NTT biedt virtuele ervaring voor Tour de France fans
NTT, de officiële technologiepartner van A.S.O., presenteert de Tour de France 2020 aan fans via technologie toepassingen. Zo kunnen kijkers de wielerwedstrijd vanuit huis volgen en zijn ze onderdeel van een wereldwijde ‘stadion’-ervaring. Vanwege de impact van COVID-19 zorgen zeventig NTT-medewerkers op afstand vanaf vijf continenten voor de ondersteuning van de drie weken lange wedstrijd. De Tour de France vindt dit jaar plaats van 29 augustus tot en met 20 september.
NTT heeft een ‘Virtual Zone Technique’ ontwikkeld die verschillende technologieën combineert om zijn Tour de France-services voor het eerst op afstand te leveren. Zo beschermt NTT zijn personeel, ondersteunt het tegelijkertijd de wedstrijd én biedt het fans een ervaring van een hoger niveau.
Om een digitaal ‘wereldwijd stadion’ te creëren voor fans die dit jaar niet langs de route kunnen staan, maken NTT en A.S.O. gebruik van geavanceerde, realtime data-analyticsmogelijkheden. Live data en analytics worden ingezet voor meerdere kanalen, zoals:
Een gloednieuwe Augmented Reality Data-app (AR). Naast de live wedstrijdbeelden voorziet de app een selecte groep gebruikers van een unieke manier voor het bekijken van en reageren op live wedstrijddata en de prachtige landschappen van de Tour de France. Voor het eerst ervaren fans daardoor het volledige event vanuit huis in 3D. Met een ongeëvenaard uitzicht vanuit de lucht zien ze de deelnemers rijden tussen de bergen, valleien, rivieren en meren. Ze hebben toegang tot interactieve live data over de wedstrijd, terwijl ze het gevoel krijgen de wedstrijd te bekijken vanuit een helikopter op locatie.
Extra data voor live televisie-uitzending. NTT Ltd. en A.S.O. voorzien ook in nieuwe data-inzichten en visualisaties als onderdeel van de live televisie-uitzending. Dit zorgt voor een nieuwe kijk op de wedstrijd en hoe elke ploeg presteert.
Het @letourdata-socialkanaal. De data die wordt gedeeld op het @letourdata-kanaal helpt fans op de hoogte te blijven van de wedstrijd, ook als ze onderweg zijn. Daarnaast biedt het kanaal dieper inzicht in hoe de wielrenners presteren, hun ploegstrategieën en voorspellingen van de #NTTPredictor.
Het officiële ‘Tour de France Fantasy’-spel. Gamificatie tilt de ervaring voor fans naar een hoger niveau, met machine-learning-voorspellingen van #NTTPredictor tijdens elke fase van de wedstrijd. Fans kunnen zich onderdompelen in de Tour de France-ervaring en het opnemen tegen andere, gelijkgestemde fans.
Het Tour de France Race Center. Het live-trackingplatform van de Tour de France heeft voor 2020 een transformatie ondergaan om de gebruikerservaring te verbeteren en maakt gebruik van geavanceerde cloudplatformservices. Race Center 2.0 biedt een tweede-schermervaring met belangrijke wedstrijddata, live gegevens van individuele renners en andere inzichten, zoals wedstrijdvoorspellingen en wedstrijdcommentaar.
De managed services van NTT ondersteunen het operationele succes van de wedstrijd. Managed collaboration services stellen het wereldwijde technologiesupportteam in staat te communiceren en een secure-by-design-aanpak maakt realtime threat management mogelijk, voor een goede security.
Voor zijn 50.000 medewerkers introduceert NTT Ltd. daarnaast zijn Tour de France Hackfest – een wedstrijd waarbij iedereen uit het bedrijf toekomstige innovaties voor de wedstrijd kan pitchen, zolang ze bijdragen aan de creatie van het grootste connected stadion ter wereld. Het initiatief stimuleert medewerkers om anders te denken en onderstreept de innovatiecultuur van het bedrijf.