SAP Business Network stimuleert samenwerking en duurzaamheid
Tijdens het online event SAPPHIRE NOW 2021 belichtte SAP zijn nieuwste toevoegingen aan het portfolio op het gebied van bedrijfssoftware toepassingen. Ook was er veel aandacht voor het SAP Business Network dat organisaties ondersteunt op het gebied van intelligentie, samenwerking en duurzaamheid.
Slimme bedrijven werken volgens SAP steeds meer met geïntegreerde digitale en data-gedreven processen gebruikmakend van artificial intelligence (AI). Het SAP Business Network, dat het Ariba Network, SAP Asset Intelligence Network en SAP Logistics Business Network samenvoegt, helpt hierbij in het creëren van slimme nieuwe zakelijke gemeenschappen die kunnen helpen de resultaten te verbeteren en duurzamer te worden. Hierbij wordt rekening gehouden met veranderende economische, geopolitieke omstandigheden en de wereldwijde klimaatcrisis aldus SAP.
Intelligent Enterprise
De COVID-19 pandemie heeft volgens Jan Gilg, president van SAP S/4HANA, aangetoond dat organisaties nauwer moeten samenwerken en hun business niet meer alleen kunnen doen. De pandemie maakt volgens de topman ook duidelijk dat supply chains gefragmenteerd en afhankelijk van elkaar zijn. Denk hierbij aan de impact het vastgelopen containerschip in het Suezkanaal dit voorjaar. Al deze toeleveringsketens kunnen daarom het best worden omgevormd tot meer flexibele en collaboratieve netwerken. Dat kan met het SAP Business Network dat organisaties in de hele toeleveringsketen met elkaar kan verbinden. Dit biedt een holistisch beeld van klantrelaties en transacties op het netwerk. “Bedrijven van de toekomst maken deel uit van een netwerk van slimme organisaties”, aldus Jan Gilg. “Het SAP Business Network helpt klanten in hun digitale transformatie naar een intelligence enterprise. Zo worden organisaties wendbaar en kunnen ze, dankzij slimme toepassingen in real-time, sneller zaken voorspellen en zich daarop aanpassen.”
Duurzaam
Bij de ontwikkeling van het SAP Business Network is er volgens Gilg rekening gehouden dat de nieuwe generatie intelligente bedrijven niet alleen nauwer samenwerken, maar ook duurzaam kunnen ondernemen. Dat doet SAP zelf ook, aldus Gilg: “Duurzaamheid is in onze bedrijfsprocessen een noodzaak voor concurrentievermogen. Dat doen we niet alleen, maar ook onze klanten en partners. SAP biedt vandaag de dag een portfolio dat organisaties helpt duurzame toepassingen te implementeren die effect hebben in de waardeketen.”
SAP Business Technology Platform
De pandemie heeft ervoor gezorgd dat organisaties vaart zetten achter hun digitale transformatie, waarbij cloud een centrale rol speelt. SAP speelt daarop in met een flexibel en wendbaar platform, aldus Juergen Mueller, CTO en Executive Board Member Technology & Innovation bij SAP. “Dat kan bijvoorbeeld met RISE with SAP for Industries. Deze toepassing is onder andere geschikt voor de retail, automotive, nutsbedrijven en industriële machines.”
Een belangrijke rol is weggelegd voor het SAP Business Technology Platform (BTP), vervolgt Mueller. SAP BTP is een geïntegreerd aanbod dat bestaat uit vier technologieportfolio's: database- en gegevensbeheer, applicatie ontwikkeling en integratie, analyse en intelligente technologieën. SAP BTP helpt klanten om processen in het hele bedrijf te verenigen, wat volgens Mueller voordelen oplevert. “Het SAP Business Technology Platform is de basis van de intelligente onderneming. Het is tevens de basis voor SAP bedrijfsapplicaties en onze SAP Industry Cloud. SAP maakt ook zelf intern gebruik van BTP om applicaties te ontwikkelen en te integreren.”
