IT-dienstverlener Magna Cura kijkt uit naar NETGEAR Insight Pro
‘Magna cura’ staat voor ‘met grote zorg’, en dat is precies wat directeur Leo den Hoedt en mede-eigenaar Ger de Wit sinds de oprichting van Magna Cura in 2001 voor ogen hebben. “Ons doel is om bedrijven in het MKB-segment volledig te ontzorgen op het gebied van de IT-infrastructuur”, zegt den Hoedt (video). Dat houdt in: het leveren van hardware en standaardsoftware, plus het implementeren, beheren en ondersteunen daarvan. Alles volledig vanuit één hand.
Den Hoedt kwam uit Barendrecht en De Wit uit Zwijndrecht. In het midden lag Rijsoord, een dorp dat deel uitmaakt van Ridderkerk. “Daar hebben we toen in 2001 een kantoorpand gehuurd”, blikt den Hoedt terug. “Die eerste paar jaar was onze spannendste tijd. We hadden alle twee al flink wat ervaring in de IT-wereld, maar daar zit je dan plotseling in een kantoor, met nog geen enkele klant.”
Het was ook nog eens in een, economisch gezien, moeilijke tijd. Maar uiteindelijk kwamen die klanten er toch. De eerste grote klapper was een bedrijf van 120 man dat ging verhuizen. “En alles op IT-gebied moest nieuw”, vertelt den Hoedt. “Dat betekende service voor 120 werkplekken met alles erop en eraan. Uiteindelijk hebben we dat hele project met zijn tweeën op ons genomen. Dat is super verlopen. We mochten gelijk voor drie dagen per week het beheer gaan doen, wat ertoe leidde dat we onze eerste medewerker konden aannemen. Zo zijn we geleidelijk gegroeid en kregen we de spin-off die we nodig hadden.”
Gestage doorgroei
Tegenwoordig is Magna Cura in het bezit van een professioneel ingericht eigen pand aan de Lierenstraat 21 te Ridderkerk en telt het 18 medewerkers. “We groeien gestaag door en dat moet ook”, meldt den Hoedt, “We moeten de juiste schaalgrootte houden. Je merkt dat alles per product complexer wordt. Er komen mogelijkheden bij en dan moet je meer schaalgrootte hebben. We zijn dan ook actief bezig om een grotere omvang te krijgen. Dat lukt uitstekend.”
NETGEAR-reseller
Als IT-dienstverlener is Magna Cura tevens reseller van zowel soft- als hardware. Qua software worden geen maatwerkapplicaties geleverd. “Wij doen veel met Office 365, met Skype en met SharePoint”, somt den Hoedt op. “Dat zijn de standaardapplicaties die wij leveren en die wij onder de IT- infrastructuur scharen. Daarin proberen wij een stuk standaardisatie aan te brengen. Wij kiezen heel duidelijk voor een beperkt aantal leveranciers, want er is een wildgroei aan mogelijkheden.”
Een voor Magna Cura belangrijke hardware-leverancier is NETGEAR, door den Hoedt omschreven als ‘een enthousiaste club met enthousiaste mensen’. “Ze zijn niet te groot en dat maakt dat je veel persoonlijke aandacht krijgt. Ze zijn direct benaderbaar, je kunt er snel mee schakelen en de producten zijn functioneel gezien uitstekend geschikt voor onze MKB-klant. Als reseller voor dat segment kun je er heel gezonde business mee draaien.”
Insight
Magna Cura doet de hele productrange van NETGEAR. Daartoe behoort sinds kort ook Insight. Dat is geen hardware maar een softwareproduct, dat je volgens den Hoedt het best kunt omschrijven als een cloud-managementoplossing voor al je NETGEAR-producten. Magna Cura was een van de ‘early adopters’ van dit managementpakket, dat zowel onderweg vanuit een mobiele app, als via een portal vanuit een centrale servicedesk kan worden aangestuurd.
Magna Cura is vanaf het begin betrokken geweest bij de ontwikkeling van Insight. Dat is enerzijds terug te voeren op de goede banden die het met NETGEAR al twaalf jaar heeft, maar anderzijds ziet den Hoedt een enorme groei ontstaan richting managed services. Dat was van zijn kant vooral de motivatie om er intensief in een vroeg stadium mee aan de slag te gaan. “We proberen ons hele portfolio aan producten en diensten om te zetten naar managed oplossingen en zo’n Insight-applicatie sluit daar perfect bij aan.”
Pluspunten
Er zijn wel meer oplossingen die zoiets doen, aldus den Hoedt. Alleen wat Insight bijzonder maakt, is dat NETGEAR ál zijn producten koppelt met die ene app. “Die integratie betekent dat we zowel de wireless access points, als de switches, als de storage-producten van NETGEAR nu centraal vanuit dat ene Insight-platform kunnen beheren. Bij andere leveranciers zie je veelal dat daar aparte oplossingen voor zijn, allemaal verschillende applicaties die los van elkaar staan.”
Een ander belangrijk pluspunt is dat NETGEAR, goed luisterend naar de feedback uit het MKB-segment waarin het opereert, er scherp voor waakt een kind met een waterhoofd te creëren. Den Hoedt: “Er zijn heel wat producten die zó zijn volgestopt met features, dat je bijna afgestudeerd moet zijn om het te kunnen gebruiken. NETGEAR houdt wat dat betreft de vinger aan de pols en zorgt dat er geen uitwassen ontstaan. Voor Insight geldt: alles wat erin moet zitten, zit erin, en dat is het!”
Vertrouwen
De zojuist geschetste feedback komt voor een belangrijk deel van resellers, zoals Magna Cura die bij de ontwikkeling van Insight nauw worden betrokken. Dat wij daarin gekend worden, vind ik heel belangrijk, zegt den Hoedt. “Weinig leveranciers doen dat. De meeste leveren gewoon een product, met af en toe een update, en daar moet je het dan maar mee doen. NETGEAR vraagt ons regelmatig welke aanpassingen wij van onze kant graag zien en welke we daarvan het belangrijkst vinden. Er wordt serieus naar geluisterd en daar spreekt veel vertrouwen uit.”
Insight Pro
Magna Cura heeft een centrale servicedesk ingericht met een portal waar alle klanten zijn ondergebracht . Bij Insight is dat, nu nog, alleen per klant in te richten. Daarom kijkt den Hoedt uit naar de Insight Pro-versie die voor later dit jaar op stapel staat. “Daarmee wordt het mogelijk om meerdere klanten binnen één portal te beheren. Dat is voor ons als reseller handig. Daarnaast is het wenselijk om die gegevens ook in onze centrale applicatie in te kunnen lezen, zodat dat je daar ook de koppeling mee kunt maken.”
Ter afsluiting van ons bezoek krijgen we nog een korte rondleiding door het duidelijk ‘met grote zorg’ ingerichte kantoorpand van Magna Cura. “Het is volledig casco opgeleverd. Er zat nog geen plafond in”, schildert den Hoedt de situatie bij aankoop. “We dachten toen: laten we het dan maar meteen professioneel aanpakken en er een binnenhuisarchitect bijhalen.” Het resultaat mag er zijn, kunnen we u verzekeren. En passant kwamen we ook nog een draadloos netwerk van NETGEAR tegen. Den Hoedt lachend: “Ja, ‘practice what you preach’ noemen we dat, is het niet?”
Bekijk de video case met Leo den Hoedt.
Door: Dick Schievels