoore. In sommige gevallen leidt dat er zelfs toe dat je je nog kunt afvragen of bijvoorbeeld een grote bank tegenwoordig in plaats van een financieel dienstverlener met een IT-afdeling niet eerder een IT-bedrijf is dat een focus heeft op financiële diensten.

“Wij hebben een Europese bank onder onze klanten die deze kant uit gegroeid is. IT vormt hier een dusdanige basis onder alle diensten, dat IT zelf een kernactiviteit geworden is. Hun ‘digital core’ is een combinatie van cloud-technologie, security, data en AI. Deze kern en de capaciteiten die het biedt, stelt hen in staat om innovatief en pro-actief in te spelen op alle veranderingen qua digitale dienstverlening, op nieuwe compliance-verplichtingen – denk aan DORA – maar ook op wat nog onbekend is. En tegelijkertijd kunnen zij dit doen tegen significant lagere kosten: meer doen met minder, dat is waar het hier om gaat.”

Dit betekent niet dat je al je oude, bestaande technologie overboord moet gooien, benadrukt Verschoore. Als je mainframe gewoon doet wat het moet doen tegen lage kosten, waarom zou je het dan vervangen door iets waarvan je niet zeker weet hoe lang het duurt om het uit te rollen en tegen welke investeringen? “En als je dan toch, zoals wij bij bovengenoemde Europese bank gedaan hebben, een nieuw en moderner platform wil neerzetten, dan nog kun je delen van wat nog goed draait behouden – denk aan de COBOL code, waarop het mainframe draait, waar jarenlang aan is gesleuteld en geoptimaliseerd, maar dan in een nieuwere omgeving. Je moet niet veranderen om het veranderen.”

Observability fundamentele noodzaak

Bij het uitrollen van zo’n nieuwe digitale kern voor een organisatie is observability zoals bijvoorbeeld Dynatrace dat biedt, een fundamentele noodzaak. Alleen als je inzicht hebt in hoe je IT-landschap in elkaar zit en functioneert, kun je er optimaal gebruik van maken en wanneer nodig aanpassen, weet Verschoore. “Observeren geeft inzicht, het is meer dan alleen kijken. Observeren genereert data, met AI - gen AI, causale AI en predictive AI - genereer je de inzichten op basis waarvan je actie kunt ondernemen. Dat is niet alleen een technische benadering: met deze inzichten kun je ook kijken naar het optimaliseren van business processen.”

Observability kan daarnaast ervoor zorgen dat fouten die toch zullen plaatsvinden, zo snel mogelijk gezien en aangepakt worden. Verschoore: “Alles vooraf op goede wijze ontwerpen zonder fouten, dat is een realiteit die je alleen in een marketingbrochure ziet. Technologie is niet perfect, ontwikkelaars maken fouten. Testen is belangrijk, maar ook dan kan het mis gaan. De vraag is niet alleen hoe je dat kunt beperken, maar vooral hoe je het opvangt. Het is geen ramp wanneer een digitale klant- of burgerervaring onderbroken wordt, zolang het maar snel opgevangen kan worden, zodat een transactie in welke vorm dan ook niet verloren gaat, of opnieuw moet plaatsvinden.”

Theorie versus praktijk

Veel IT-aanbieders stellen dat zij een single pane of glas bieden, een enkel dashboard voor eenvoudig gebruik, beheer et cetera van de onderliggende technologie. Dat kan op een deelgebied zoals security zijn, of – in theorie - overkoepelend voor alle technologie, zoals Dynatrace claimt. Praktisch gezien is het volgens Verschoore echter een uitdaging - tenzij je een digital native organisatie bent die de afgelopen jaren de volledige IT op eenduidige wijze kon opbouwen.

