Thuiswerkers in Nederland besteden samen voor miljoenen aan kantoorproducten
Ruim twee op de vijf (44%) thuiswerkers hebben tijdens de coronacrisis kantoorproducten gekocht voor de thuiswerkplek. De helft van alle thuiswerkers (48%) heeft geen bijdrage van de werkgever gekregen. Dit blijkt uit de Thuiswerk Monitor, een grootschalige meting van Multiscope onder meer dan 3.000 Nederlanders in loondienst.
400 miljoen euro aan kantoorproducten
Meer dan twee op de vijf thuiswerkers (44%) hebben inmiddels kantoorproducten gekocht voor de thuiswerkplek. Gemiddeld gaven zij 359 euro hieraan uit. Dit komt neer op bijna 400 miljoen euro aan kantoorproducten voor heel Nederland. Het merendeel hiervan bestaat uit computeraccessoires en meubilair. Een kwart van de thuiswerkers (25%) heeft de werkplek geoptimaliseerd zonder iets te kopen.
Computerschermen en bureaustoelen
De voornaamste kantoorproducten die men kocht zijn computerschermen (30%) en bureaustoelen (30%). Een kwart van de thuiswerkers heeft een bureau (25%) aangeschaft. Een bijna even groot deel kocht laptops (12%) en laptopstandaarden (12%). Printers zijn met 5% een stuk minder populair. Opvallend is dat 4% speciaal voor het thuiskantoor een koffiezetapparaat bestelde.
IKEA, Coolblue en bol.com
Bureaus (49%) kocht men voornamelijk in fysieke winkels. Bureaustoelen (39%) zijn vooral online aangeschaft. Thuiswerkers bestelden beide producten het vaakst bij IKEA. Daarentegen werden zowel laptopstandaarden (64%) als computerschermen (49%) weer vaker online gekocht. De voornaamste aankoopkanalen hiervoor waren Coolblue en bol.com.