De behoefte aan robots na Corona
“We moeten de lessen leren die uit dit virus worden getoond”. Dr. Michel J. Ryan (WHO informele adviesgroep) had het niet beter kunnen zeggen. De COVID-19-pandemie heeft de wereld ongetwijfeld in verwarring gebracht, talloze levens geëist en talloze anderen besmet terwijl de hele wereld worstelt om deze dreiging van epische proporties te bestrijden.
Natuurlijk kan niemand de algehele ontwrichting van bedrijven negeren als gevolg van bedrijfsonderbreking, verlies van inkomsten en andere uitdagingen. De nieuwe coronavirus pandemie heeft volgens rapporten zeker de vooruitzichten voor de arbeidsmarkt wereldwijd verminderd. De werkloosheidscijfers halen helaas recordniveaus doordat bedrijven en industrieën stil kwamen te staan door de COVID-19-uitbraak.
Sociale terughoudendheid en afzondering kan gedurende enkele maanden een tijdelijk fenomeen zijn, maar de economische neergang zal grote gevolgen hebben voor bedrijven. Er is echter één lichtpuntje dat het vermelden waard is. Deskundigen hebben opgemerkt dat elke wereldwijde recessie die verband houdt met COVID-19 kan leiden tot een grotere behoefte aan automatisering in verschillende sectoren.
Bedrijven die automatisering overwogen, staan nu onder grotere druk om de sprong te wagen, vooral in een post-coronavirus-scenario. Mensen zijn relatief duurder en automatisering maakt herstructurering van het hele bedrijf mogelijk, wat tijd, energie en geld bespaart en tegelijkertijd de productiviteit verhoogt. Een andere noemenswaardige factor is dat bedrijfssoftware nu relatief goedkoper is dan voorheen.
Automation en het Coronavirus- Hoe de zaken zich ontwikkelen
Los van elkaar hebben vooraanstaande economen als Henry Siu (Vancouver School of Economics) en Nir Jaimovich (University of Zurich) aangetoond dat er de afgelopen drie decennia drie recessies hebben plaatsgevonden. Gedurende deze perioden ging 88% van de banen verloren in routinematige beroepen die gemakkelijk te automatiseren zijn.
Lisa Kahn en Brad Hershbein van de Universiteit van Rochester hebben geconstateerd dat de sectoren die het meest worden getroffen door het coronavirus, routinematige werknemers wisselen met automatisering en andere technologieën. Tegelijkertijd worden ook hoger opgeleide werknemers aangenomen. De indicaties zijn er; Amazon is de afgelopen jaren al meer servicerobots gaan gebruiken. Vorig jaar beschikte het bedrijf nog over 200.000 robots in verhouding tot 650.000 menselijke arbeiders.
Automatisering zou ook goed kunnen zijn voor het mondiale BBP; experts voorspelden al een extra 800 miljard dollar voor het BBP van de Verenigde Staten als gevolg van automatisering over een periode van 5 jaar. Dit kan gelijk staan aan maar liefst 12 biljoen dollar aan extra vermogenscreatie over 15 jaar. Dientengevolge zullen landen merken dat de BBP-groei met automatisering met wel 40% zou kunnen stijgen.
Op afstand werken of vanuit huis heeft in feite hetzelfde automatiseringsniveau, namelijk tools die communicatie bevorderen, zoals GSuite, Teams, Slack of Dropbox. Robots zorgen al voor het merendeel van de klantenservice bij banken en financiële instellingen. Indiase fabrikanten zijn al bezig met het verregaand automatiseren van de werkvloeren. Kunstmatige intelligentie is de volgende grote groeifactor, waarbij functies worden overgenomen om een betere productiviteit en sociale afstand te garanderen.
Bedrijven gaan meer investeren in RPA (Robotic Process Automation), kunstmatige intelligentie (AI) en Data Science, met name in het volledig automatiseren van backoffice en IT-operaties.
RPA kan deze crisis helpen bestrijden door bedrijven te helpen om verbonden te blijven met verschillende systemen en teams. Repeterende, handmatige activiteiten met veelal slechte digitale interfaces en systemen kunnen gewoon worden doorgezet en uitgevoerd, geautomatiseerd. Het zorgt voor behoud van klantondersteuning en stabiliteit in deze onzekere tijden.
De kracht van AI is nog verre van duidelijk. De waarde kan enorm zijn, mede in het onvoorspelbare voorspelbaar maken. Hoe AI deze crisis kan aanpakken:
Identificatie, tracking en prognoses van uitbraken
Diagnose en monitoring van het virus
Snelle afhandeling van zorgaanvragen
Levering van medische benodigdheden via drones
Sterilisatie, levering en andere taken in voedselvoorziening door robots
Geneesmiddelenontwikkeling via op AI gebaseerde algoritmen en data science
Creatie van geavanceerde beschermende weefsels
Identificatie van geïnfecteerde / niet-conforme individuen
Informatie delen via Chatbots
Data Science kan worden gebruikt voor het voorspellen en volgen van virusuitbraken en ook voor een snellere verwerking van claims in de gezondheidszorg, het gebruik van robots voor sterilisatie en andere doeleinden. Ook is daarmee mogelijk om via van chatbots te zorgen voor informatieverspreiding zoals hierboven vermeld. Data Science zal helpen bij het extraheren van gegevens over het virus en het begrijpen hiervan via technieken van datavisualisatie, grafiekanalyse en GIS-technieken.
Op basis van deze verzamelde en onderzochte informatie zullen trainingsmodellen dienovereenkomstig worden ingezet. Zodra de wereld succesvol is in het bestrijden en beheersen van de nieuwe coronaviruspandemie, is het van vitaal belang om toekomstige voorbereidingsscenario’s in gedachten te hebben. Dit omvat best practices en het opschalen van het voorbereidingsniveau om toekomstige crises te voorkomen.
Hier zal Data Science aanzienlijk helpen. Het zal helpen bij het snel verzamelen van informatie voor analyse, inzichten en inzet van actiestrategieën. RPA zal helpen bij het automatiseren van verschillende taken voor betere nauwkeurigheid, productiviteit, efficiëntie en kostenbesparingen in alle bedrijfssectoren, met name in de productie- en dienstensector. Op AI (kunstmatige intelligentie) gebaseerde algoritmen zullen ook een grote rol spelen bij het verminderen van deze crisis en het inleiden van bedrijven in een nieuwe toekomst.
Door: Manoj Karde, CEO van vElement