De Volksbank traint haar klanten in het herkennen van online oplichters
De Volksbank (SNS, ASN Bank en RegioBank) helpt haar particuliere klanten hun cyberweerbaarheid te vergroten met de online training ‘Veilig Bankieren – Herken Jij de Oplichter?’. In de filmische training ervaren klanten hoe zij benaderd worden door oplichters. In de training volg je als deelnemer het perspectief van verschillende filmpersonages. De interactieve keuzes in ieder scenario bepalen of het personage de crimineel weet af te weren. Deze trainingsopzet maakt de klantervaring persoonlijk en brengt de werkelijkheid dichtbij door de zelfgemaakte keuzes.
Op 3 juni hadden de klanten van SNS de primeur; de training is vanaf die datum terug te vinden achter de login van de Mijn-omgeving van SNS klanten. Kort daarna komt de training ook beschikbaar voor klanten van ASN Bank en RegioBank.
De klant als sterkste schakel in de veiligheidsketen
“Cybercriminaliteit is dagelijkse praktijk geworden”, zegt Sanne van Denderen, manager Veilig Bankieren van de Volksbank. “Je struikelt ondertussen over nep sms’jes en nepmailtjes en het is steeds lastiger om écht van nep te onderscheiden. Maar criminelen gebruiken vaak dezelfde trucjes om mensen te misleiden. In deze interactieve realistische training kunnen klanten persoonlijk in een veilige omgeving ervaren hoe criminelen te werk gaan en oefenen met manieren waarop je dan kunt reageren. We hopen dat klanten dat net zo gaaf vinden als wijzelf. Met deze training verhogen we de weerbaarheid én versterken we de rol van onze klant als sterke schakel bij de bestrijding van cybercriminaliteit. ”
Voor de interne security awareness trainingen van het eigen personeel werkt de Volksbank al geruime tijd samen met Awareways, een specialist met expertise op het gebied van informatiebewustzijn en organisatiecultuur. De educatieve programma’s weten vanuit de vakgebieden psychologie & gedragswetenschap, gamification en communicatie de awareness te verhogen en effectieve, meetbare gedragsverandering te faciliteren.
“Het is een zeer positieve ontwikkeling dat de Volksbank deze maatschappelijke verantwoordelijkheid écht op zich neemt”, zegt Geertje Veenbergen, directeur van Awareways. “We zijn trots dat we daaraan mogen bijdragen. De bank neemt het voortouw om ook haar klanten bewust te maken van de kwetsbaarheid en waarde van informatie. Door hen op interactieve en persoonlijke wijze te leren om dagelijkse beveiligingsrisico’s te (her)kennen, én daar op de juiste manier mee om te gaan.”
Over de training: ‘Veilig Bankieren – herken jij de oplichter?’
De training ‘Veilig Bankieren’ is een samenwerking tussen De Volksbank en security awareness-partner Awareways. Dankzij de gamification voelt de training levensecht en omdat klanten direct terugkoppeling krijgen op de door hen gekozen acties, leren ze spelenderwijs fraude en oplichting herkennen.
In 20 minuten probeert de klant te voorkomen dat een cybercrimineel mensen geld afhandig maakt door Hulpvraagoplichting via WhatsApp, internetoplichting via verkoopplatforms, phishing en telefonische oplichting (ofwel spoofing). Ook leren ze hoe cybercriminelen geldezels ronselen en welke gevolgen dat heeft. De levensechte nabootsing van de fraudes helpt klanten de slinkse praktijken van criminelen en andere oplichters tijdig te herkennen en leert hen hoe te handelen wanneer zij er zelf mee in aanraking komen.