Walter Dornstedt schrijft vlijmscherpe roman YMCA over ICT-wereld
Onlangs verscheen bij Uitgeverij De Meent een vlijmscherpe, dystopische roman over misstanden in de wereld van de ICT-marketing: YMCA. Walter Dornstedt kent de ICT-wereld van binnenuit, beschikt over een gave pen en heeft ook nog eens de filosofische bagage om hier een roman met diepgang van te maken.
YMCA is een page-turner met een actuele en urgente thematiek. Hoe blijven we elkaar en onszelf trouw als we non-stop worden verleid en beheerst door digitale technologie? Maken we nog wel onze eigen keuzes? Bieden we weerstand en blijven we moreel alert? Ontsnappen we aan de ‘fabeltjesfuik’ van de sociale media? Of heeft Big Tech gewonnen en bezwijken we aan wat we in onszelf niet tot zwijgen kunnen brengen: onze eigen geldingsdrang en hebzucht?
Het zijn ongemakkelijke vragen die in YMCA (You Must Choose… Always) op het scherp van de snede worden gedramatiseerd. De dystopische wereld van Clemens Osterhaus, de hoofdpersoon, wordt bewoond door Bitcoin-miljardairs en Deliveroo-paupers, door ICT-patsers en dagdromers, door winnaars en verliezers. Hoewel YMCA ook regelmatig een glimlach of een grijns zal opwekken bij de lezer, dwingt de urgentie van de thematiek tot dieper nadenken. En tot een blik in de spiegel.
Walter Dornstedt (1963) is schrijver, filosoof en business developer. Hij kent het wereldwijde ICT-bedrijf van binnen en van buiten. Hij publiceerde filosofische artikelen over technologie in WAVE (de Nederlandse WIRED) en werkte samen met business-tycoons als Hans Breukhoven en artiesten als DJ Tiësto. Voor meer informatie over Walter Dornstedt en zijn roman, zie www.trendphilosopher.com.
isbn 978 90 831 1253 4 | nur 301 | 304 pp | € 22,50