Wouter Hoeffnagel - 12 december 2018

Consumenten: 'Virtual assistents begrijpen over drie jaar onze gemoedstoestand'

Gebruikers van virtual assistents denken dat apparaten die onze gemoedstoestand begrijpen over drie jaar mainstream zullen zijn. AR- en VR-gebruikers willen praktische begeleiding bij taken zoals koken of het uitvoeren van reparaties.

Dit blijkt uit het jaarlijkse trendrapport ‘10 Hot Consumer Trends 2019’ van Ericsson’s ConsumerLab, met daarin voorspellingen aan de hand van onderzoek onder 34 miljoen early technologie-adopters. De nieuwste editie van het jaarlijkse rapport evalueert de gedachten en voorspellingen van consumenten over de nabije toekomst van technologie, met daarin onder andere AI, VR, 5G en automatisering. Het rapport laat zien dat autonome en stemmingsvoorspellende technologie binnenkort een grotere rol zou kunnen spelen in het dagelijks leven van mensen.

Een smartphone die weet wie je bent

"Stel je een smartphone voor die niet alleen weet wat je doet, maar ook weet wie je bent. Tegenwoordig kan kunstmatige intelligentie je persoonlijkheid alleen al begrijpen door in je ogen te kijken. Het is duidelijk dat technologie-adopters een toekomst zien waarin onze apparaten ons beter kennen dan dat wij ze kennen", aldus Dr. Michael Björn, hoofd onderzoek bij het Ericsson Consumer & Industrylab. "De wereld verandert en onze verbeelding is het enige dat het gedrag van consumenten in de toekomst zal beperken,” vult Everth Flores, country manager bij Ericsson Nederland, aan. “De rol van een veilig 5G-gedreven mobiel netwerk zal van cruciaal belang zijn om deze razendsnelle ontwikkelingen mogelijk te maken. Ericsson is er trots op midden in deze ontwikkeling te zitten."

Dit zijn de tien trends voor 2019 en daarna:

  • Awareables: Meer dan 60 procent van de virtuele assistent-gebruikers denken dat apparaten die onze gemoedstoestand begrijpen, over drie jaar mainstream zullen zijn.
  • Smart quarrels: Meer dan 65 procent van de virtuele assistent-gebruikers denken dat slimme speakers in drie jaar tijd als familieleden zullen deelnemen aan discussies binnenshuis.
  • Spying apps: Meer dan 45 procent van de consumenten denkt dat apps gegevens over hen verzamelen, zelfs als ze de app niet gebruiken.
  • Enforced agreement: 51 procent van de consumenten irriteert zich aan het altijd moeten accepteren van cookies.
  • Internet of skills: Meer dan 50 procent van de AR- of VR-gebruikers willen apps, brillen en handschoenen die virtuele begeleiding bieden voor praktische, dagelijkse taken zoals koken of het uitvoeren van reparaties.
  • Zero-touch consumption: Ongeveer de helft van de gebruikers van virtuele assistenten wil geautomatiseerde facturen en abonnementen, evenals het geautomatiseerd aanvullen van huishoudelijke benodigdheden zoals boodschappen.
  • Mental obesity: 31 procent van de consumenten verwacht binnenkort ‘hersengymnastiek’ te moeten doen omdat de dagelijkse besluitvorming steeds meer geautomatiseerd wordt.
  • Eco Me: 39 procent van de consumenten wil een eco-horloge dat hun ecologische voetafdruk meet.
  • My digital twin: 48 procent van de AR- of VR-gebruikers willen online avatars die hen exact nabootsen, zodat ze op twee plaatsen tegelijk kunnen zijn.
  • 5G automates society: Ongeveer 20 procent van de smartphonegebruikers is van mening dat 5G ervoor zorgt dat IoT-apparaten, zoals huishoudelijke apparaten en energiemeters, beter zullen werken.

Over de vraag of we deze technologie in de nabije toekomst als een bedreiging of een kans moeten zien zegt Dr. Pernilla Jonsson, hoofd van het Ericsson Consumer & Industrylab, het volgende: "We zijn al in het tijdperk waarin mensen en intelligente machines samenwerken. Tot nu toe hebben we slechts kleine stappen richting de toekomst gezet. Echter, het merendeel van de zero-touch-toekomst moet nog worden ontwikkeld - en hoe we die toekomst creëren ligt nog steeds in onze handen."

Axians 12/11/2024 t/m 26/11/2024 BN+BW