Aruba Networks: lancering Apple Watch is nieuwe uitdaging voor CIO's
De lancering van de Apple Watch luidt volgens Aruba Networks de transformatie in van BYOD naar BYOX. Hoe houden bedrijven de controle als 'wearables' zoals horloges steeds meer gebruikt worden op de werkplek?
De verwachte populariteit van de Apple Watch werpt interessante uitdagingen op voor CIO's en IT-managers, vindt Aruba Networks. De Apple Watch is volgens het softwarebedrijf slechts de voorbode van een verwachte 'tsunami' aan slimme BYOD-apparaten en Internet-of-Things wearables in bedrijfsomgevingen. Dit veroorzaakt potentieel nieuwe risico's voor de privacy en beveiliging van bedrijfsgegevens.
Volgens Aruba zijn de eerste wearables privé en is het zeer waarschijnlijk dat de eerste Apple Watches op de werkplek persoonlijke eigendommen zijn. Toch verwacht Aruba Networks dat interactie mogelijk is tussen deze apparaten en bedrijfsnetwerken, denk aan onder meer toegang tot systemen, downloaden van gegevens en opslaan van bedrijfsgegevens.
Mobiliteit is daarbij een vereiste. Uit onderzoek van Aruba Networks blijkt dat de nieuwe generatie werknemers mobiliteit op de werkplek beschouwt als een voldongen feit. Besluiten om apparaten als de Apple Watch op de werkplek te verbieden, zullen niet populair en weinig effectief zijn. Het aantal wearables zal hoe dan ook toenemen; CIO’s moeten in het achterhoofd houden dat er andere Internet-of-Things gebaseerde apparaten komen, bijvoorbeeld wearables die worden geïntegreerd in de kleding van werknemers of zelfs in kantineapparatuur. We moeten de afkorting BYOD vervangen door BYOX, waarbij de X staat voor 'bijna alles', zo waarschuwt Aruba Networks.