Data governance zit in het hart van datamanagement
De digitale transformatie, waarbij het internet bedrijven inspireert tot het creëren van fundamenteel andere business modellen, raakt elke industrie en dat brengt veel kansen met zich mee. Maar wat is de rol van data in deze transitie? En hoe doen bestaande bedrijven dat? Tijdens het MDM-klantevenement van Stibo Systems, eerder dit jaar in Berlijn, blijkt dat het definiëren van rollen net zo belangrijk is als het definiëren van gegevens.
Uber, AirBnB, Alibaba: ze hebben zelf geen auto’s, appartementen of producten, maar ze bouwen hun business op basis van particulieren die verhuren en verkopen. Het zijn bedrijven die laten zien dat het internet niet zomaar een extra kanaal is, maar organisaties kan aanzetten tot een ander business model. Dat geldt niet alleen voor opkomende bedrijven zonder legacy, maar ook oude bedrijven.
Meer omzet door digitaal transformeren
“’Er is geen enkele industrie die niet geraakt wordt door de digitale transformatie’, aldus Andrew McAfee, professor aan MIT. Andere cijfers laten zien dat de digitale transformatie kansen brengt die bedrijven succesvol en winstgevend maken. In de Europese Unie alleen al wordt tegen 2025 1,25 triljoen euro meer omgezet door de digitale transformatie”, aldus Mikael Lyngsø, ceo van Stibo Systems tijdens het klantevenement 30 september tot en met 1 oktober in Berlijn.
De meeste bedrijven zien het nut van een digitale transformatie (bijvoorbeeld om een betere klantervaring te bieden of om kosten te verminderen), maar hoe belangrijk is de rol van data in de digitale transformatie? Stibo Systems deed onderzoek naar deze vraag en zag dat datakwaliteit een belangrijk uitdaging is voor bedrijven, net als het vinden van de juiste gegevens en consistentie hierin.
Mensen en processen
Volgens John Radcliffe, eveneens keynotespreker tijdens het Stibo Systems event, ligt het probleem niet zozeer aan de beschikbare data (die is er in overvloede) of aan de technologie (die juist helpt om data te managen). Het ligt aan de mensen en aan de processen die ze ontwikkelen. “In het hart van datamanagement ligt data governance: wie is verantwoordelijk? En wie heeft welke rol in de processen?”
“Het verkopen van master data management in de organisatie is moeilijk”, vertelt Radcliffe, “want managers vinden het saai. Je moet dus de vraag beantwoorden: ‘What’s in it for me?’ Vervolgens moet de waarde van MDM naar voren komen in de business metrics. Met andere woorden: wat levert het op? Pas als je de verantwoordelijkheid hebt belegd, kun je data gaan inzetten om digitaal te transformeren.”
Klanten hebben focus op processen
Bijna alle klanten die spreken op het evenement van Stibo Systems gaan in op het beheren van processen en het toewijzen van rollen. Bijvoorbeeld Husqvarna die besloot om business verantwoordelijk te maken, maar altijd afstemming te zoeken met de IT-afdeling. Daar komt bij dat ook degene moet worden aangewezen die daadwerkelijk aan de slag gaat als er bijvoorbeeld iets misgaat omtrent het MDM-systeem, zodat continu gewerkt wordt aan de master data.
Of neem b2b-distributeur Manutan die een aparte MDM-afdeling oprichtte om het programma in goede banen te leiden. Marc Gillot, verantwoordelijk voor de betreffende afdeling, vertelt: “De beslissing om met MDM aan de slag te gaan, moet vanuit het topmanagement komen. Daarvoor is het cruciaal dat je van je dataprogramma een businesspropositie maakt: wat levert het de organisatie op?”
Innovatie vergroten met data
Het warenhuis John Lewis ziet hun data als een manier om digitale innovatie te vergroten. Dave Suddock, Head of Buying & Brand Operations bij John Lewis, vertelt: “Data moet omgezet worden in overtuigende content om mee te kunnen groeien met de wensen van onze klanten. Daarom moeten we continu in ons achterhoofd houden: waarom produceren we deze content? En voor wie doen we dat? Vervolgens moet het georganiseerd en geautomatiseerd worden om de volume en snelheid aan te kunnen.”
Met andere woorden: wil je mee in de digitale economie, dan moeten de processen en rollen helder zijn. Pas dan kan de stap gemaakt worden naar een volwaardige MDM-praktijk, waarin processen worden geautomatiseerd en datakwaliteit continu wordt verbeterd. Radcliffe: “De digitale economie zal je raken, geen twijfel mogelijk. Het is aan jou of je de digitale transformatie omarmt en je klanten met succes weet te bedienen met de juiste digitale producten en diensten. Of niet.”
Door: Anne van den Berg