Redactie - 16 februari 2018

Fri-Jado maakt kippengrill connected

Fri-Jado maakt kippengrill connected image

Vrijwel iedereen heeft wel eens een gegrilld kippetje uit één van de professionele grills van Fri-Jado gegeten. Bijvoorbeeld in een fast food restaurant of wanneer je een gegrilde kip in de supermarkt of een convenience store koopt. Dat zijn namelijk de belangrijkste afnemers van dit oer-Hollandse bedrijf dat wereldwijd actief is. Binnenkort levert Fri-Jado niet alleen de grill als stand-alone product, maar ook aanvullende diensten zoals recipe management en preventive maintenance. 

IoT is hot, maar de aansprekende businesscases zijn nog beperkt. Robert Berents, Product Development & Innovation Manager bij Fri-Jado vertelt. ‘Wij zijn ook nog niet erg ver, en dat komt doordat wij in een behoudende markt opereren. Onze klanten vragen zelf niet om vernieuwing als dat niet meteen iets oplevert. Maar wij zagen wel een kans om hen te helpen kosten te besparen’, steekt Berents van wal.

Onderhoud is duur door grote afstanden

Hij schetst de situatie bij veel van zijn klanten in de Verenigde Staten en Australië. ‘Het zijn allemaal grote retailers en convenience stores met veel vestigingen, maar vaak ook grote afstanden tussen de vestigingen. Wij leveren specifieke apparatuur die je niet zo maar door een lokaal bedrijf kunt laten onderhouden, daar moeten onderhoudsmonteurs in worden getraind. Eén monteur gaat daarom vaak meerdere winkels af. Het kost soms wel 1000 dollar per bezoek om iemand langs te sturen. Hoe efficiënter je het onderhoud van machines kunt plannen, hoe goedkoper het wordt.’

Recipe as a Service

Het punt is echter dat een kippengrill voor supermarkten geen core business is. Ze schenken er weinig aandacht aan, helemaal als het apparaat het gewoon goed doet. Er is eigenlijk maar één moment waarop het hoofdkantoor stilstaat bij de kippengrills en dat is wanneer de supermarkt een nieuw recept introduceert. Berents: ‘Kip wordt vaak geïnjecteerd met een vloeistof om ‘m een bepaalde smaak te geven. De nieuwe recepten en de bijbehorende werkinstructies worden op USB-sticks gezet en rondgestuurd. De supermarktmanager moet op de juiste dag de recepten vanaf de USB-stick uploaden naar de grill. Dat is een tijdrovend en foutgevoelig proces. En dus dachten wij: als wij onze grills voorzien van een internetverbinding, dan kan het hoofdkantoor de recepten in het hele land tegelijkertijd uploaden.’

Van preventief naar voorspellend onderhoud

Omdat het GSM-bereik in de meeste supermarkten slecht is, was de keus snel gemaakt om de grills te voorzien van WiFi. Fri-Jado wist ook: als wij onze grills connected maken, dan willen we die internetverbinding voor veel meer dingen kunnen inzetten. De meest voor de hand liggende is predictive maintenance. Berents: ‘Je moet echter een datahistorie hebben om te weten welke factoren voorspellend zijn voor een storing. Je kunt dus niet meteen al beginnen met voorspellen, maar dat is helemaal niet erg. Het voegt ook waarde toe als je direct acteert op de data die het apparaat genereert, bijvoorbeeld door het onderhoudsbedrijf details te geven over de storing zodat zij de juiste reserveonderdelen meenemen.’

Nieuw businessmodel

In de toekomst ziet hij verschillende diensten voor zich, en zelfs een heel nieuw businessmodel. ‘Ik kan me voorstellen dat wij op termijn geen grills meer verkopen, maar dat klanten ons afrekenen op basis van het aantal gegrillde kippen, net zoals al gebruikelijk is in de markt van kopieerapparaten. Maar laten we eerst de stap naar Machine as a Service maar gaan zetten.’ Dat is al ingewikkeld genoeg, want zoals gezegd zitten klanten eigenlijk helemaal niet te wachten op vernieuwing. Toch heeft Fri-Jado een grote klant bereid gevonden om erin te stappen. ‘Zij zien de businesscase en hebben gezegd: we gaan het proberen. We hebben nog geen financieel model hoe we elkaar gaan afrekenen, maar we hebben er wel vertrouwen in dat we beiden de vruchten gaan plukken.’

Businesscase over vier assen:

Operatie: Nieuwe recepten en gebruikshandleidingen kunnen vanaf één centrale plek eenvoudig worden gedistribueerd.

Asset management: Op basis van draaiuren, servicebezoeken en apparaatkenmerken zoals de leeftijd kan preventief onderhoud beter worden ingepland.

Reductie van servicekosten: De volgende stap is predictive maintenance: voorspellen wanneer iets kapot gaat en dit onderdeel op tijd vervangen.

Betrouwbaarheid: Dit alles leidt tot een hogere up-time en een lagere Total Cost of Ownership.

Axians 12/11/2024 t/m 26/11/2024 BN+BW