Wouter Hoeffnagel - 01 april 2021

Sana Commerce Insights ondersteunt optimalisatie van B2B-sales

Sana Commerce Insights ondersteunt optimalisatie van B2B-sales image

Sana Commerce introduceert een nieuwe analytics-toepassing: Sana Commerce Insights. Deze oplossing is gebaseerd op een interactief dashboard en brengt off -en online resultaten samen om datagedreven beslissingen te nemen. Bedrijven worden in de analyse en optimalisatie actief door het customer success team van Sana ondersteund.

Bij veel B2B-verkopers is de webshop een steeds belangrijker verkoopkanaal geworden. Uit een recent onderzoek onder ruim 800 fabrikanten blijkt dat 98 procent via e-commerce verkoopt en dat 50 procent van de omzet via de webshop wordt behaald. Toch geeft 81 procent aan dat de huidige e-commerce ervaring niet voldoet en 33 procent investeert het komende jaar in het verbeteren van de klantervaring. Sana Commerce Insights helpt B2B-verkopers door middel van data-analyses om de juiste prioriteiten te stellen bij deze verbeterslag en betere bedrijfsresultaten te behalen.

Combinatie ERP-transacties en bezoekersinformatie

Sana Commerce Insights is een ‘best-of-breed’-oplossing. De inzichten zijn gebaseerd op de transacties in het ERP-systeem. Daarnaast wordt binnen de privacy first-oplossing van partner Piwik PRO elke bezoekersinteractie met de webstore gedetailleerd vastgelegd. De combinatie van deze ERP- en online data stelt klanten in staat om inzichten te genereren, die met Microsoft Power BI visueel en interactief worden gepresenteerd binnen de beheeromgeving van Sana Commerce.

sana-commerce-insights-1-itsarep.png
Dashboard zoals gebruikers dit zullen zien

Door alle belangrijke KPI’s op een dashboard samen te brengen, kijken alle belanghebbenden - van data-marketeer tot analist en sales-manager - naar dezelfde data. “Veel B2B-bedrijven bevinden zich in een overgangsfase van een traditionele manier van werken naar volledig datagedreven opereren. Grote uitdagingen hierbij zijn het combineren van verschillende databronnen en de data-analyses omzetten in bruikbare acties. Bovendien gaat het bij B2B-verkoop in vergelijking met B2C veel meer om een goede klantrelatie en het behouden van loyale klanten, dan zoveel mogelijk transacties verwerken. Met onze technologie bevinden wij ons in een unieke positie om met de data vanuit het ERP-systeem de offline en online wereld bij elkaar te brengen, patronen te ontdekken en de verkoopkanalen van onze klanten te optimaliseren”, zegt Arno Ham, CPO bij Sana Commerce.

Hulp bij interpretatie van de analyses

Sana Commerce Insights is meer dan een technische oplossing, want het customer success team ondersteunt klanten waar nodig. In samenspraak met de klant worden de belangrijkste doelstelling bepaald, periodiek initiatieven besproken en wordt de voortgang nauwgezet gevolgd. “Doordat we precies weten wat er speelt, kunnen de customer success managers de klant van gericht en relevant e-commerce advies voorzien. Om een voorbeeld te geven, een achtergelaten winkelmandje in de B2B-markt vertegenwoordigt al snel een aanzienlijke waarde. Nader onderzoek kan aantonen dat het verbeteren van de productinformatie helpt bij het verbeteren van toekomstige conversie”, zegt Wouter van Weelderen, Chief Services Officer bij Sana Commerce.

sana-commerce-insights-2-itsarep.png
Informatie over een achtergelaten winkelmandje is eenvoudig terug te vinden

Ontwikkeling samen met klanten

Sana Commerce Insights is ontwikkeld in nauwe samenspraak met klanten in het earlybird-programma ’SCI-Lytes’. David Bragg, IT manager bij Grafityp UK, was een van de deelnemers: “Voorheen waren de webdata via Google Analytics en de analyses van het ERP twee afzonderlijke silo’s, met Sana Commerce Insights brengen we web- en ERP data samen en maken we de inzichten beschikbaar voor alle werknemers, van sales en marketing tot IT-afdeling. Zoals Sana Commerce voor ons de shortcut naar e-commerce was, is Sana Insights dat voor analytics.”

Grafityp levert print- en beletteringsoplossingen voor allerlei bedrijven, van grote zorginstellingen tot een Formule 1-team. Het bedrijf heeft als doel om meer datagedreven te werken. Bragg: “Data verzamelen moet geen doel op zich worden als je er geen bruikbare inzichten uit kunt halen. Met Sana Commerce Insights hebben we een tool in huis die ons ondersteunt om de data die we verzamelen snel en eenvoudig te analyseren. Als de online verkoop bijvoorbeeld met 50 procent toeneemt, maar de sales stagneert, is dat bijvoorbeeld een indicatie dat er meer online verkocht wordt en dat we daar onze aandacht op moeten vestigen. Eens per maand een salesmeeting is echt verleden tijd; om mee te kunnen doen, is een dashboard met realtime informatie om datagedreven beslissingen te kunnen nemen essentieel.”

Sana Insights is vanaf nu beschikbaar voor klanten van Sana Commerce Cloud.