Koen Van Beneden: ook de printer behoeft aandacht
De printer mag wel wat meer aandacht krijgen, vindt Koen Van Beneden, managing director HP Benelux. “Uiteraard vanwege beveiliging, maar ook hoe wij AI inzetten om het afdrukken intuïtiever maken. Er gebeurt veel op dit vlak.”
Niet alleen op print speelt AI een steeds belangrijker rol. Maar ook op het gebied van de PC hardware, digitalisering bij organisaties en zeker de werkbeleving van werknemers. In gesprek met Koen Van Beneden, Managing Director HP Benelux.
Intuïtief printen
Misschien wel bewust begint Van Beneden bij het AI-thema over printing. Volgens de HP-Benelux directeur zien veel CIO’s de printer over het hoofd. “Niet de juiste aandacht geven, leidt er toe dat de printer een ongewenst toegangspunt wordt tot een bedrijfsnetwerk. Een ander aandachtspunt is de printexperience. De toegevoegde waarde van printing is groot, vooral als het printen intuïtief verloopt. En daar zal AI de printer zelf een stuk slimmer maken”.
Hij komt met een voorbeeld hoe HP kunstmatige intelligentie inzet om te zorgen dat die Excel-sheet die je afdrukt niet over zes pagina's verspreid uit de printer komt. “Maar dat het apparaat begrijpt wat je wou doen en je daar ook bij gaat helpen. Ook het combineren van documenten met data en afbeeldingen of het uitprinten van een internetpagina zal veel eenvoudiger worden.”
Daarnaast sluiten printers qua hardware en management steeds beter aan bij de doelstellingen van organisaties op het gebied van efficiency, duurzaamheid en de hybride werkplek. Meer hergebruikt plastic, een doelmatiger inktgebruik, lager energieverbruik en een meer gepersonaliseerd portfolio voor zowel op kantoor als in het thuiskantoor.
AI-PC’s
Daarmee is het gesprek gekomen op de toepassing van kunstmatige intelligentie om werk aangenamer en efficiënter te kunnen doen. Taken die je sneller en efficiënter kunt doen, zodat je tijd hebt voor de dingen waarvoor je eigenlijk gekozen hebt voor jouw functie of bedrijf. Tijdens het Canalys Forum in Berlijn is veel gesproken over devices die de migratie naar Windows 11 aankunnen en op Copilot kunnen draaien of alle LLM’s aankunnen. Dat is niet per se een keuze, maar een must.
“Als jij als werkgever niet mee bent in veilige AI-oplossingen, dan stoppen medewerkers company data gewoon in bijvoorbeeld de publieke ChatGPT. Dit is een enorm risico voor werkgevers tegenwoordig”, stelt Van Beneden. “Ik denk dat je als bedrijf hier onmiddellijk mee aan de slag moet gaan. En dat wil niet zeggen dat morgen al jouw processen AI-enabled moeten zijn. Dat wil wel zeggen dat je zorgt dat zoveel mogelijk mensen binnen jouw bedrijf gaan leren over wat het kan, het te gebruiken en gezamenlijk die, ook private, AI-modellen te ontwikkelen.
Binnen HP krijgt AI voor de medewerkers in elk geval alle aandacht: “Wij hebben de eerste pilots al achter de rug en zorgen ervoor dat al onze werknemers opgeleid worden om AI generiek, maar ook binnen hun specifieke rollen te kunnen inzetten. Tegelijkertijd leren we voortdurend. Dit gebeurt niet van de een op de andere dag. Ik ben er van overtuigd dat als je als organisatie deze AI-golf mist, je echt een achterstand oploopt en je jaren bezig bent de achterstand in te lopen op concurrenten die AI wel omarmen.”
Ook partners trainen
Van Beneden benadrukt dat ook in het AI-tijdperk de inzet van HP’s channel partners onverminderd belangrijk is: “Wij hebben niet de handjes en de voetjes en ook niet de ambitie om dat allemaal zelf te gaan doen. Juist met AI gaan bedrijven een nieuwe weg inslaan, en heb je partners nodig die de klant en hun technologische ecosysteem door en door kennen. Die ook kunnen inspringen op het moment dat er iets verkeerd zou gaan en meedenken met nieuwe mogelijkheden die AI biedt. Dat samenwerken met partners is de kern van HP en daar wijken we niet vanaf in de toekomst.”
HP Amplify AI
Dat betekent dat HP niet alleen zijn eigen medewerkers traint en stimuleert om met AI om te gaan, maar ook de partners traint onder meer met de introductie van HP Amplify AI. Een programma dat per partner kan worden afgestemd om de partners te helpen de kansen van AI te benutten. Met trainingen, certificeringen en tools waarmee richting wordt gegeven om klanten zo goed mogelijk te helpen.
