Redactie - 29 april 2021

TP-Link en Alcadis in gesprek over de ontwikkelingen op netwerkgebied

TP-Link en Alcadis in gesprek over de ontwikkelingen op netwerkgebied image

Alcadis is in 2020 benoemd tot Value Added Distributeur van TP-Link. Inmiddels zijn we één jaar verder en kijken de partijen samen terug op een succesvol jaar. Frank Damen, Channel Director bij TP-Link en Jeroen Lettinck, Senior Technical Officer bij Alcadis gaan met elkaar in gesprek over ontwikkelingen op netwerkgebied.

“Complexiteit van de beveiliging en featureset van netwerken wordt steeds groter, cloud management kan hierbij helpen. Wat is hier van de impact op de gemiddelde MKB-ondernemer met pakweg 50 werknemers?”, vraagt Frank Damen.

Jeroen Lettinck stelt: “Kijkend vanuit de partners zie ik positieve ontwikkelingen, eenvoudig beheer van klanten, al dan niet op afstand en goede schaalbaarheid. Een partner kan per klant investeren zonder dat er een aanvangsinvestering in hardware nodig is.” Wel geeft Lettinck partners het advies om te investeren in kennis door het volgen van workshops, online cursussen en dergelijke om bekend te raken met de TP-link Omada oplossingen. “Het zogenaamde pay-as-you-grow-model is standaard DNA in TP-link Omada”, volgens Lettinck. “Dit maakt het aantrekkelijker voor de reseller omdat ze daarmee een meer concurrerende positie kunnen nemen.”

Lettinck geeft aan: “Kijkend vanuit het eindklantperspectief zie je dat een hoop zaken complexer worden. Meer eisen voor roaming, security en secure guest access. Het organiseren van een infrastructuur is niet alleen het instellen van access points, routers of switches, dit moet worden gezien als één geheel. Dat is het voordeel van Software Defined Networking (SDN) en dit was voorheen alleen weggelegd voor operators of grote Enterprise omgevingen. TP-Link Omada zorgt voor een eenvoudige manier van groei en beheer. Omada SDN kan voldoen aan de wensen en eisen die op dat moment gelden. Daarmee biedt TP-Link de reseller en eindgebruiker heel veel flexibiliteit en gemak en maakt TP-Link het onderscheid.”

TP-Link als Managed Service Provider (MSP) Model

Er zijn nog een aantal aanvullingen die hun opwachting maken in komende versies van Omada. Onder andere nog meer functionaliteit op het gebied van het multi-tenant -multi-site model en een nog striktere scheiding tussen operations en management. De ontwikkeling van TP-Link Omada verloopt op “een natuurlijke manier”. Omada groeit mee met de markt en feature development is customer-driven. Voor het MKB is de mogelijkheid voor een MSP-model goed georganiseerd. Zeker als men kijkt naar kosteneffectiviteit. Resellers die TP-Link inzetten als MSP-model kunnen hun klanten uitstekend vanuit één platform bedienen. Natuurlijk is er ruimte voor verbetering, maar het is een goede basis voor de meeste resellers om hiermee een MSP-model te starten.

TP-Link is zeer toegankelijk

“Als een reseller ondersteuning nodig heeft, dan wordt dat vaak bij Alcadis gezocht. Dat is een van de redenen, waarom TP-Link graag zaken met Alcadis doet”, zegt Frank Damen. Als jullie er zelf niet uitkomen, dan komt Alcadis naar TP-Link toe, maar dat komt zelden voor.”

Basiskennis is natuurlijk wel nodig. Er dient wel enige kundigheid te zijn van netwerkinfrastructuren, daarentegen wordt uitgebreide kennis over configuratie van switches of access point minder relevant als de SDN-oplossing het voor je doet. SDN maakt complexere taken eenvoudig, daardoor wordt de druk op een helpdesk ook verminderd. TP-Link beschikt over startup wizards, heldere instructies en een gebruiksvriendelijke interface. “Dat maakt TP-Link zeer toegankelijk voor iedereen die maar een beetje tech-savy is”, aldus Lettinck. “Er komen daarom ook relatief weinig supportvragen binnen. Terwijl de verkoop van TP-Link erg goed gaat, je zou dan ook verwachten dat er daarvoor meer supportvragen binnenkomen, maar dat zien wij niet.”

De transparantie van TP-Link

“De openheid en transparantie is heel goed. Dat is ook een van de redenen waarom we voor TP-Link hebben gekozen als merk in ons portfolio. Bij Alcadis zijn we van mening dat we onze resellers zelf “wijs” moeten maken. Informatie moet je delen. Als je genoeg informatie deelt, kunnen mensen zichzelf beter redden. Daardoor krijg je automatisch een hogere merk- en producttevredenheid”, stelt Lettinck. “Als ik kijk naar de pre-sales sessies die wij tot nu toe hebben gegeven met TP-link, zijn die open en transparant. Er zit een duidelijke lijn: qua roadmap, toekomstvisie, korte termijn en lange termijn. Zulke sessies zijn zo informatief dat we dergelijke sessies ook prima zelf voor onze resellers kunnen faciliteiten. Daarom vinden we het belangrijk om TP-Link aan het woord te laten met haar resellers. Ga maar met onze resellers in gesprek om te horen wat er speelt. Of wat hun feedback is.”

“Als je in contact staat met je resellers, door samen informatiesessies te organiseren, zorgt dat voor meer vertrouwen in de TP-link en Alcadis”, volgens Lettinck. “Grotere zelfverzekerdheid bij de reselle leidt weer tot betere zelfredzaamheid en hogere flexibiliteit. TP-link deelt open en transparant Informatie met partners en natuurlijk met ons als distributeur.”

In het vervolg op dit artikel gaan Jeroen Lettinck en Frank Damen dieper in op het productportfolio van TP-Link en bespreken zij de veelzijdige toepassingsmogelijkheden.

Axians 12/11/2024 t/m 26/11/2024 BN+BW