Een slimme stad biedt retailers nieuwe kansen
De Europese Commissie heeft recent een reeks best practices gepubliceerd die de detailhandel stimuleren en de vitaliteit van stadscentra bevorderen door deze aantrekkelijker te maken voor consumenten. Het creëren van een smart city is daarbij onontbeerlijk. “Een slimme stad biedt retailers nieuwe commerciële kansen en zorgt voor een verhoogde customer engagement, waarbij de online en offline wereld samenkomen”, zegt Spencer Hinzen, EMEA Director Business Development bij Ruckus Networks.
De Europese Commissie (EC) wil de detailhandel in Europa stimuleren en moderniseren. In een onlangs voor dit doel gepubliceerde gids staan praktische suggesties voor overheden om retailers te helpen technologische veranderingen te omarmen en zich voor te bereiden op de uitdagingen van de toekomst. Een van de doelstellingen is “de stadscentra aantrekkelijker te maken voor consumenten”, meldt de Commissie. De publicatie komt naast de lancering van het WiFi4EU-programma, waarmee de EC alle Nederlandse gemeenten de kans geeft aan de slag te gaan met het ontwikkelen van een smart city. Elke gemeente kan onder dit programma gebruikmaken van een subsidie van € 15.000,- voor de installatie van WiFi hotspots, om zo een start te maken met een smart city actieplan.
Klanten weer naar de stad halen
Deze steun voor de ontwikkeling van smart cities is voor retailers uitstekend nieuws, stelt Spencer Hinzen van Ruckus Networks. “Dankzij nieuwe technologieën worden winkeliers kostenefficiënter, kunnen ze het contact met de klant intensiveren en beter op de behoeften inspelen. De customer engagement neemt toe, de online en offline wereld komen samen en de interactiviteit met de klant krijgt een enorme boost. Consumenten die in de stad een aankoop doen, willen dezelfde ervaring als wanneer ze thuis online shoppen. Smart city WiFi netwerken zullen klanten weer naar de stad halen.”
Dankzij een goed functionerend WiFi-netwerk kan een smart city veel data verzamelen om zo extra inzichten te krijgen in bezoekers en klanten. Deze data kan worden ingezet voor bijvoorbeeld gerichte marketing- of reclamecampagnes, verbeterde dienstverlening en verhoging van de klantloyaliteit. Hinzen: “In combinatie met bluetooth beacons kun je bijvoorbeeld ook de interactiviteit verhogen. Wanneer bezoekers in een bepaalde zone in de winkel terechtkomen, kunnen ze een melding of promo op hun toestel zien. En als je dat verder ontwikkelt, is het mogelijk om op basis van een gebruikersprofiel een bepaalde boodschap op een van de schermen in de winkel weer te geven. Daardoor creëer je een unieke beleving voor de klant en dus voor een nieuwe beleving in stadscentra.”