Maincubes: Rust nooit op je succes, anders verlies je je innovatiekracht
Maincubes is een jonge speler in de datacenter colocatiemarkt met innovatie in het hart van het bedrijf. Het volledig nieuw, veilig en groen concept kon alleen worden gerealiseerd door de gezamenlijke inspanning van de juiste mensen, aldus oprichter Oliver Menzel. ‘Maar je moet nooit rusten op succes: twijfel altijd aan je businessmodel. Op het moment dat je denkt dat alles goed gaat, verlies je je innovatiekracht.’
‘We hebben een echt nieuw en next generation technisch design van een datacenter opgezet’, vertelt Oliver Menzel. ‘Als je namelijk kijkt naar de meeste colocaties in Europa, dan begonnen de meesten begin 2000 in bestaande bedrijfspanden. Dat was logisch, want alles nieuw bouwen is kostbaar en geschikte gebouwen waren beschikbaar. Maar er is sindsdien veel veranderd: bestaande gebouwen of grond op aantrekkelijke, stedelijke locaties zijn schaars, en energiedichtheid- en efficiëntie-eisen liggen op een ander niveau.’
Speciaal ontworpen
Maincubes ontwierp daarom in 2014 zijn eerste colocatie in Frankfurt. ‘Wij bouwen speciaal voor het datacenter, waarbij de focus ligt op veiligheid, hoge efficiëntie, kleine voetprint en hoge vermogensdichtheid. We creëren daarbij een honderd procent groen design, omdat we alleen groene energieproductie kopen.’ Het ontwerp bleek een succes: na de colocaties in Frankfurt en Amsterdam wordt nu de derde gebouwd, wederom in Frankfurt.
‘We zitten overigens in een unieke positie’, vertelt Menzel. ‘De grote internationale colocaties zijn allemaal in het bezit van Amerikanen en Aziaten, niet van Europeanen. Wij zijn daarentegen Duits. Onze klanten, zoals een grote Duitse autofabrikant, zeggen dat dat een belangrijke reden is om voor ons te kiezen. Daarbij zijn we carrier neutraal, we zijn dus geen IT-serviceprovider, want dan zouden we concurrent worden van onze eigen klanten. Dat is nooit een goed idee.’
De juiste mensen voor innovatie
Het innovatieve ontwerp van maincubes zag het levenslicht door de inspanning van de juiste mensen, aldus Menzel. Enerzijds gaat het om technische mensen die het allereerste idee weten te vertalen naar een technisch product. Anderzijds gaat het om klantgerichte professionals die precies snappen wat de klant wil. ‘Er is altijd wel iemand met een goed idee. Je hebt mensen nodig die dat weten te vertalen in de juiste producten en services.’
Het product bouwen is één, zegt Menzel, maar aansluiting vinden bij de klant, dat is waar het succes van een innovatie bij staat of valt. ‘Je hebt mensen nodig die de klant kunnen ondervragen: als we dit product zouden maken, zou je dan geïnteresseerd zijn? Welke behoeften heb je? Hoe kunnen we je nog beter ondersteunen? We gaan niets bouwen in de hoop dat iemand het koopt, we bouwen op de kennis dat klanten interesse hebben.’
Serviceproviders en klanten bij elkaar brengen
Op deze wijze van de klant ondervragen en daarna bouwen, is de nieuwste dienst ontwikkeld: de marktplaats. ‘We hebben een marktplaatsecosysteem ontwikkeld. We zijn zelf geen serviceprovider, maar hebben natuurlijk wel klanten die diensten aanbieden op het gebied van netwerk, managed services, content, integratie, cloud en internet. Onze klanten kunnen zodoende eenvoudig van elkaars diensten gebruikmaken.’
Overigens is maincubes hierbij geen tussenpersoon, vertelt Menzel: ‘Wij faciliteren alleen. Zie ons als een fulfiller, zoals Amazon.com dat is: je koopt het product in de shop, in ons geval de marktplaats, en de leverancier achter het product doet de daadwerkelijke afhandeling. Het voordeel daarvan is dat het een open marktplaats is en klanten niet gebonden zijn, zoals dat bij grote cloudproviders, zoals AWS of Azure, wel het geval is.
Investeringsklimaat: EU versus VS
Ondanks dat innovatie in het hart van maincubes te vinden is, is het niet altijd eenvoudig, bekent Menzel. Dat heeft vooral te maken met het investeerdersklimaat in Europa ten opzichte van hoe het geregeld is in de Verenigde Staten. ‘In de VS is het eenvoudiger om gefinancierd te worden door investeerders. Er zijn daar zelfs grote bedrijven die geen winst realiseren, maar toch geld uitgeven dankzij de investeerders die erachter zitten.’
In Europa is het vrijwel onmogelijk om investeerders te vinden, vertelt Menzel. ‘Wij moeten kleinere stappen zetten richting een proof of concept, kleine installatie en trials voordat de eerste klant ermee aan de slag kan. Pas als de eerste ervaringen positief zijn, kan het uitgroeien tot een officieel product. Dat betekent dat innovatie alleen kan plaatsvinden als er al een succesvol bedrijf als basis staat.’
Alles zelf investeren
‘Neem bijvoorbeeld de ontwikkeling van elektrische auto’s: in Europa moeten de autofabrikanten dat zelf financieren en ze krijgen niet, zoals Tesla, 15 miljard om de ontwikkeling te financieren. Dat is een uitdaging voor Europese bedrijven, omdat we minder snel kunnen ontwikkelen. Daar staat alleen tegenover dat onze vooruitgang veel solider is. Beide aanpakken hebben dus wel hun eigen voordelen.’
Hoe moeilijk het soms ook is, Menzel zal nooit stoppen met innovatie, vertelt hij: ‘Je moet nooit rusten op je succes. Twijfel als executive elke dag aan je businessmodel en kijk altijd één of twee jaar vooruit. Als je denkt dat het goed met je gaat en je laat het daarbij, dan verlies je je innovatiekracht. Denk altijd na wat beter kan, wat de concurrentie doet en of je het wel goed doet. Alleen dan verlies je nooit de drang naar innovatie.’
Door: Anne van den Berg