Atos identificeert mogelijkheden om sterker uit coronacrisis te komen
In haar rapport met de titel ‘Preparing for the rebound after the COVID-19 crisis – Moving toward an era of data equity,’ doet Atos vier aanbevelingen voor een succesvolle doorstart van bedrijven en organisaties na de coronacrisis. Deze zijn gebaseerd op lessen die uit de pandemie kunnen worden getrokken en richten zich op oplossingen voor verschillende vraagstukken en thema’s, zoals duurzaamheid, vertrouwen en collectieve waarden.
“In het afgelopen jaar waren we er getuige van hoe de samenleving zich op een indrukwekkende en innovatieve manier heeft aangepast aan nieuwe uitdagingen en disrupties op het gebied van wonen, werken en communiceren. Ook is duidelijk dat digitale technologie in deze nieuwe wereld uitkomst kan bieden. Terwijl we de gevolgen van dit ingrijpende crisisjaar overzien, hebben we tegelijkertijd een verantwoordelijkheid om sterker, veerkrachtiger en duurzamer uit deze crisis te komen”, zegt Marianne Hewlett, Senior Vice President en lid van Atos Scientific Community.
Het rapport gaat in op de creatieve en veerkrachtige manier waarop bedrijven, overheden en samenlevingen zich hebben aangepast aan nieuwe grote uitdagingen. Hieruit volgen vier aanbevelingen voor organisaties en bedrijven die klaar willen zijn om een stap voorwaarts te zetten in de richting van een nieuwe realiteit waarin de waarde van data een belangrijke rol speelt.
- Technologische excellentie: bedrijven moeten in staat zijn om het maximale potentieel van nieuwe technologische oplossingen te benutten en erkennen dat technologie in de eerste plaats toegevoegde waarde heeft voor de organisatie en haar medewerkers, en niet omgekeerd. Dit vereist een samenhangende en goed doortimmerde benadering van security.
- Probleemloos werken: de nieuwe digitale manieren van werken (op afstand) die tijdens de coronacrisis zijn ontstaan, moeten verder worden ontwikkeld om ook in de toekomst een waardevolle rol te kunnen spelen. Dit betekent dat bedrijven voorbereid moeten zijn op radicale veranderingen in hun denkwijze over de aard van hun activiteiten, zodat zij in staat zijn medewerkers te stimuleren, te versterken en toe te rusten met de juiste middelen om hun productiviteit te vergroten en hun creativiteit ten volle te benutten.
- Inzet van data: de veerkracht van organisaties wordt gedreven door hun vermogen om data op een integere en betrouwbare manier te delen. Atos beziet deze ontwikkeling vanuit de invalshoek van ‘data equity’, waarbij leden van data-ecosystemen een gedeeld belang hebben bij de collectieve waarde van datasets die anders afzonderlijk zouden worden ingezet. Dat betekent dat er een nieuwe definitie moet komen van de toegevoegde waarde die data voor bedrijven vertegenwoordigen en van de manier waarop deze worden uitgewisseld.
- Sterke focus op duurzaamheid: de pandemie heeft het belang van een goede gezondheidszorg, sociale gelijkheid en milieuvraagstukken naar voren gebracht, zeker nu steeds meer organisaties nadenken over de bredere relevantie van hun merkwaarden en purpose. Een sterke focus op CO2-reductie, digital security en op de principes van ‘Ethiek by Design’ in een sterk digitaliserende omgeving zijn cruciaal om te waarborgen dat technologische oplossingen in de kern duurzaam en betrouwbaar zijn.
Het rapport is opgesteld door de experts van Atos Scientific Community, een wereldwijd netwerk dat bestaat uit 160 topwetenschappers, ingenieurs en innovators uit alle geledingen van de Atos Groep.