PC markt business is booming dankzij tablets en Chromebooks
De laatste gegevens van Canalys laten zien dat de totale wereldwijde pc-markt (inclusief tablets) sterk groeide voor het vierde opeenvolgende kwartaal, met een stijging van 53,1% op jaarbasis tot 122,1 miljoen stuks. Chromebooks en tablets bleven uitblinken toen we 2021 ingingen, met een groei van 274,6% en 51,8% en opmerkelijke verzendvolumes in het eerste kwartaal van respectievelijk 12,0 miljoen en 39,7 miljoen stuks.
Chromebook-leveranciers hebben hun bedrijf steeds sterker zien worden, met recordaantallen voor het eerste kwartaal van zendingen. HP stond opnieuw bovenaan de markt, met een groei van 633,7% die het voorbij de grens van 4 miljoen eenheden stuwde. Lenovo nam de tweede plaats in met 3,1 miljoen verzonden eenheden, nadat de productie was opgevoerd om de orderachterstanden vanaf 2020 te verminderen. Acer, Samsung en Dell vormden de rest van de top vijf, die allemaal meer dan 1 miljoen eenheden verscheepten.
"Chromebooks zijn nu echt een mainstream computerproduct", zegt Brian Lynch, Canalys Research Analyst. “Hoewel de onderwijssector nog steeds de meerderheid van de zendingen voor zijn rekening neemt, heeft hun populariteit bij consumenten en traditionele commerciële klanten in de loop van het afgelopen jaar nieuwe hoogten bereikt. HP en Lenovo domineren de Chromebook-markt, maar de hausse is het geval geweest van een opkomend tij waarbij alle boten werden opgetild, waardoor leveranciers zoals Acer en Samsung aanzienlijke aandelen konden veroveren op de pc-markt door specifiek in te spelen op de vraag naar Chromebooks. Google bevindt zich nu in een sterke positie om samen met zijn OEM-partners en het kanaal een rooskleurige toekomst voor Chromebooks te creëren. Een substantiële berichtgeving en evangelisatie-push in combinatie met het richten op groeitrends, zoals flexibele werkregelingen en budgetbewuste MKB's,
Bijna alle topleveranciers van tablets kenden een aanhoudende groei van het aantal zendingen in het eerste kwartaal van 2021. Apple breidde zijn voorsprong uit met een groei van 50,3% en de levering van 15,2 miljoen stuks, aangezien de nieuwste versie van de iPad Air grip kreeg bij de consument. Samsung behield de tweede plaats met 8,0 miljoen verzonden eenheden, een groei van 59,9%. Lenovo en Amazon bereikten de hoogste niveaus van zendvolumegroei met respectievelijk 133,5% en 197,9% jaar-op-jaar, voornamelijk als gevolg van een laag eerste kwartaal van 2020. Huawei leed echter een daling van 27,9%, voornamelijk als gevolg van de ontsnapping van zijn voormalige Honor merk in een aparte entiteit. Het behield nog steeds een gezonde voorsprong op concurrenten om een plek in de top vijf veilig te stellen.
"De tabletmarkt blijft de verwachtingen tarten met de kracht van zijn comeback", zegt Canalys Research Analyst Himani Mukka. “Zelfs na de traditioneel sterke feestdagen zien leveranciers een verhoogde vraag naarmate de behoefte aan betaalbare rekenkracht en connectiviteit blijft bestaan. In een tijd waarin de algehele pc-markt te kampen heeft met een aanbodcrisis, hebben de verkopers met een sterk tabletaanbod nog meer winst kunnen halen uit de toegenomen vraag naar schermtoegang en externe productiviteit als gevolg van de pandemie. Canalys verwacht dat deze trend zich zal ontwikkelen naarmate tablets steunpilaren worden in groeiende sectoren zoals het onderwijs, maar ook in bredere commerciële implementaties ter ondersteuning van digitale transformatie. "
Lenovo handhaafde zijn leidende positie op de totale pc-markt, die desktops, notebooks en tablets omvat, met 24,0 miljoen exemplaren en een groei van 66,5%. Apple kwam op de tweede plaats met 22,1 miljoen leveringen van Macs en iPads. HP behaalde de derde plaats met 19,3 miljoen eenheden en 64,2% groei, waardoor Dell en Samsung de rest van de top vijf vormen.