Meisjes leren over technologie tijdens Girlsday
Dell Technologies, Interxion Datacenters en de Dutch Data Center Association (DDA) slaan op donderdag 11 april de handen ineen om meer dan 60 meisjes enthousiast te maken voor de wereld van tech. De partijen doen dit door middel van een interactief programma op het Science Park te Amsterdam. Het initiatief maakt deel uit van Girlsday, het landelijke initiatief van VHTO om meisjes op jonge leeftijd kennis te laten maken met bèta, techniek en ICT.
Voor de groei en ontwikkeling van onze digitaliserende samenleving hebben we digitaal geschoolde, getalenteerde mensen nodig. Hoewel die vraag naar talent in rap tempo toeneemt, zijn het anno 2019 nog altijd vooral mannen die de tech sector domineren. Een gemiste kans volgens de initiatiefnemers. "Wij geloven dat technologie aan de basis staat van menselijke vooruitgang. En met voorspellingen dat 85% van de banen die mensen in 2030 zullen hebben op dit moment nog niet bestaan, is het zeer belangrijk dat we ons steentje bijdragen aan het voorbereiden van de volgende generatie. Dit zijn onze toekomstige werknemers. En wij willen ook de jonge generatie vrouwen inspireren om straks een carrière in de IT te beginnen", zegt Patrick van de Coolwijk, Algemeen Directeur bij Dell Technologies.
Science Park speurtocht
De keuze voor Science Park als locatie voor de activiteit was een gemakkelijke. De organisaties wijzen op de onmisbare rol die diverse organisaties op de campus zoals Nikhef, SURFsara en de Universiteit van Amsterdam hebben gespeeld in het ontstaan van het internet 30 jaar geleden en in de ontwikkeling van onze digitale levensstijl.
In totaal nemen 63 meisjes tussen de 12 en 15 jaar van het Cartesius Lyceum deel aan een speurtocht. Hier leren zij op vijf verschillende locaties op leuke wijze over de digitale wereld van vroeger en nu. Zo krijgen de meisjes een Virtual Reality bril op, maken ze hun eigen robotje en doen zij mee aan een rondleiding door een zwaarbeveiligd datacenter, waar normaliter maar weinig mensen toegang tot hebben. Melissa Scholten, marketeer bij Interxion Datacenters: "Na het geslaagde Girlsday event van vorig jaar wisten we zeker dat we dit jaar weer mee zouden doen met dit zo noodzakelijke initiatief, én het nog groter zouden aanpakken om meer meiden kennis te kunnen laten maken met onze sector. Diversiteit en onderwijs staan bij ons hoog op de agenda aangezien de technologiebranche op dit moment vooral gedomineerd wordt door mannen."
Grote belangstelling
In 2018 namen in totaal 11.262 meisjes in de leeftijd van 10 tot 15 jaar oud deel aan Girlsday. Ze gingen op bezoek bij 350 bèta, technische en ICT-bedrijven. "Op Girlsday laten we meisjes laten zien en vooral ervaren wat er allemaal mogelijk is met nieuwe technologie. Als meisjes op jonge leeftijd in aanraking komen met bèta, techniek en ICT, dan is de keuze voor een technisch profiel sneller gemaakt", aldus Cocky Booij, Directeur VHTO, het landelijk expertisebureau meisjes/vrouwen en bèta/techniek.
De welwillendheid van onderwijs en bedrijfsleven om deel te nemen aan Girlsday wordt gezien als een positief signaal. Eline Stuivenwold, Beleidsmedewerker bij de DDA: "Het is bemoedigend dat organisaties zoveel energie steken in het enthousiasmeren van meisjes en dat zij nadrukkelijk laten weten dat zij van harte welkom zijn in de tech sector. Met de juiste aanpak kunnen we nog flink wat slagen maken!"