De toekomst van werk
De AI-ontwikkelingen kunnen niet los worden gezien van het andere grote thema: de toekomst van werk. “Jaren geleden spraken we vanuit HP over de Office of The Future, dat werd vervolgens Hybride Werken en nu hebben we het eigenlijk meer over the Future of Work waarin steeds meer de werkbeleving van werknemers centraal staat. Work en life lopen door elkaar heen. De relatie van werknemers met hun werk staat onder druk. Ik denk dat AI het werk zelf een stuk interessanter en leuker zal maken. De dingen doen die je wilt doen, die je energie geven, tijd voor lunch, en tijd om echt met elkaar te connecten”.
Of die connectie op kantoor is of online, is een volgend vraagstuk voor veel bedrijven. Wel of niet verplichten om naar kantoor te komen, wat is voor HP de strategie? “HP heeft zijn medewerkers altijd al behoorlijk vrij gelaten in waar zij willen werken: thuis, op kantoor of een ‘office hub’, al voor de pandemie. Toch zag je dat veel collega’s vier of vijf dagen naar kantoor kwamen. Dat is nu volledig anders. Wij verplichten geen kantoorbezoek, maar over het algemeen genomen vragen we de teams om toch twee a drie dagen op kantoor te zijn. We merken ook dat dit de voorkeur heeft van de collega’s zelf.”
Moderne apparatuur
Veel werkgevers zoeken daar nog naar het juiste recept. Hoe breng je mensen samen en laat je hen toch volledig zelfstandig kiezen waar ze werken? En vooral hoe zorg je dat collega’s die thuis werken, wel volledig betrokken en kwalitatief kunnen samenwerken?
“Dan heb je het heel simpel gesteld over goed geluid een goed beeld. Videoconferencing is in het huidige werk een standaard onderdeel. Als ik zie hoeveel organisaties de kwaliteit van de audio en video niet voor elkaar hebben, dan is daar heel veel winst te halen. Als werknemer ben je comfortabel en senang als je goed in beeld bent. Je kunt een persoonlijker connectie maken, ook in vergaderruimtes als je een slimme camera hebt die inzoomt, uitzoomt, de spreker kan volgen. Vergelijk het met het camerawerk in een talkshow.”
Uiteraard wijst Van Beneden in dit kader ook naar de apparatuur van Poly (sinds november 2022 onderdeel van HP) die juist hier op inspeelt. “Ons portfolio, met daarin dus de Poly peripherals en videosystemen, aangevuld met de belangrijke management tools en services, maakt een optimale online of hybride samenwerking mogelijk. Ook voor partners is dit een domein waar echt nog heel veel klanten beter kunnen worden geholpen”
Ook de AI-PC, waarvan er in 2024 veel zijn geïntroduceerd, speelt een grote rol bij het samenwerken: “Met een PC van pakweg vijf jaar geleden was het een stuk minder intuïtief, aangenaam, en kwalitatief om een meeting te hebben. Denk aan lichtomstandigheden, audio-omstandigheden enzovoort. En hoewel veel mensen al gebruik maken van AI, zal de echte AI-ontwikkeling alleen maar toenemen, zeker op het moment dat meer PC’s de AI-NPU (Neural Processing Unit, red.) hebben. Daarnaast zijn ook de meeting room solutions steeds vaker voorzien van AI-toepassingen. Systemen die sneller en slimmer inspelen op wat er in een vergadering gebeurt, wie spreekt, alles gericht op meer intuïtie. ”
Hij wijst ook op het project Starline dat samen met Google wordt ontwikkeld. Deze technologie gebruikt geavanceerde AI, 3D-beelden en state-of-the-art hardware om een unieke, levensechte interactie te creëren die aanvoelt alsof je in dezelfde ruimte bent, zelfs als je duizenden kilometers van elkaar verwijderd bent.
Servcies en Solutions
Uitgangspunt is dat HP goed en tevens veilig werken mogelijk maakt. Op het gebied van security met HP’s Wolf Security, een uitgebreide beveiligingsoplossing die is ontworpen om eindpunten, zoals pc's en printers, te beschermen tegen cyberaanvallen. En qua continuïteit en productiviteit zet HP in op proactive insights om eventuele problemen voor te zijn.
“In de kern streven we als HP ernaar om niet alleen qua hardware, maar ook qua services en dienstverlening samen met partners de beste beleving te realiseren. Dit komt ook samen in het HP Workplace Experience Platform. Een platform waarin data over de producten en het gebruik wordt verzameld, waarmee alle technologie kan worden gemanaged en geoptimaliseerd en waarmee de gebruiker centraal staat.
In een nieuwe AI-wereld, met nog meer digitale kansen, met een nog meer gepersonaliseerde benadering is het aan HP om samen met partners bedrijven en IT-managers in staat te stellen om het hele IT-landschap te monitoren en proactief te onderhouden. En de mensen de technologie te bieden voor een optimale werkbeleving, altijd en overal.”
Door: Teus Molenaar en Witold Kepinski