Witold Kepinski - 24 maart 2020

Coronavirus heeft impact op verkoop AR en VR headsets

Naar verwachting zullen wereldwijde verzendingen van Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR) headsets in de eerste helft van 2020 afnemen als gevolg van verstoringen in de toeleveringsketen veroorzaakt door de COVID-19-uitbraak. Dit meldt onderzoeksbureau IDC.

Volgens de International Data Corporation ( IDC ) Worldwide Quarterly Augmented en Virtual Reality Headset Trackerin het eerste kwartaal wordt een daling op jaarbasis van 10,5% verwacht, gevolgd door een daling van 24,1% in het tweede kwartaal. Ervan uitgaande dat de productie halverwege het jaar echter weer stijgt, gelooft IDC dat een herstel in de tweede helft van 2020 zal resulteren in totale zendingen van bijna 7,1 miljoen stuks voor het jaar, een stijging van 23,6% ten opzichte van 2019. De groei op lange termijn zal gedurende de hele prognose sterk zijn periode met zendingen die in 2024 tot 76,7 miljoen stuks groeiden, wat resulteerde in een samengesteld jaarlijks groeipercentage (CAGR) van 81,5%.

"Een groot deel van de toeleveringsketen voor AR- en VR-headsets wordt gedeeld met smartphones en pc's en veel van deze producten worden geconfronteerd met leveringsbeperkingen omdat fabrieken met veel lagere capaciteit werken, wat resulteert in een tekort aan componenten", zegt Jitesh Ubrani , onderzoeksmanager voor IDC's mobiele apparaat Trackers. "De verspreiding van het virus heeft echter het tegenovergestelde effect op de vraag, aangezien steeds meer consumenten en werknemers binnenshuis blijven en naar AR- en VR-oplossingen zoeken voor manieren om met collega's samen te werken en zichzelf en hun families te vermaken."

"Interesse in VR binnen de onderneming blijft toenemen naarmate meer bedrijven de technologie gebruiken om een ??breed scala aan trainingsscenario's aan te sturen. Naast de typische voorbeelden rond het opleiden van mensen voor banen met dure apparatuur of gevaarlijke situaties, zien we een opmerkelijke opleving geïnteresseerd in het gebruik van VR voor soft skills-training van line-of-business managers, "zei Tom Mainelli , vice-president van de groep, Consumer and Devices Research bij IDC. "En aan de AR-kant willen steeds meer branchevertegenwoordigers de technologie benutten om uitdagingen op het gebied van kennisregistratie en -overdracht aan te pakken, aangezien een groeiend percentage van de belangrijkste werknemers uit de beroepsbevolking begint te verouderen."

Categorie Hoogtepunten

Screenless viewer verkopen in zowel het augmented- als het virtual reality-segment zullen blijven dalen naarmate meer gebruikers overstappen van vroege, waardegerichte producten naar robuustere oplossingen. Als gevolg hiervan verwacht IDC een CAGR van -26,5% te zien voor gecombineerde zendingen, aangezien de softwareondersteuning afneemt en de weinige overgebleven leveranciers in de ruimte zendingen afronden.

Standalone AR headsets zullen in 2020 met 244,7% groeien dankzij de lancering van producten zoals de Microsoft Hololens 2, evenals bijgewerkte portfolio's van bedrijven zoals Epson en Vuzix. Tegen het einde van 2024 verwacht IDC dat de industrie 24 miljoen zelfstandige AR-headsets zal verzenden naarmate de vraag vanuit de commerciële sector toeneemt en meer ondernemingen organisaties AR-headsets opnemen in hun workflows.

Tethered AR headsets zullen in 2020 met meer dan 400% groeien, hoewel dit afkomstig is van een zeer kleine basis. Nieuwe producten die worden aangedreven door op Qualcomm gebaseerde smartphones zouden in de feestdagen in de schappen moeten komen, behoudens vertragingen als gevolg van COVID-19. Extra producten zoals de tweede generatie North's Focals zullen naar verwachting later dit jaar worden gelanceerd, met geavanceerde functies en een bredere beschikbaarheid. Veel van deze nieuwere headsets zijn bedoeld voor het consumentenpubliek, dat tot nu toe grotendeels is genegeerd door de meeste leveranciers die zich in plaats daarvan op de zakelijke markt hebben gericht. Wat de toekomst betreft, zullen gekoppelde AR-headsets in 2024 22,3% van de totale markt vertegenwoordigen, tegen 0,8% in 2019.

Standalone VR headsets groeien met 30,4% in 2020 en vertegenwoordigen 43,8% van alle AR / VR-headsetzendingen gedurende het jaar. Leveranciers richten zich zowel op consumenten als op commerciële kopers met de nieuwste generatie stand-alone producten en ze vinden succes in beide kampen. Aan de kant van de consument blijft gaming de groei stimuleren, terwijl aan de commerciële kant training en samenwerking extra grip krijgen. IDC verwacht dat het commerciële segment zal groeien met een CAGR van vijf jaar van 71,9%. Toekomstige iteraties van dergelijke producten zullen naar verwachting ook pass-through AR-mogelijkheden bieden door het gebruik van naar buiten gerichte camera's.

De levering van tethered VR headsets daalde in 2019, hoewel we verwachten dat de groei in 2020 zal terugkeren (+ 25%), aangezien de lancering van nieuwe headsets en een meer gediversifieerde line-up van merken zoals HTC en andere pc-gerichte leveranciers de categorie zullen helpen grip krijgen. Wat de toekomst betreft, verwacht IDC een behoorlijke tweedeling in deze markt, aangezien apparaten zoals de PSVR en aankomende headsets die aan een telefoon worden bevestigd, een VR-ervaring op instapniveau zullen bieden. Aan de andere kant van het prijsspectrum verwacht IDC dat merken zoals Valve, HP en een paar anderen door zullen gaan met premiumfuncties zoals ruimtelijke audio, beeldschermen met hoge resolutie en verbeterde hand, vinger, en body tracking. Tegen 2024 zullen gekoppelde VR-headsets 13,4% van de totale AR / VR-headsetmarkt vertegenwoordigen.

Axians 12/11/2024 t/m 26/11/2024 BN+BW