“Nog meer slagkracht en innovatie binnen IT-infra”
Telindus heet sinds 17 oktober Proximus NXT Nederland. CEO Joris Leupen (foto) benadrukt dat de nieuwe naam zorgt voor meer herkenning, maar de focus op een veilige, betrouwbare en altijd beschikbare IT-infrastructuur blijft.
Telindus heeft een mooie geschiedenis die al in 1969 begon. Het bedrijf werd in België opgericht en trok in 1985 ook naar Nederland, waar het uitgroeide tot een succesvolle MSP. Sinds 2006 is het in handen van Proximus, dat toen nog Belgacom heette. In Nederland bleef de naam Telindus behouden. Tot nu.
Synergie en dichtbij de klant
Het werd tijd voor een nieuwe naam, blijkt uit het verhaal van CEO Joris Leupen. “Sinds de overname in 2006 hebben we altijd het doel gehad om synergie te creëren. De IT-bedrijven onder de Proximus Groep trekken sterk naar elkaar toe, waarbij elk een eigen specialisme heeft. Het is daarbij vanuit een marketinggedachte verstandiger om een aantal merken onder dezelfde vlag te laten opereren: Proximus NXT. Dit zorgt voor meer herkenning in de markt. De nieuwe naam staat voor expertise in next gen, oftewel de volgende generatie technologieën, en het weerspiegelt het nieuwe tijdperk van ecosystemen dat samen met klanten en partners wordt opgebouwd.”
Leupen merkt dat de naam heel goed resoneert. “Proximus is Latijn voor ‘nabijheid’, denk maar aan het Engelse woord ‘proximity’. Dat past bij ons, want wij staan graag dichtbij de klant. NXT (spreek uit als: ‘next’, red.) zegt iets over onze visie. We zijn erg toekomstgedreven. We helpen klanten – zowel MKB’s als grote ondernemingen – met de volgende stappen in de digitale transformatie. Maar de letters NXT gaan ook over hoe we hun medewerkers de kans bieden om de voordelen van digitalisering en de nieuwe manier van werken te benutten. Net als dat NXT gaat over het zetten van de volgende stap voor onze partners richting een open en duurzaam ecosysteem.”
Proactieve en strategische partnerships kenmerken de samenwerkingen die Proximus NXT Nederland aangaat. Het was dan ook niet meer dan logisch om klanten en partners voorafgaand aan de lancering te informeren over het nieuwe merk. Zij werden op verschillende manieren op de hoogte gebracht. “In eerste instantie hebben we de reacties van een aantal strategische klanten gepolst en om feedback gevraagd. Zij reageerden positief op onze naamsverandering. Vervolgens hebben we de kring uitgebreid naar alle klanten en partners, waarbij we zoveel mogelijk op locatie ons verhaal persoonlijk hebben toegelicht. Klanten en partners merken dat we nog dichter bij ze komen te staan en dat we beter kunnen inspelen op hun behoeftes.”
Vraag naar managed services
De dienstverlening van Proximus NXT Nederland blijft zich focussen op het specialisme IT-infrastructuur, met daarbinnen de pijlers cybersecurity, cloud, networking en automation. “Binnen die pijlers kunnen we nu makkelijker de diensten van de hele groep gebruiken of toegang bieden tot aanvullende pijlers binnen onze groep”, zegt Leupen. Hij geeft een voorbeeld: “In Nederland hebben we geen lokaal SOC (Security Operations Center, red.), maar vanuit België kunnen we dat nu makkelijker aanbieden.”
Binnen alle domeinen merkt Leupen een heel sterke vraag naar managed services. “Het is dé markt voor ons en we zullen dat met de hele groep blijven doorontwikkelen. Een klant moet bij ons IT-infrastructuur kunnen afnemen alsof het water uit de kraan is. Je moet het aan en uit kunnen zetten, tegen de kwaliteit die je wil. We leveren de diensten ‘as a service’, vanuit een centraal platform.”
De focus op managed services vraagt om een andere aanpak. “De benadering van je klanten wordt nog belangrijker. We werken hierbij niet klantgericht, maar klantgedreven. Dat is een groot verschil. Je denkt met klanten mee en komt met voorstellen op een moment dat ze er zelf nog niet eens over hadden nagedacht. Dat vraagt iets van onze medewerkers. Die moeten nog steeds technisch onderlegd zijn, maar ze moeten die proactieve klantbenadering ook in de vingers hebben. Daar kijken we naar als we nieuwe mensen aannemen en uiteraard trainen we er ook nadrukkelijk op. We stemmen de hele organisatie erop af.”
In dat licht is de Net Promoter Score (NPS) een belangrijke maatstaf voor het bedrijf, geeft Leupen aan. Voor een zo hoog mogelijke score is een goede balans nodig. “Het is belangrijk om goed te zijn in wat je doet. Daarvoor moet je het dienstenportfolio niet te breed maken. Maar tegelijkertijd willen klanten één plek waar ze dingen neer kunnen leggen en niet meerdere partijen die mogelijk naar elkaar wijzen. We kiezen daarom voor een hechte samenwerking binnen ons ecosysteem met zusterbedrijven, vendoren en partners.”
Digitale ambities
Ook onder de nieuwe naam begeleidt Proximus NXT klanten bij hun digitale transitie. Hoe zorgt het bedrijf ervoor dat klanten een veilige, altijd beschikbare verbinding tussen zijn gebruikers en applicaties hebben en behouden? Leupen: “Bedrijven willen graag, maar weten niet altijd hoe en wat de juiste stappen zijn. Zeker als je kijkt naar hoe rap technologische ontwikkelingen elkaar opvolgen. Het is voor organisaties soms moeilijk bij te houden. Onze werkwijze is daar goed op afgestemd. Samen met onze klanten bepalen we eerst hun doelen. We brengen in kaart hoe hun organisatie er nu uitziet en welke stappen ze moeten nemen om hun digitale ambities te halen. Daaruit volgt een advies en uiteindelijk ook een roadmap, waarbij we oog hebben voor de laatste technologische innovaties. Denk aan sovereign cloud of post-quantum safe encryptie. Vervolgens gaan we aan de slag, waarna we ook na de implementatie zorg blijven dragen voor de IT.”
Focus op duurzaamheid
Het bedrijf houdt ook zijn focus op duurzaamheid. “Dat is en blijft een heel belangrijk thema voor ons. Als middelgrote IT-speler en onderdeel van het Proximus NXT ecosysteem nemen we onze verantwoordelijkheid op het gebied van duurzaamheid. Daarom is het onze ambitie om de duurzaamste IT-leverancier van Nederland te zijn. We zijn er trots op dat we volledig klimaatneutraal zijn en stimuleren onze klanten op meerdere manieren om met Green IT aan de slag te gaan. Ons ecosysteem waar we onder vallen heeft diezelfde focus. Als het kan, doen we zaken onder één paraplu, maar we hebben op dit gebied ook allemaal onze eigen specialismes, waardoor we van elkaar kunnen profiteren. Onze klanten worden op deze manier door een sterk ecosysteem ondersteund in het behalen van hun doelen.”