“De meeste bedrijven hebben de afgelopen decennia hun IT stukje bij beetje op- en uitgebouwd. Ook daar kun je een single pane of glass overheen leggen, maar daar is een kostenplaatje aan verbonden. En je moet altijd kijken naar die balans tussen kosten en baten. Geen observability om de observability, daar pleit ik voor: pragmatisch kijken waar er een goede business case is voor observability, waarbij kosten en opbrengst in een goede balans zijn.”

Bij elke business transformatie die je ondersteunt met technologie, moet je kijken naar die balans, naar de sweet spots waar je met een observability platform de meeste verandering teweeg kunt brengen tegen de juiste kosten. Verschoore hierover: “Waarom zou je gaan observeren bij IT-segmenten die al jaren stabiel draaien? En dat zal voor een digital native organisatie, waar elk uur veranderingen aan de IT worden doorgevoerd, ook weer heel anders zijn dan voor een sterk gereguleerde organisatie met een diverse omgeving zoals een bank. De business-dynamiek bepaalt mede de IT-dynamiek en daarmee de noodzaak voor inzichten via een observability-platform.”

Goede use cases

Goede use cases zijn er overigens ook dan genoeg. Verschoore geeft enkele voorbeelden:

  • In Italië moesten alle banken compliant worden met soevereine-cloud eisen en data requirement eisen specifiek voor de Italiaanse markt. Dat betekende dat zij alle datastromen in hun bedrijf in kaart moesten hebben en wie er toegang tot had. Zelfs de beste bedrijven kunnen dat niet realiseren in een paar weken. In samenwerking met Dynatrace heeft Accenture beide zaken voor een aantal banken in kaart gebracht. Het ging om een tijdelijke toepassing die de banken op dat moment inzicht gaf in alle datastromen, in hoe de security en de toegang tot al die data geregeld was. Een concrete use case waarbij observability op zeer korte termijn heel veel waarde bood.
  • In de UK heeft Accenture een mainframe core banking platform verplaatst naar een volledig nieuw, open systeem, terwijl de organisatie tegelijkertijd de digitale kanalen van deze bank ontwikkeld hebben. Tijdens dat omvangrijke traject is Dynatrace als observability-platform gebruikt om inzicht te krijgen hoe alle IT-elementen en business-processen met elkaar verweven waren. Zo kon Accenture bij elke release snel inzichtelijk krijgen of zaken niet op orde waren. Dit was een tijdelijke use case. Maar de bank in kwestie heeft besloten om de komende vijf jaar het platform van Dynatrace in te blijven zetten, aangezien er nog meer IT-gerelateerde transformaties aan komen.

Veelzijdige inzet

Verschoore onderstreept dat observability-platforms veelzijdig ingezet kunnen worden. “Investeringen zoals deze zijn voor een grote bank met honderden locaties beter te vertalen naar een return on investment. Voor een middelgrote onderneming, een lokale speler, is dat minder aan de orde. Maar ook voor hen kan bij een grote IT-vernieuwing het gebruik van een platform zoals dat van Dynatrace nodig maken, maar op kleinere schaal en zonder alle functionaliteiten op bijvoorbeeld AI-gebied. Hoe complexer de IT-omgeving en hoe groter de complexiteit van veranderingen hierin, des te groter de waarde van het inzetten van observability-platforms.”

Accenture en Dynatrace hebben inmiddels ook een veelzijdig partnership opgebouwd, stelt Verschoore tot slot. “Wereldwijd werken we met honderden partners samen, waarbij Dynatrace een belangrijke speler is op dit gebied. Zij hebben een state-of-the-art platform, iets dat partijen zoals IDC en Gartner bevestigen. Het is de combinatie van observability, data en AI die het tot een zeer innovatief platform maakt. En aangezien de complexiteit van IT en veranderingen in IT alleen maar gaat toenemen, zal het nut en de noodzaak van dergelijke platforms om inzichten te genereren waarop acties ondernomen kunnen worden, eveneens gaan toenemen.”

Bekijk ook dit interview met Hans Verschoore: Dynatrace en Accenture werken samen voor digitale transformatie.