Redactie - 19 augustus 2014

'Regie in IT bedrijven schiet tekort'

IT- en Telecom bedrijven zijn zwak in het organiseren van de ontwikkeling van nieuwe diensten en producten. Zij voeren geen strakke regie, delen teveel verantwoordelijkheden, betrekken er te weinig belanghebbenden bij, zoals marketing en klanten. Zij  laten nogal eens in het midden wat een dienst nu precies wel en niet is. 

Dat blijkt uit een onderzoek dat Conceptsales, itSMF en AME Research in mei hebben verricht naar de dienstontwikkeling bij 103 IT- en Telecombedrijven die bijna de helft van de markt vertegenwoordigen. De resultaten ervan zijn nu bekend en het rapport erover kan hier gratis worden gedownload via de site van Conceptsales. 

Masterclass
In aansluiting daarop organiseert Conceptsales voor medewerkers van alle IT- en Telecombedrijven in Nederland op donderdag 18 september 2014 vanaf 15:00 uur een masterclass: “Hoe creëer je een winstgevend dienstaanbod naar de markt?” Deze masterclass vindt plaats op het kantoor van Conceptsales, Leusderend 20 in Leusden. Belangstellenden kunnen zich daarop hier gratis inschrijven.  Er hebben zich al 41 deelnemers aangemeld.

Rapport
AME Research schreef over het onderzoek en het proces van innovatie van IT diensten een rapport dat hier verkrijgbaar is en tegelijkertijd recht geeft op een jaarabonnement op alle analyses en rapporten in het komende jaar.

Uit de resultaten van de enquête blijkt dat de leiding en de communicatie bij innovatie van diensten tekort schiet. Soms is er ook geen go-to-market strategie. Het resultaat van de inspanning om te vernieuwen valt daardoor te vaak tegen.  Ook ontbreekt geld. Te vaak wordt erop gewacht dat de klant om vernieuwingen vraagt en dat is geen offensieve innovatie strategie. Bedrijven hebben zelden één manager die de regie voert over het portfoliomanagement en zien de te lange doorlooptijd van nieuwe diensten als het grootste knelpunt. Wellicht komt het mede daardoor dat de groei van IT diensten in Nederland nog steeds achterblijft bij de economische groei. Andriaan Meij (foto) van AME research meldt: "Deze analyse plaatst het onderwerp in de context van de korte termijn trends in de economie en de IT sector. Mijn indruk is dat de ontwikkeling van vernieuwende software en vernieuwende IT diensten vooral succesvol is wanneer die toegespitst wordt op verlaging van arbeidskosten en dus verbetering van de productiviteit. Dat komt omdat arbeidskosten nog steeds veruit de grootste kostenpost in organisaties zijn. Uit de enquete blijkt dat teveel IT bedrijven het proces van de ontwikkeling van nieuwe IT diensten onvoldoende onder de knie hebben en onder meer te weinig proactief actie ondernemen."

De ontwikkeling van nieuwe producten en diensten staat sterk in de aandacht nu in 2014 de omzet van ICT diensten wereldwijd weer met 3,9% toeneemt volgens het Europese Information Technology Observatory (EITO), maar de Nederlandse ICT sector daar met een groei van 2,1% volgens Nederland  ICT bij achterblijft. Nederland ICT verwacht dat de IT dienstensector in Nederland in 2014 slechts met 0,6% groeit.

Redactie

 

Axians 12/11/2024 t/m 26/11/2024 BN+BW