Wouter Hoeffnagel - 28 januari 2021

Autoriteit Persoonsgegevens: Zeer veel telefoontjes over datalek GGD

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) meld zeer veel telefoontjes te krijgen van ongeruste mensen over het omvangrijke datalek bij de GGD. De toezichthouder is momenteel telefonisch slecht bereikbaar.

Eerder deze week bleek uit onderzoek van RTL Nieuws dat online op grote schaal wordt gehandeld in gegevens afkomstig uit een tweetal GGD-systemen. Ook heeft de toezichthouder de GGD laten weten dat het getroffen mensen goed moet informeren over de diefstal. Onder meer adresgegevens, telefoonnummers en burgerservicenummers zijn uitgelekt. De systemen bevatten gegevens van miljoenen Nederlanders.

Continue monitoring pas in maart mogelijk

Twee medewerkers van de GGD zijn hiervoor opgepakt. Uit een steekproef van de GGD blijkt echter dat tientallen medewerkers over de schreef zijn gegaan. Een systeem om het opvragen van informatie continu te monitoren is naar verwachting pas in maart klaar. De AP heeft opheldering geëist van de GGD.

Veel mensen nemen contact op met het de toezichthouder naar aanleiding van het datalek. De hoeveelheid telefoontjes is dusdanig groot dat de AP moeilijk bereikbaar is en de wachtlijsten lang zijn. "We begrijpen uw bezorgdheid. Maar met uw vragen en klachten moet u in eerste instantie contact opnemen met de GGD. Voor meer informatie over de datadiefstal, zie de website van de GGD", schrijft de AP op haar website. "De AP gaat pas met uw klacht aan de slag als u de klacht eerst schriftelijk heeft ingediend bij de GGD zelf. En u het bewijs daarvan bij de AP heeft aangeleverd."

 

Outpost24 17/12/2024 t/m 31/12/2024 BN + BW