RPA en no-code
Mueller zegt verder dat SAP het gebruik van no-code tools stimuleert om zoveel mogelijk mensen, van developers tot eindgebruikers, in staat te stellen digitale oplossingen te creëren. SAP verrijkt zijn oplossingen hierbij met AI en robotic process automation (RPA) om het gebruik van zijn software eenvoudiger te maken Een voorbeeld van deze aanpak is SAP Upscale Commerce. Dit is een no-code gebaseerde online commerce-oplossing waarmee bijvoorbeeld retailers snel een omnichannel-winkelervaring kunnen creëren. De geïntegreerde AI zorgt ervoor dat er gepersonaliseerde aanbiedingen aan klanten kunnen worden aangeboden. Verder biedt SAP verschillende intelligente toepassingen zoals Verify, een nieuwe functionaliteit van SAP Concur, dat gebruikmaakt van AI en machine learning om de controle van uitgaven te vereenvoudigen.
Business Process
Mueller voegt eraan toe dat de SAP Business Process Intelligence-toepassingen interessant zijn. Bijvoorbeeld Process Insights die klanten helpt hun activiteiten te stroomlijnen door te rapporteren over de snelheid en efficiëntie van bestaande bedrijfsprocessen. Hierbij wordt gebruikgemaakt van honderden key performance indicators (KPI's) die gegenereerd zijn uit verschillende datagegevens die de klant heeft verzameld om een bepaald proces efficiënter te maken voor zijn klanten. Mueller meldt dat SAP zijn intelligent business process intelligence toepassingen continu verrijkt, onder andere door de overname van Signavio, specialist in cloud-native business process intelligence en beheer.
Villeroy & Boch
Mueller belichte enkele businesscases van klanten die de RPA en AI-innovaties van SAP al in hun business processen gebruiken. Zo gebruikt de Duitse keramiekfabrikant Villeroy & Boch de SAP Intelligent Robotic Process Automation (SAP Intelligent RPA) en SAP AI Business Services toepassingen om eenvoudige, repetitieve taken te automatiseren op de SAP Analytics Cloud. "De bots die deze taken uitvoeren, zijn snel en eenvoudig te bouwen en te implementeren, omdat ze geen wijzigingen in de bestaande IT-infrastructuur vereisen,” aldus Mueller.
COVID-19
Een andere case waar Mueller trots op is, is de samenwerking tussen SAP Business Technology Platform en Parkland Health & Hospital System uit Dallas (Texas) die tijdens de corona uitbraak werd geïntensiveerd. In slechts vier weken waren Parkland en SAP in staat om dringende behoeften met betrekking tot COVID-19 aan te pakken door drie belangrijke innovaties te creëren en te leveren. Ten eerste een dashboard van het COVID-19-commandocentrum. Het dashboard toont de belangrijkste COVID-19-statistieken op basis van zowel interne als externe gegevens. Met dit dashboard kunnen managers van Parkland tot tweemaal per dag bijeenkomen en gemakkelijk in de gegevens duiken om het verloop van COVID-19 te volgen en essentiële beslissingen te nemen. Ten tweede werd een kritische inventaris tracker in een mobiele app ontwikkeld. Dit maakt het mogelijk medewerkers te verzamelen en inventaris voorraden in real time te bekijken. Dit zorgt voor een nauwkeurige tracking en beschikbaarheid van kritische inventaris, zoals ventilatoren. Ten derde werd een effectieve online, meertalige chatbot voor symptoomcontrole ontwikkeld die is ingebouwd in de website van het ziekenhuis. Deze chatbot stelt patiënten in staat hun symptomen in te voeren en een eerste COVID-19-screening te ondergaan. De chatbot hielp Parkland om de belbelasting in zijn callcenters te verminderen; persoonlijke gezondheidsbeoordelingen te verminderen voor meer veiligheid; een divers patiëntenbestand te bedienen, waaronder een grote Spaanstalige populatie, met meertalige ondersteuning; en bieden een enkele bron van waarheid voor leidinggevenden en gezondheidswerkers die COVID-19-patiënten en -symptomen monitoren.
Door: Witold Kepinski